Att inte låta sig nedslås av avslag

För en vecka sedan låg ett kuvert på hallmattan. Sveriges författarfond stod som avsändare och jag förstod att det innehöll beskedet om min stipendieansökan. Redan innan jag öppnade det var jag tämligen säker på att det skulle innehålla ett avslag. Det visade sig stämma. Inga pengar till mig i år.

Det är dock ingenting jag går och grämer mig för. Nej, det känns nästan lite fint. Som ett slags erkännande av mig som författare. Nu är jag en av dem som varje år skickar en ansökan om att få lite extra tid att skriva. En av dem som låter hoppet tändas inför möjligheten att få ett erkännande av sitt skapande, en skjuts på vägen mot nästa bok. En av dem som öppnar kuvertet och dras tillbaka till verkligheten, där författandet av böcker inte leder till några storartade inkomstflöden. En av dem som inte bryr sig om det, som inte låter sig nedslås utan går raka vägen till skrivbordet och skriver på nästa bok. För det finns inget annat att göra.

Årets ansökan kommer att följas av många. En vacker dag kanske kuvertet innehåller ett glädjebesked. Som för förra årets Debutantbloggare Nene Ormes och en av årets gästblogganre Ester Roxberg. Grattis!

Hela listan på vilka som får stipendier finns här.

Det här inlägget postades i Annelie och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Att inte låta sig nedslås av avslag

  1. Nene skriver:

    Tack för gratulationerna! Jag fick avslag förra gången, så när jag öppnade brevet den här gången var jag säker på ytterligare ett – döm om min förvåning! Det kändes stort.

    De utlyses två gånger om året, glöm inte det. :)

    Björn: De femåriga delas nästan aldrig ut till de i början av sin skrivarbana, det kommer först efter ett par ett- eller tvååriga, om man har tur vill säga. Och precis som du säger, det är inte fy skam med det här heller.

  2. Björn Falkenström skriver:

    Jag är faktiskt positivt överraskad angående oddsen.

    Om jag förstår det rätt beviljades 18,6% av ansökningarna eller nästan 1 på 5.

    ”2011-12-07 | Styrelsen för Sveriges författarfond har idag beslutat om fördelning av arbetsstipendier m.m. Under höstens ansökningsomgång inkom 900 ansökningar, varav 167 st. kunde bifallas.”

    Jag trodde det var betydligt blodigare konkurrens än så.

    Sedan är det ju förstås skillnad på stipedie och stipendie. Man vill ju t.ex. hellre ha ett femårigt med 98 000 per år än en engångssumma på 50 000, även om det senare inte är fy skam heller.

  3. Kim M Kimselius skriver:

    Helt rätt inställning! Det finns fler stipendium än Sveriges Författarfond? Kika runt lite på nätet! Lycka till!
    Kram Kim

    • Annelie Drewsen skriver:

      Tack! Jodå, jag såg till exempel att Stockholms stad ger ett antal kulturstipendier varje år. Väldigt liten chans att få även där, men man kan ju alltid söka :)

Kommentera

