Är det verkligen okey att ge ut själv? – del 3

Detta är den tredje och näst sista delen i en artikelserie där jag argumenterar för att det är helt okey att ge ut sina böcker själv. Annelie ställde i ett tidigare inlägg en fråga angående den litterära kvalitén hos självutgivare. Inbakad i den stora frågan fanns det också ett antal småfrågor. Låt oss bocka av den första och största av dem.

Nålsögat.

Varför ska man lita på en text som inte passerat genom förlagens nålsöga? Är inte nålsögat en garant för hög kvalité?

Det korta svaret är: Nej.

Jag tror att vi alla någon gång har läst en bok, från något stort förlag, som ärligt talat var ganska usel. Det är självklart en smaksak, men litterär kvalité är inget som kommer automatiskt bara för att det är ett stort förlag. Självklart finns det en mycket större sannolikhet att det är av hög kvalité, men det är inte en naturlag.

Det finns nämligen ett antal komplicerande faktorer i processen. Låt oss börja med kändisskapet. Förlagen vet ju så klart att ett välkänt namn alltid säljer bättre en ett okänt. Därför kan en ”kändis” hyfsat lätt ta sig igenom nålsögat med en text som en okänd debutant aldrig skulle få igenom. Personen i fråga kanske är eller fotbollskommentator, eller politiker, eller advokat, (eller alltihop) och så syr förlaget ihop ett paket på några böcker. Helst deckare eller politiska thrillers. För de vet att det säljer.

I slutändan är det alltid vinsten som räknas. Det är inget konstigt. Det måste vara så. Om förlagen bara siktade in sig på ”konstböcker”, som kanske har oanade kvalitéer men inte säljer, skulle de omgående gå i konkurs. Men det innebär också  att de studerar varje debutant, inte bara efter kvalitéer utan efter hur stort försäljningsunderlag de tror att boken har.

Här är ett refuseringsbrev jag fick i somras:

Bäste Oskar!

Tack för ditt manus.

Det är verkligen roligt att någon tar sig an uppgiften att skriva fantasy. Och det finns mycket gott att säga om ditt manus men vi behöver prioritera hårt och gallra tufft bland de projekt som vi kan satsa på. Vi får ju in ganska många manus. Och vår bedömning är att marknads- och försäljningsunderlaget för ditt manus är alltför begränsat och osäkert för att vi ska våga oss på en utgivning.

Allt detta sammantaget gör att vi tackar nej till en utgivning. Det är alltid lika tråkigt att ge negativa besked men likafullt är det tyvärr vad vi måste göra. Vi tackar för visat förtroende och önskar dig lycka till. Hoppas du hittar en annan utgivare för ditt manus.

Vi returnerar inte längre insända manus.

Med vänliga hälsningar

Notera att redaktören framförallt hänvisar till att de inte tror boken kan finna ett tillräckligt stort försäljningsunderlag. Han tror helt enkelt inte att boken kan dra in pengarna. Jag tror självklart att han gör en grov missbedömning. Fantasy har gått från att vara en ganska nördig genre till att idag vara helt dominerande bland våra tonåringar. Tack för det Harry Potter. 😉

Utöver att pengar spelar en så stor roll finns det andra aspekter. Många förlag har redan sina utgivningslistor klara till 95% med etablerade författare. Då behöver de bara något litet extra att sätta in, något som passar perfekt i deras tänkta utgivningskatalog. Om manuset inte passar, oavsett andra kvalitéer, så refuseras det. Över huvudtaget handlar refuseringar mycket om lektörernas personliga tycke och smak. Det är inget konstigt med det. En lektör, och senare en redaktör måste precis som författaren känna passion för texten de arbetar med.

Det finns också en yrkesskicklighet hos lektörer som man aldrig ska underskatta. De är grymma på sitt jobb. De kan på några få meningar se om språket håller för att publiceras. Men saken är den, att även då ett manus har ett bra språk och en medryckande historia är chansen hög att det refuseras. För det är så mycket som måste samspela. Man ska ha perfekt tajming, bra förutsättningar för försäljning samt passa lektörens smak.

Att 98% av alla manus refuseras är alltså inget märkligt utan fullt naturligt.

Allt detta innebär att nålsögat blir väldigt, väldigt smalt. Personligen anser jag att det är allt för smalt för att vara riktigt rimligt. Om musiken går i otakt, varför ska jag då dansa? Om reglerna är orimliga, varför ska jag då spela? Det gör jag inte. Istället tar jag saker och ting i egna händer.

Men nålsögats dagar är räknade. Den nya tekniken kommer att råda bot på dess orimlighet. Den nya tekniken kommer att förändra allt.

Men mer om det en annan gång.

Imorgon bockar vi av de sista frågorna.

Ses då!

