OFF #4: Vilket förlag är bäst?

Här svarar jag på frågor jag ofta får. En förklaring finns här. De tidigare frågorna kan läsas här, här och här.

Fjärde frågan i min OFF-serie kan väl sägas vara författarbranschens motsvarighet till sandlådans ”Vems pappa är starkast?” Vi som har barnasinnet kvar vet att den senare frågan givetvis bara kan besvaras med ett rungande ”Min pappa!” – såvitt inte pappan ifråga betett sig sjusärdeles illa.

Det finns så många sätt att besvara den frågan att jag brukar bli svarslös. Det är dumt, eftersom det är en fråga jag fått förvånande ofta. Det finns ett par varianter, där ”Hade du inte varit mycket gladare om du blivit antagen av Bonniers eller Norstedts?” nog är den vanligaste.  Jag kan tänka mig att den som ställer frågan ser förlagsvärlden ungefär som ett seriesystem i fotboll: ”Klart att man hellre blir signad av Manchester United än av typ Wolverhampton!”

Det är en rolig jämförelse, särskilt i mitt debutsammanhang, så jag ska uppehålla mig en stund vid den. För visst är det fett att spela i Manchester United. Men hur mycket speltid får man egentligen, om man ideligen måste konkurrera med Wayne Rooney och Ranel… eh… Ronaldo? Hade det kanske inte varit bättre att vara tränarens förstahandsval i Wolves, spela mot samma motstånd och göra fler mål?

För att återgå till förlagen: jodå, visst kan det vara en prestige och en stor ära att bli utgiven av giganterna Bonniers och Norstedts. (Aspirerar man på att bli Augustnominerad, vilket jag är mycket långt från att göra, kan det rentav vara en förutsättning.) Men i slutändan spelar förlagsnamnet mindre roll.

Det här gör ett förlag till bra i mina ögon:

  1. De håller vad de lovar.
  2. De gillar vad de har signat, och jobbar för att det ska bli så bra som möjligt för alla parter.
  3. De har bra distribution (så att boken finns att få tag på).
  4. De har tillräckligt bra PR och marknadsföring (så att folk vet att boken finns).
  5. Kontakten mellan förlag och författare funkar bra.

De enda punkter på den listan som kräver någon slags storlek är distributionen och marknadsföringen – därför att med storlek kommer oftast ekonomiska resurser. Men här kommer fotbollsjämförelsen in igen: konkurrensen om resurserna är större på ett större förlag, och det är inte alls säkert att man får mer utrymme i Bonniers B-lag än i Kalla Kulors A-lag. Och som bland andra Piratförlaget har visat, är det ibland häpnadsväckande hur väl man kan väga upp mindre resurser med smarta affärer.

I allt annat handlar det om andra saker. Som vilken typ av författare man är, och hur man vill jobba. Som vilken redaktör man får, och hur personkemin funkar med redaktören. Det är sånt som är viktigt i slutändan – och det har ingenting med förlagets storlek att göra.

För mig, som gärna tar tag i saker själv, gillar korta beslutsvägar och snabba puckar och desstom har en lättare (odiagnosticerad) vuxen-adhd, har det hittills varit utmärkt att bli signad av just Kalla Kulor. Hade jag varit någon annan, hade kanske något annat varit bättre. Eller lika bra.

Nu får det vara nog med OFF för ett tag. Nästa gång jag skriver blir det nåt helt annat. Vad sägs till exempel om modellfotografering?

/Marcus

Det här inlägget postades i Gå på djupet, Marcus och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till OFF #4: Vilket förlag är bäst?

  1. Ping: Hur väljer man förlag? « Debutantbloggen

  2. En redaktör skriver:

    En fördel med mindre förlag kan ju vara just de korta beslutsvägarna, som du nämner. Men också en kortare väntan på utgivning. Större förlag har ofta hela nästa, och nästan hela nästnästa års utgivning färdigplanerad. Vill man efter antagningsbeskedet komma ut med boken snabbt och sedan mentalt gå vidare till nästa, kan det kännas segt om det dröjer två år tills boken kommer att ligga i en boklåda.

    • Marcus Priftis skriver:

      Ja, så kan det också vara. Själv fick jag välja release mellan sen höst 2009 och vår 2010, men valde det senare eftersom våren känns mer fotboll. (På den tiden trodde jag på att det faktiskt skulle bli vår.)

  3. nilla|utanpunkt skriver:

    Väldigt bra, klar info. Hade nog en bild av att de större är bättre av fler skäl, men du får mig att känna annorlunda. Kanske är det som att kliva in i en liten kvartersbutik och få snabb, personlig och ofta sympatisk service – jämfört med Ica Kvantum, där man knappt hittar någon ur personalen ens…

    • Marcus Priftis skriver:

      Så länge förlaget har en vettig distribution och något som liknar marknadsföring tror jag som sagt att det mesta handlar om vilka människor du träffar på förlaget. Att de har en rimlig syn på vad det är för en bok du har skrivit, att det funkar att jobba med dem osv. Och som vanligt med bra och dåliga människor, finns de utspridda lite varstans. Tror jag.

  4. malinthewriter skriver:

    Dina OFF är ju suveräna, borde få en egen blogg! 😉

  5. Karin skriver:

    Några rader om modellfotografering samt bilder från densamma emotses med högsta förväntan!! 😀

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s