Omslaget till Skogens hjärta

Oskar Källner, Skogens hjärta, Sergey Shikin

Illustrationen till Skogens hjärta av Sergey Shikin

För ungefär tre veckor sedan presenterade jag en första glimt av omslaget till Skogens hjärta. Men bara några timmar efter publicering så tog jag ner det inlägget.  Läs mer om orsakerna bakom det beslutet. Nu kan jag äntligen visa hur omslaget ser ut. De korrekta filerna har anlänt från Morten Ravnbö och är nu upptankade på tryckeriets server. Om en vecka kommer jag hålla provtrycket i handen, och sedan är det bara dagar innan den släpps.

Få saker är så viktigt för en bok som omslaget. Alla vet att man inte ska döma en bok efter omslaget, men det är precis det vi gör, hela tiden. Omslaget är bokens affischpelare. Lyckas den locka åskådarens fantasi så är chansen mycket större att man också köper boken. Till Drakhornet valde jag att göra en mangabauer. Tanken var nog att fortsätta i den stilen genom hela serien. Men så var jag på Eurocon i somras och plötsligt förändrades allt.

På Eurocon träffade jag bl.a. en massa sköna ryssar. I Ryssland publiceras det över 500 böcker med inhemsk fantasy och science fiction varje år. Ryssarna sa skämtsamt att de är ”självförsörjande” inom dessa genrer.

I foajén på konferensen fanns det några bord. Där kunde vem som helst lägga infoblad om allt mellan himmel och jord. Men när jag stod där och tittade så var det en specifik broschyr som fångade mig. På framsidan stod en ensam kvinna och blickade ner i en dal fylld med gamla tempelruiner. Det var ett fantastisk ljus i bilden, och trots att den helt uppenbart var tecknad så kändes den nästan fotografisk.

Inuti broschyren fanns det ena makalösa omslaget efter det andra. De var alla fantasifulla och vackra, med titlarna i stiliserade kyrilliska bokstäver. Jag måste erkänna att jag blev lite förälskad. Längst bak stod det information om konstnären. Han hette Sergey Shikin, var en av veteranerna inom den ryska SF&F branschen och hade vunnit ett antal priser för sina illustrationer. Där fanns också en e-mailadress.

Så jag mailade.

Framsidan av Skogens hjärta. Klicka för en större bild

Han svarade snart och det visade sig att han var intresserad. Det fanns en scen i Skogens hjärta som jag tyckte skulle passa bra till omslaget, så jag översatte den till engelska och skickade. En tid senare mailade han tillbaka en sketch. Vi skickade mail fram och tillbaka, och han lade till och drog ifrån tills vi var nöjda med resultatet.

Omslaget är en full jacket cover, d.v.s. att bilden sträcker sig runt hela boken. Det kostade lite mer än att bara göra framsidan men jag tycker det är så grymt läckert. Förhoppningen är ju att boken ska kännas lite lyxig när man håller den i handen.

Vi har använt samma fonter och snirklingar som till Drakhornet. På så sätt blir det förhoppningsvis en bra grafisk kontinuitet mellan böckerna, trots att tecknarstilen är ganska radikalt annorlunda.

Annars måste jag säga att jag är supernöjd med Sergeys arbete. Överallt i bilden finns det spännande små detaljer och ljuskontraster. Kan knappt vänta på att få se hur det tar sig ut på provtrycket.

Det här inlägget postades i Drakhornet, Oskar, Skogens hjärta, Starta eget förlag och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Omslaget till Skogens hjärta

  1. Oskar Källner skriver:

    @Vilse: Hehe… det är så klart ett sätt att se på det. ;-)

  2. Vilse skriver:

    Jag tycker att du ska be Sergey göra ett för den första boken med. På så vis kommer de som du har sålt i magnastil bli samlarex i framtiden! Haha! Tänk stort. =)

  3. Oskar Källner skriver:

    @Christin: Vad glad jag blir att du säger det. För jag får lite samma känsla. Jag kan sitta och titta på alla detaljerna och det vackra ljuset nästan hur länge som helst.

    @Gustav Källner: Hej brorsan! Kul att du tittar in. :-) Nej, nu får det nog vara nog med stilbyten. Det känns som att jag funnit det jag sökte efter.

    @Frida Skybäck: Vad bra. För det är precis nyfikenhet som ett omslag ska väcka. Då är chansen så mycket större att personen inte bara köper boken, utan också läser den.