Det här inlägget postades i Oskar, Starta eget förlag och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Är det verkligen okey att ge ut själv? – del 3

  1. Oskar Källner skriver:

    @Annelie Drewsen: Jag håller med dig. Jag tror också att det nära samarbete och den dialog som en författare erbjuds på ett etablerat förlag är bland det absolut bästa som kan hända för en text. Över lag har de flesta förlag väldigt kompetent folk. De är inte problemet. Problemet är själva systemet som obönhörligen skapar ett så litet nålsöga att hundratals, kanske tusentals potentiella författare aldrig får göra sina röster hörda.

    @Desirée: Grattis! Kul att höra att du fått in en fot! Kör hårt och lycka till.

    @nilla|utanpunkt: Vilket intressant argument! Jag tror att du har helt rätt! Nålsögat blir faktiskt större, men bara inom vissa genrer och under vissa tidsperioder. Frågan är hur det påverkar andra genrer. Förblir deras nålsöga oförändrade, eller blir de ännu smalare på grund av att all energi läggs på deckarna?

    Annars håller jag med dig om allt du skriver. En bra analys av förlagsvärlden. Och det är ingen fara. Jag blir inte upprörd. Det vore extremt naivt av mig om jag inte redan hade tänkt de tankarna. Men samtidigt har jag fått så pass mycket positiv feedback att jag har svårt att tro att alla bara är artiga. Jag har fått gott om standardsvar också, så jag vet hur de ser ut. 😉

    @Samir: Det där är jätteintressant. Varför valde de att just investera i henne? Vad var det de såg hos henne? Har de någon slags magisk magkänsla, eller gick de på ren krass erfarenhet?

    Visst är det sant att de plockar vissa författare och investerar i dem. Men det är ett ytterst fåtal. Låt oss bara för argumentets skull göra en liten räkneövning. Jag har förstått att Norstedts får in i medel 1500 manus per år. Dessa har gett totalt 37 debutanter på 10 år. Det är 3,7 debutanter per år. Låt oss för argumentationens skull säga att 90% av alla manus som kommer in inte är av publicerbar kvalité. Då finns det 150 manus som ändå är tillräckligt bra. 3,7/150 = 2,47%. Alltså ratas 97,53% av alla kvalitetsmanus.

    Jag är extremt medveten om att ett förlag inte kan ge ut alla. Inte ens alla kvalitetsmanus. Men med den nya tekniken tas många av de gamla begränsningarna bort. Jag tror att vi kommer få se en uppsjö av nya författare med kvalitetstexter under de närmsta åren. Författare som väljer alternativa vägar. För nålsögat är för smalt.

    @Karin S: Jag håller egentligen med om allt du säger. Det du! 🙂 Förutom möjligtvis att jag tror på mycket större förändringar inom bokbranschen under de närmsta tio åren.

    Och nej. Jag gör inte det här för pengarna, utan för passionen. Hade jag velat bli rik hade jag satsat på något annat. Aktier kanske… 😉

  2. Karin S skriver:

    Jo, förlagen gör som Nilla säger två bedömningar, kvalitet och pengar. Men som Samir påpekar så kan ett förlag aldrig räkna med att alla böcker är självbärande, debutanter är ofta förlustaffärer, liksom den smala skönlitteraturen och även den bredare – tills författaren eventuellt slår igenom. Men många smala författare skriver över huvud taget inte för ett bredare genomslag, de skriver för en liten grupp läsare, i stort sett samma som kritiken, inriktad på stipendier och priser, för förlagens del statligt litteraturstöd.
    Vad gäller den kommersiella delen är förstås förhållandet annorlunda, egentligen inga böcker befinner sig i båda lägren samtidigt.

    Så förlagsverksamhet är alltså inte som vilket företagande som helst, även om den går åt det hållet. Förläggare måste jobba på två fronter så att säga, kortsiktigt och långsiktigt.

    Och generellt skulle jag säga att det är lättare idag att bli antagen av ett förlag, med tanke på att de blivit så många fler. Det har de bland annat blivit därför att det har blivit enklare och billigare att producera böcker.
    Dessutom har en helt annan rörlighet på marknaden blivit en följd av Piratförlagets intåg – med helt andra dealar vad gäller pengarna.

    Fast det här beror ju förstås också på vad man skriver för sorts böcker. Poesi är nog ungefär det svåraste man kan ge sig på idag om man vill bli utgiven på ett stort förlag.

    Slutligen är jag inte så säker på att den nya tekniken kommer att ändra allt detta. Visst kommer det att bli lättare att ge ut böcker, men med det totala behov en författare har av genomslag i media, så kommer förlagens marknadsavdelningar ha än mer att säga till om. En tydligare skiktning kommer att uppstå, idag finns den redan men den kommer att bli ännu värre.
    Det är ju redan så att kritiken skriver om de böcker (de stora) förlagen pushar för – och det gör de verkligen inte för alla. Böcker från små och medelstora förlag har här små chanser att nå ut. Och når man inte ut, ja, då blir det ingen vinst.
    Bestsellerismen är här för att stanna.
    Parallellt med denna kommer naturligtvis en stor undervegetation av nischer att finnas, men de kommer i stor utsträckning att vara subkulturer.
    Så är det redan och tendensen kommer inte att ändras.

