Hur ska förlagen överleva i en orolig framtid?

Jag blir allt mer övertygad om att den litterära världen går en mycket spännande framtid till mötes. För första gången på nästan 200 år så kommer de stora förlagens makt att brytas. Redan nu går det för den driftige att skapa sina egna pappersböcker och lansera dem via de stora internetbokhandlarna. Med lite tur kan man till och med få in dem i en och annan boklåda.

I USA pågår som bäst den stora e-bokrevolutionen. På amerikanska Amazon så säljer de nu fler e-böcker per titel, än vad de säljer pockets. Pappersböcker vinner dock fortfarande med några ynka procent om man räknar både inbundna och pockets. Men vi är bara månader bort från när e-böckerna säljer mer än de båda andra tillsammans. Detta har möjliggjorts genom den enorma säljsuccé Amazon haft med sin läsplatta, Kindle, och sedan spätts på ytterligare med iPadens genombrott.

Nu finns det inget som kan stoppa e-böckerna. Marknaden håller på att förändras och ingenting kan vrida klockan tillbaka. Vi har ännu inte märkt så mycket av det i Sverige, för vi ligger några år efter USA, men om kanske fem år, så kommer det att bli märkbart även här.

Frågan är. Hur ska de stora förlagen överleva i en e-värld? Tidigare har förlagen haft sin dominans för enbart de har haft det nödvändiga kapitalet och viljan att investera i en bok. Men en e-bok kan nästan vem som helst skapa. En e-bok har inga kostnader för vare sig tryck eller distribution. När folk väl har vant sig vid att plocka ner böcker till sina läsplattor, så kommer de inte att bry sig huruvida det finns ett stort förlag som håller boken om ryggen, eller ifall det är en liten självutgivare som gör jobbet. Det enda de kommer att bry sig om är huruvida boken är bra eller inte.

Vi är alltså på väg in i en litterär storm. För med all sannolikhet kommer marknaden om några år att överflöda med hemgjorda e-böcker, när varje författare som någonsin blivit refuserad vill ge sig ut och testa sina vingar. Jag har inget mot det. Jag anser att var och en som vill ska få testa och se om materialet håller. Men det innebär också att vi kommer att se väldigt mycket skräp. Saker som definitivt inte var redo för publicering.

Här tror jag vi har de stora förlagens räddning. För förlagen gör även annat än att bara hålla i pengarna för tryck och distribution. Ett bra förlag har duktiga lektörer som söker reda på de där guldkornen och redaktörer som ser till att finslipa dem. Ett bra förlag har duktiga illustratörer och grafiska formgivare som ser till att läsupplevelsen blir angenäm och speciell. Det är precis detta som förlagen måste slå vakt om.

När marknaden svämmar över av dynga, måste förlagen stå som garanter för kvalité. ”Men gör de inte det redan nu?” kanske du tänker. Mitt svar är ”Nje… det beror på.” Det finns många som gör ett bra jobb och som ser till att ribban ligger högt. Men det finns också de som bara är ute efter att tjäna maximalt med pengar, även om böckerna är av halvtaskig kvalité. Jag tror inte att de kommer att komma undan med detta i framtiden. Vill folk läsa halvtaskigt material så kommer det att finnas i överflöd. När man köper en bok från ett stort förlag så kommer det att vara för att man är trött på att leta guldklimpar, och vill ha en garanterat bra bok.

Om förlagen misslyckas med kvalitén idag, så är det få som bryr sig. Om de misslyckas med det imorgon, så kommer de att gå under.

Så tänker i alla fall jag. Vad tror du?

About these ads
Det här inlägget postades i e-böcker, Oskar, Starta eget förlag och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Hur ska förlagen överleva i en orolig framtid?

  1. Oskar Källner skriver:

    @Nene Ormes: Ja det är inte helt okomplicerat. Vi står inför en tid av omställning. Att hitta en bra prisnivå på e-böckerna inte helt enkelt. Men om man helt enkelt drar bort kostnaden för tryckeri och distribution men ändå behåller, kanske till och med utökar marginalen en aning, så borde ändå bokpriserna kunna sjunka med 40%.

