Sara Starkström om att svara på kritiken

Debutantåret 2010 är egentligen över, men vi har väl rum för en eftersläntrare? Sara Starkström debuterade hösten 2010 med raggningshandboken Game Girl Nicotext Förlag. Hennes debut gav henne en erfarenhet som många fasar inför: hon hamnade i en beef med en krönikör. Här berättar hon om hur det kändes.

Något en debutant ställs inför då hennes text publiceras för en större publik för första gången, är hur hon ska hantera den respons hennes alster ger upphov till. En vanlig reaktion är kanske att vilja svara personligen på varje recension eller kommentar. Jag fann mycket nöje i att läsa debutanten Therése Söderlinds inlägg här på Debutantbloggen om recensenter som svarar varandra. Hur ska man då göra, kan man någonsin svara på en recension, eller ska man alltid låta bli?

Såhär i Internetåldern har den möjliga publiken för en författare ökat omåttligt (vilket ofta kan vara positivt), men detta innebär även att alla har en åsikt. Om allt. Och som debutant är man, trots att man tycker sig ha förutspått mycket, inte van vid hetluften.

Nästintill alla journalister som läst min hand(lings)bok Game Girl och sedan gjort en intervju har i det stora hela varit positiva till boken och skrivit gott om den. De enstaka mer översiktliga journalister som egentligen inte tagit sig tid att öppna boken är också de enda fastnat för travestin bokomslaget gör på Neil Strauss The Game. Let’s face it, självhjälpsböcker ligger inte högt i kurs och tillägnas sällan en verklig recension, men The Game känner alla till och alla verkar ha en åsikt om den – få verkar ha läst den, ännu färre verkar ha givit Strauss en chans. En parentes: Festligast var då en journalist i första meningen av sin krönika erkänner att hon inte läst The Game men samtidigt känner ett djupt förakt för denna bok. I de efterföljande styckena förstår man dessutom att hon inte heller läst Game Girl utan bara slagit upp sidor på måfå. Ändå lyckas hon såga två böcker som hon egentligen inte läst. Men det är inte så noga, de har ett hektiskt jobb de där journalisterna.

Efter att Game Girl blivit omskriven i tre av de största tidningarna i vårt land följde livliga diskussioner i kommentarsfälten på tidningarnas hemsidor. Min vilja att ge svar på tal blev plötsligt överhängande. Jag ville faktiskt svara, och mitt svar fick bli till en bloggare av omtvistlig karaktär. Det var en lättnad. En lättnad som följdes av mer diskussioner såklart. Men så hände något oväntat. Efter att diskussionen befunnit sig på en synnerligen låg nivå svarade plötsligt en av bloggarens vänner med en dikt! Eftersom jag känner en poetissa som skriver ”covers” på välkända dikter gav jag henne i uppdrag att svara. Fler dikter följde i snabb takt och det hela hade utvecklats till ett underhållande Poesi Battle. Så, kanske kan man ändå, med fördel svara sina recensenter, åtminstone om man gör det med RIM och reson.

Min favoritförfattare Willy Kyrklund skrev någonstans att en författare aldrig ska hoppas på att bli förstådd utan hellre eftertrakta att bli missförstådd eller feltolkad. Eftersom Kyrklunds fatalistiska ståndpunkt ofta var att vi aldrig kommer att kunna förstå en annan människa till fullo blir det själva reaktionen i sig som är det eftersträvade, och det är först då reaktionen uteblir som slaget gått förlorat. Därför är jag mycket tacksam för alla reaktioner, oavsett om de är negativa eller positiva. Jag har även tagit första steget från att vara purfärsk debutant, till att luta mig tillbaka och le åt all den uppståndelse min Game Girl åstadkommit (Go Game Girl!).

Så här sitter jag, fyra månader och 40 intervjuer senare med slutsåld upplaga och väntar på dig Martin , och dina raggningsrepliker. Glöm inte parrimmen nu! ;o)

Sara Starkström

5 reaktioner på ”Sara Starkström om att svara på kritiken

1. Ja, jag antar att det blir vad man gör det till, eller hur! 🙂 Fast jag har skrivit lite slarvigt… Bloggbråket var INTE anledningen till att upplagan nästintill är slutsåld och de 40 intervjuerna… Allt detta var redan gjort innan själva bloggbråket. Såg inte det förrän nu att det blir lite skevt beskrivet… men men… 🙂 Tack för att jag fick vara med! Ska bli spännande att följa denna blogg och alla nya debutanter!

2. Det måste vara en jättesvår avvägning huruvida man ska svara på kritik eller inte. Jag antar att det skiftar från fall till fall om man verkligen vill ge sig in i debatten.

Men även kritik kan fungera som reklam, om den hanteras rätt. I och med Poesi Battlen som kom av Martins kritik så blev det ju ännu mer uppmärksam kring din bok.

Så det är väl bara att säga grattis! och Gott jobbat! 🙂