Idag släpps min bok

Idag släpps officiellt min bok.

För ett par månader sedan föreställde jag mig att idag skulle vara en mycket speciell dag. Jag tänkte åka till en bokaffär, titta på boken och skåla i ett glas champagne precis som Carrie gör när hennes krönika annonseras på en buss i SATC. Men sanningen att säga har en del av upphetsningen runnit av mig.

Jag har redan varit i en bokaffär och sett boken. På söndag har jag stor releasefest (vilken jag lovar att rapportera från) som upptar mina tankar och dessutom är jag just nu helkoncenterad på att komma igång med skrivandet av bok nummer två. Jag är även med på morgonprogrammet på radio Malmöhus, något som inte är helt enkelt då jag har en 12 veckor gammal bebis som inte anpassar sina mat- och sovtider efter mammas intervjuer ;-).

Självklart är jag stolt och lycklig över det som jag har uppnått och jag längtar med skräckblandad förtjusning efter recensioner och omdömen, men mentalt har jag redan börjat fokusera på nästa utmaning. Kanske är det en skyddsmekanism. Jag brukade göra likadant när jag väntade på lektörsomdömen från förlag, fick jag ett ”nej” så gjorde det inte så mycket eftersom jag redan hade börjat på nästa bok. Synd dock att man inte kan njuta mer. Undra om det är så här för alla ”författare”.

Det här inlägget postades i Charlotte Hassel, Debut, Frida och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Idag släpps min bok

  1. Johan Lindback skriver:

    Grattis till boksläppet! :)

  2. Oskar Källner skriver:

    För mig var det stora ögonblicken när jag första gången höll boken i handen. Releasedagen, några veckor senare, var egentligen bara en administrativ dag då jag aktiverade boken hos bokrondellen så att den blev tillgänglig för alla bokhandlare. Kände inget alls då.

    Men vänta bara tills första recensionen ramlar in. Då kan man tala om känslor! ;-)

    Supergrattis till boksläppet! och jag önskar dig och din bok allt det bästa.,

  3. Nene skriver:

    Grattis! Hoppas du får en underbar releasefest! (och jo, jag känner igen mig lite, men eftersom jag stod och sålde min egen bok varje dag så var det lite annorlunda)

  4. Frida Skybäck skriver:

    PS. Monica, vad roligt att du tänker läsa min bok. DS.

    Tack Sara!

  5. Sara BE skriver:

    Lycka till – och jag tror att du kommer att njuta på releasefesten! :)
    (Känner igen det där med att redan vara inne i nästa projekt …)

  6. Frida Skybäck skriver:

    Tack alla! Vad gulliga ni är.

    Hanna, det känns kanske så för de flesta som jobbar med något kreativt.

    Monica, du har nog helt rätt i att det är slutförandet som är det stora för en ”författare”. Allt det andra är också härligt och stort, men det är ju skrivandet av boken som är målet.

  7. Sofia skriver:

    Grattis!

  8. LiMeaMyBo skriver:

    Grattis till debuten!
    Om inte nu så hoppas jag att du njuter/firar till bok nummer två! :)

  9. Monica skriver:

    Känner igen mig där. När de senare refuseringarna började droppa in var jag redan i färd med nästa. Bra att ha något att fokusera på.
    Nu ska jag snart börja skicka in nästa manus till förlag, men jag har ännu inte kommit i gång med nästa manus. Måste nog hitta något i idéhögen att ägna mig åt.

    När du slutfört nästa manus kommer du kanske att känna för att fira. Jag tycker alltid att slutförandet är något speciellt (inte många som har författarambitioner lyckas med det!), även om man vet att chansen att bli utgiven är minimal.
    Det är ändå stort att vara färdig, efter att ha jobbat med manuset i kanske 1-2 år.
    Antar att en konstnär som har en stor tavla färdig, eller en musiker som spelat in ett album känner likadant. Det är inte försäljningsdatumet eller publiceringen som är viktigast, det är slutförandet.

    För övrigt grattis!!
    Jag ska beställa din bok framåt jul då jag kommer till Sverige. Att skicka med post till utlandet fr Sverige kostar tyvärr skjortan.

  10. Hanna Lans skriver:

    Jag läste en intervju med Karl Lagerfelt en gång om hur jobbigt han tyckte det var att folk var så upphetsade och pratade om hans senaste modevisning. Han hade ju själv redan börjat arbeta med nästa. För honom var inte modeshowen själva början, utan istället slutet. Lite så kanske det är för dig också? I så fall kanske du ska fira i champagne när du har kommit på vad nästa roman ska handla om? Eller när du skirivt ditt första utkast? Grattis i vilket fall som helst till debuten!

Kommentera