    Men då gäller det att det finns ett smart och direkt distributionssystem, helst direkt i läsplattan, så att det går snabbt och enkelt att få ner det man vill ha. Antagligen blir det system liknande iTunes Store, där man kopplar ett kreditkort direkt till sitt konto. I framtiden är det smidigheten, lika mycket som böckerna i sig, som konsumenterna kommer att betala för.

    Om systemet blir krångligt och en betalning blir svår att genomföra kommer hela e-bokrörelsen att bromsas upp för åratal framöver, och istället kommer piratkopieringen att ta stora marknadsandelar.

    Denna nya e-värld kommer sedan så klart att innebära att säkert hälften av alla bokaffärer får stänga, precis som cd-butikerna stängde för några år sedan. Men det är en annan diskussion.

    @Eva Holmquist: Där ser man. Vi är överens! :-)

    @Björn Björkegren: Jag är inte helt säker på Pupill Förlag. De titlar som jag har spanat in hos dem har inte alltid varit av högsta kvalitet. Tvärt om verkar de istället köra på kvantitet och låga priser. De kommer att dränkas när flodvågen kommer. Eller är de kanske en del av flodvågen?

    Nu får jag säkert påhopp av någon, för att jag dissar Pupill så här. Men jag har ärligt talat inte blivit så imponerad av de texter jag provläst på deras hemsida, och vi har alla rätt till våra åsikter. De får helt enkelt arbeta på att bevisa att jag har fel.

    @Sölve Dahlgren: Jo, du har antagligen rätt. Om bara några år kommer en bokrelease att vara på samtliga format, ungefär samtidigt, där e-böckerna kommer att vara den största volymen. Men folk gillar samtidigt papper, så det kan ta lite tid innan det sker. Jag tror det kommer ta minst fem år, men jag kanske är pessimist. Det kan gå snabbare.

  2. Pingback: Blir 2011 för förlagen vad 1656 blev för skåningarna? – solvedahlgren.se

  3. Björn Björkegren skriver:

    Malmöbaserat e-boksförlag att hålla ett öga på:

    http://pupillforlag.se/magento/index.php/

  4. Eva Holmquist skriver:

    @Oskar Ja, du har helt rätt. De gör samma sak med marknadsföringen tyvärr så färre böcker marknadsförs överhuvudtaget av förlaget. Det förlagen gör i de fallen är att de skippar sin konkurrensfördel. Vem som helst kan ge ut en bok idag. Om de ska överleva måste de därför satsa på kvalitet framför kvantitet som du säger. De har idag kunskapen och nätverket för att få fram bra böcker. Det gäller att satsa det på att få ut bra böcker av hög kvalitet. En enskild författare som ger ut sin egen bok har i många fall varken kunskap eller de partners som behövs för att helheten ska bli bra. Det innebär tyvärr att många böcker som kommer ut inte håller tillräckligt hög kvalitet. Om du då som förlag är känd för att ALLTID producera böcker med väldigt hög kvalitet kommer det göra att du har lättare att sälja dina böcker. Tummar du däremot på kvaliteten för att få ut fler böcker på kortaare tid av färre människor kommer du snart vara likställd med vilken bok från okänd adressat som helst. De förlagen kommer troligen att gå under…

  5. Nene Ormes skriver:

    Den stora utmaningen för förlagen kommer i så fall att bli att få en lönsamhet i e-böcker som motiverar satsningen med allt bakomarbetet och marknadsföringen. Idag finansieras mycket av e-böckernas framgång med pengarna som kommer av pappersböckerna (siffror finns att tillgå om man har ork att leta efter dem, Svensk Bokhandel har flera artiklar om saken ifall man är intresserad).

    Det är vanligt att hålla fram ett par exempel där e-boken har stått på egna ben och blivit storsäljare utan en pappersbok och/eller utan ett förlag bakom, men det är lika vanligt som megastjärnor inom papperboksförfattarna och deras böcker.