    Så om man ska göra någon sorts bedömning för dig Oskar, skulle jag säga att om din första bok går (oväntat) bra här nu, så kan du antagligen räkna med att få ut den andra i serien på ett förlag. I annat fall blir du kvar som egenutgivare och som sådan kommer du aldrig att bli rik på det du gör. Å andra sidan kanske det inte var det primära och i såna fall så gör det ju faktiskt mindre.

  3. Samir skriver:

    Hej,

    Jag tror det ligger mycket i det Nilla säger. Ett förlag med en långsiktig strategi kan mycket väl välja att anta en debutant, TROTS att de inte anser att just detta manus håller hela vägen. Se på Josefin Palmgren, ca 20år och antagen av Bonnier med en medelmåttig generationsroman som jag har för mig heter Engångsligg eller något i den stilen. Hade det inte varit för att de trodde på henne som en framtida kassako hade hennes manus, tror jag, aldrig blivit utgivet, men Bonnier ser uppenbarligen något i hennes författarskap. Så jobbar välmående förlag. I botten är de investerare som satsar pengar på författarskap istället för på bolag eller innovationer. En del investeringar görs för att få kortsiktig avkastning, men de flesta resurserna läggs på långsiktiga, ganska säkra kort, tror jag. Så jag köper inte heller svaret att du inte passar i deras utgivning.

  4. nilla|utanpunkt skriver:

    Visst är det så, förlag gör två bedömningar, den litterära kvalitén, och den kommersiella möjligheten. Allra helst vill de förstås ha en kombination, skulle jag vilja påstå. Säkert är det så, att förlag (beroende på deras finansiella situation innevarande budgetår) gör rent kommersiella bedömningar som du säger, Oskar. Men då skulle jag vilja säga att nålsögat blir STÖRRE, inte mindre. Deckare t ex, som marknaden numera är överfull av – och nya debutanter i genren kommer hela tiden – har definitivt sjunkit i litterär kvalité generellt sedan genren blev en hit efter Mankell. Man vet att de säljer ändå. Men förlagen får också in en vad jag förstår löjligt stor mängd manus i genren, eftersom så många hugade söker lyckan. Förlagen älskar idén om en ny Stig Larsson, eller Läckberg. Att få sitt deckarmanus idag refuserat torde därmed med all rimlighet betyda att det inte håller måttet.
    Jag har hört olika förlagskällor säga att ”ett riktigt bra manus blir till slut alltid publicerat/antaget”, därför bör man inte ge upp, om man tror sig ha denna guldklimp i sin hand. Förlagen jobbar ju inte bara för säsongen, de har framförhållning. Att släppa ett manus som är fantastiskt för att de för tillfället har fullt i pressarna låter som ett förlag som inte vet vad de håller på med. Jag vill inte göra dig upprörd, men fraser som antyder att manus inte får plats i utgivningen kan mycket väl vara ett artigare sätt att refusera än att bara säga blankt ”nej tack”.
    Jag vill här flika in att jag förstås inte gör någon kvalitetsbedömning av just ditt manus, jag har inte sett det. Generellt tror jag dock att ovanstående gäller.

  5. Desirée skriver:

    Jag håller med Annelie. ” svårt för en egenutgivare att uppnå samma resultat utan professionell hjälp – särskilt om man inte arbetar med språk till vardags.”

    Jag har lyckats få in en fot på ett mindre förlag vilket jag är jätteglad för. De har inte samma marknadsföringsresurser som det stora jättarna, men proffsiga i övrigt och kan de som jag behöver hjälp med.

    Var det inte så Läckberg började, på ett litet förlag?

  6. Ping: Språkfredag: Egenutgivning och kärlek till språket | Kunskapsbloggen

  7. Annelie Drewsen skriver:

    Efter att ha läst de många välformulerade inläggen i diskussionen är jag benägen att hålla med om att jag i mitt brev hade en viss övertro på förlagsnamnets betydelse för konsumenten.

    Jag håller med dig om att det inte är någon garanti för kvalitet – mycket skräp kommer ut även på stora förlag.

    Men: jag står fast vid att det professionella arbete som görs på förlagen, där författaren tillsammans med andra yrkeskunniga människor får en chans att förbättra sitt manus avsevärt, kan höja kvaliteten på de flesta manus. Att många böcker av s.k. kändisar fortfarande efter redigeringen är usla säger en del om deras utgångsläge.

    Jag tror fortfarande att det är svårt för en egenutgivare att uppnå samma resultat utan professionell hjälp – särskilt om man inte arbetar med språk till vardags.

    Jag tycker att det är intressant att du underkänner förlagets analys av marknaden. Det kan du mycket väl ha helt rätt i. Personligen har jag aldrig läst fantasy, men efter att ha stött på ett par bloggar av fantasyförfattare har jag så smått börjat göra det. Hittills har jag inte blivit missnöjd.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s