Hålla humöret uppe

Som konstaterat nedan, och säkerligen läst mellan raderna i en månad nu, så är det inte de muntraste eller mest kreativa tider vi har hamnat i. Jag har inte räknat min förlust i sidor nyligen, inte sen jag insåg att det jag skrivit på bok nummer två innan bok nummer ett blev antagen inte längre är något jag kan använda. Det är nu helt utan värde och jag blir förfärad när jag inser hur mycket det var. Nej inte förfärad, förfärad var jag för ett par månader sen, nu är jag förtvivlad.

Jag försöker hålla humöret uppe med andra saker. Som att rensa i bokhyllan, klippa mig och läsa böcker om skrivande. Det är så klassiskt att det är tragiskt. Kontrollerar mitt yttre och mina saker för att kompensera för det jag inte kan kontrollera.

Oavsett det så håller jag just nu på att läsa en bok om att hantera sitt skrivande professionellt, alltså inte så mycket om den kreativa processen som om det faktiska arbetet med bokbranschen och ens egen plats i den. Det är en otroligt intressant bok och den är skriven av en man som jag har den största beundran för. Den är inte klämkäck och den uppmuntrar till att granska även råden i den kritiskt. Den heter Booklife av Jeff Vandemeer.

Booklife av Jeff Vandemeer

Visst, den är skriven av en amerikansk författare som har störst kännedom om den amerikanska marknaden men jag tänker rekommendera den här ändå. Det finns massor av böcker om skrivprocessen på svenska men det finns förbaskat få om att hantera ett skrivande liv eller om att försöka göra det till ett yrke. Han är befriande osentimental och skyggar inte för att se det som ett företag och flera av de saker han säger är känns som självklarheter när han skriver ut dem men man mår bra av att få dem utpekade. Dessutom är mycket av det han säger rätt oavsett vilken marknad man skriver för eller vilket språk man skriver på. Jag önskar att jag läst den här boken innan jag började skicka runt mitt manus.

Breathless som kommenterat ofta här på bloggen föreslår Wabi Sabi for Writers av Richard R Powell och en av mina andra favoriter är Stephen Kings On Writing (Att skriva).

Har ni några egna favoritskrivböcker?

/Nene, som nu återgår till att organisera om i bokhyllan

Det här inlägget postades i Nene och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Hålla humöret uppe

  1. Ping: Att skapa mervärde för läsaren « Debutantbloggen

  2. Annelie skriver:

    Tack för tipset, ska genast beställa! Hittade just till Debutantbloggen och är säkert på att jag kommer att bli en trogen läsare, eftersom jag har bestämt mig för att bli utgiven.

    • Nene Ormes skriver:

      Kul du hittat hit och jag hoppas du får mycket nytta av boken före, under och efter din utgivning. 🙂 Lycka till!

  3. Peter skriver:

    Varför önskar du att du hade läst boken innan du började skicka runt manus?

    • Nene Ormes skriver:

      Den behandlar branschen med en skön distans som jag inte hört någon annan använda. De böcker jag läst tidigare, särskilt de svenska, har som bäst uttryckt en tvekan om att man någonsin ska bli utgiven, och om man blir en av de utvalda publicerade så ska man vara överlycklig och ta vad man får. I den här boken så är ditt arbete med texten i fokus, att det är en vinstdrivande bransch man ger sig in i och att det finns saker man kan göra för att underlätta sin kommunikation med förlagen tex.

  4. Ping: Veckans inlägg och bokhyllor « En udda verklighet

Kommentera