    Jag tror att kvalitet (om vi nu tillfälligt enas om att förlagstjänsterna borgar för en del av det, som tex korrläsning, sättning, illustrationer och marknadsföring) kommer att kräva att det finns pengar i branschen och där kommer förlagens största utmaning.

  6. Oskar Källner skriver:

    @Ingrid: Ja visst blir det spännande att se! :-)

    Men angående sociala nätverk och att sätta betyg på böcker. Jag tror att det där helt och hållet beror på hur det implementeras i läsarna. Om man direkt på nedladdningssidan kan se antal stjärnor och läsa recensioner, då kommer det att fungera, även för den stora massan. Men om det är så att man måste ut på nätet och surfa efter recensionerna, så kommer bara de som verkligen är passionerade för böcker att orka göra det. Den stora massan, som bara vill ha en bra bok, kommer inte att ta det extra steget.

    Därför tror jag ändå att förlagen har en framtid som kvalitetssäkrare. För det ger trygghet, och människor gillar trygghet.

    @Eva Holmquist: Jag har ingen personlig erfarenhet av hur de större förlagen fungerar. Vad jag däremot har hört från folk som jobbat inom branschen i många år, är att även där blir allt mycket mer streamlinat och nedhyvlat. Mindre antal människor ska puscha ut ett större antal böcker på kortare tid. Konsekvensen blir självklart att den tid som man för bara trettio år sedan la ner på att slipa en text till perfektion, inte längre finns. Texterna ska ut på marknaden, för tid är pengar. Jag tror att det är de som vågar ta ett steg tillbaka, och åter våga satsa på att lyfta texterna till nya nivåer, som kommer att stå som vinnare i framtiden. Kvalitet över kvantitet. När översvämningen kommer, så spelar ändå kvantiteten ingen större roll. De kommer drunkna i den stora massan.

    @Emma: Jo. Du har faktiskt helt rätt. Ett förlag som byggt upp en effektiv och väletablerad marknadsavdelning, med alla de rätta kontakterna gentemot tidningar, medier, bokbloggar, sociala medier och boklådor, kan göra en oerhört slagkraftig insats.

    Sitter t.ex. just nu och är grymt imponerad över allt jobb Rabén & Sjögren lagt ned på att promota Cirkeln av Sara Bergman Elfgren och Mats Strandberg. Den boken syns överallt. Fantastiskt bra jobbat. Författarna är dessutom väldigt trevliga prickar, så jag önskar dem all lycka till.

  7. Emma skriver:

    Ett förlag innebär ju en paketlösning: du får lektör, korrläsare, illustratör, formgivare och marknadsföring i ett. Jag tror att marknadsföring kan komma att bli förlagens största trumfkort. Det går uppenbarligen att marknadsföra sig utan cash och kontakter också, men ett förlag som har det har en enorm fördel. När fler och fler böcker ges ut kommer det bli ännu viktigare att synas bland alla andra.

  8. Eva Holmquist skriver:

    Jag tror du har helt rätt i att förlagen måste utnyttja där de har en konkurrensfördel, dvs de vet hur de ska arbeta med en bok för att kunna komma ut med högkvalitativa böcker. likes och liknande på sociala medier (när får vi den funktionen hos internetbokhandlarna så att vi kan klicka Like på böcker vi gillar och få upp dem i facebook?) funkar för det färdiga resultatet. de funkar dåligt för att ska ett bra resultat. Här tror jag att förlag som tänker framåt har en roll.

  9. Ingrid skriver:

    Vet inte om förlagen kommer att behövas för att sålla ut guldkornen. Det brukar ju funkar ganska bra med sociala funktioner på sajter, likes osv. Det borde ju funka i e-boksläsarna också. Då sållas de som är bra ut ganska snabbt. Framför allt har förlagen kanske inte så stor trovärdighet på det här området, precis som du är inne på.

    Däremot tror jag att de kommer att det kommer att behövas någon slags instans för att hjälpa till att redigera böcker, korrläsa, ta berättelserna till nästa nivå. Men äh, svårt det här. Vi får vänta och se helt enkelt. Blir spännande att se!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s