    @Nene: Tack så mycket för dina fina ord. Det glädjer mig att du finner det fantasieggande och trolskt. Det var precis vad vi var på jakt efter.

    Vad gäller att göra om omslaget till första boken … Jag är medveten om att jag måste göra det förr eller senare. Om de resterande sju böckerna i serien har en stil, så kan inte första boken ha en annan. Samtidigt tar det emot lite, för jag gillar ettans omslag och Darlene la verkligen ner sin själ i arbetet. I slutändan är det precis som du påpekar en monetär fråga, och just nu har jag inte råd. Kanske när jag sålt några hundra ex av Skogens hjärta …

  4. Nene skriver:

    Bokhandlaren i mig applåderar ditt val! Det här omslaget kommer att bli lättare att sälja in än det förra, utan tvekan, och det täcker in en bredare åldersgrupp bland mina kunder också.

    Dessutom finns det inget (utom möjligen pengar) som hindrar att du så småningom gör om omslaget till bok ett för att få det att passa in, nu när du hittat den stil som du inte visste att du letat efter förrän den bara var där.

    Personligen, som fantasyläsare, så är jag också förtjust i det nya omslaget. Det ser verkligen proffsigt, fantasieggande och trolskt ut!

  5. Frida Skybäck skriver:

    Mycket snyggt! Man blir absolut nyfiken.

  6. Gustav Källner skriver:

    Utmaningen till nästa bok kommer ju bli att byta sil en gång till och boken där på hitta ytligare en stil. ;)

    Ser jättesnyggt ut!

  7. Christin skriver:

    Det här omslaget är verkligen vackert. Jag blir hypnotiserad och kan inte sluta stirra, känns som om jag dras in i bilden. WOW!

  8. Oskar Källner skriver:

    @Vilse: Kul att du gillar det! :-) Och du kommer att kunna få se det i verkligheten mycket snart. :-)

    @Lotta: Tack så mycket. Visst är ljuset underbart. Det var mycket det som fick mig att fastna för Sergeys stil.

    @Björn: Det sköna är att en överväldigande majoritet jag visat bilden för har reagerat just ”häftigt!” Det borde innebära att boken kommer att dra blickarna till sig när den väl ligger på bokdisken.

    @Andrea: Men saken är den att det är inte mitt i serien. Drakhornet var första delen av planerade (håll i er nu) åtta! Så det kommer att bli en riktig långkörare. Men jag lovar att inte falla i samma grop som vissa författare *host* Robert Jordan *host* och dra ut på det. Varje bok är väldefinierad i tema och händelser. Jag har gjort övergripande outlines på var och en.

    ”Som fantasyomslag brukar se ut. Fast snyggare.” Hehe… jag tror jag kan leva med det. ;-)

    @undrentide: Kul att du gillar den. Men som sagt. Det är inte mitt i serien. Jag planerar att använda Sergey för de kommande sex böckerna. Och om det då någonsin var dags att byta, så var det nu. Det hade varit mycket jobbigare att byta efter bok två, eller tre.

    Och byten händer. Jag har sett det ske flera gånger, även från större förlag. För att inte tala om alla de olika omslagsversionerna som brukar flyta omkring efter några år. Ett omslag för UK, ett för USA, ett för resten av världen, och sedan byts det ibland när det trycks nya upplagor …

  9. undrentide skriver:

    Snyggt, även om jag håller lite med Andrea här – att det är lite synd att byta omslag mitt i en serie. Fast det händer väl lite då och då, tänker jag :)

  10. Andrea skriver:

    Det är jättevackert! Men… personligen tycker jag dels att det är lite synd att byta omslagsstil mitt i en serie, och dels att omslaget till Drakhornet var roligare, det kändes mer originellt. Det här känns väldigt mycket – fantasy. Som fantasyomslag brukar se ut. Fast snyggare.

  11. Björn skriver:

    Instämmer helt! Sjukt häftigt =)

  12. Lotta skriver:

    Det ser underbart vackert ut! Helt otroligt! Älskar ljuset och människorna i bakgrunden. Riktigt bra val!

  13. Vilse skriver:

    WOW! Det är superläckert, utan tvekan! Jag förstår att du blev förälskad. Jag tyckte det var ett lite märkligt drag att byta illustratör och stil från ena boken till den andra, men när jag ser omslaget är det förståeligt. Mycket. Ser fram emot att se den i verkligheten.

Kommentera

