Att nå genom mediabruset

Idag har jag suttit och skrivit ett pressmeddelande om Drakhornets release. Den är förresten officiellt fastställd till den 1:a april. Då kommer man att kunna köpa boken via Adlibris, Bokus och alla andra stora internethandlare.

Det är inte det lättaste att skriva ett pressmeddelande. Först måste man kort presentera vad boken handlar om, varför den är speciell och intressant att skriva om, något om författaren, och slutligen något om vad som är på gång runt boken och att man är tillgänglig både för intervju och för att sända recensionsexemplar. För jag tänker inte skicka recensionsexemplar på måfå. Det är för dyrt. Men om någon tidning/bokblogg vill ha ett ex skickar jag ut det med glädje.

Jag har sänt pressmeddelandet till ungefär tolv tidningar. Mest lokala här runt uppsala, då det är här jag bor, samt nere i Småland, då jag kommer från Jönköping. Det är bra att ha två ”hemstäder”. Då kan man förhoppningsvis appellera till tidningar från båda orterna. Jag tänker inte ens försöka med de stora dagstidningarna. Det kommer aldrig att ske att DN skriver om en bok från ett litet nystartat, egendrivet förlag. Kan jag inte tänka mig i alla fall. Men om någon har bevis på motsatsen så blir jag gärna motbevisad.

Egentligen tror jag att det är smartare att sats på bokbloggarna. De behöver alltid nytt material och alla blogginnehavare jag haft kontakt med har varit väldigt trevliga. Detta är verkligen en ny tid. För tio år sedan hade det varit omöjligt att få publicitet för sin bok utan att gå via tidningar eller annan gammelmedia. Idag är det fullständigt görbart att bara satsa på internetbaserade medieformer. Smakprov på smakprov.se och provlas.se, förlagssida på Facebook, trailer på Youtube, recensioner på bokbloggar riktade mot målgruppen, podcast på iTunes, o.s.v.

Det är en vacker ny värld. Det är inte lätt att bemästra alla dessa plattformar, men som tur är finner jag det ganska roligt. Det svåra är, som alltid, att komma över ytan i mediabruset, och faktiskt vara så pass synlig att folk upptäcker ens existens. Men som Kennedy sa: We choose to go to the moon, not because it is easy, but because it is hard.

Det här inlägget postades i Drakhornet, Oskar, Starta eget förlag och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Att nå genom mediabruset

  1. Oskar Källner skriver:

    @Aengeln Låna på bara! 🙂 Vi små måste hålla ihop.

    Kommer ner till JKPG någon gång i sommar. Skulle vara kul att träffas. Vi får maila om det.

  2. Aengeln Englund skriver:

    Damn, vad du har mycket mer planer än vad jag har hunnit lägga upp. Något emot om jag lånar av dem? 🙂

    Jönköping är ju nästgårds också. Du får gärna höra av dig om du har vägarna några mil söderut. Hade varit intressant ha snacka över en kopp kaffe nån gång.

  3. Oskar Källner skriver:

    @Annelie: Tack för peppet. 🙂 Jag tycker man bemöts väldigt olika. Från de flesta tidningar får man bara tystnad. Inte ett pip. Men det är några som visar intresse. När det kommer till bloggar är folk mycket mer lätttillgängliga och intresserade. Vi får se vart det leder, men bloggosfären känns mycket lättare att arbeta med.

    @emma: Kanske för att ”riktiga” författare sitter i jaktstugan med ett glas konjak i ena handen och en cigarr i andra och filar på sin senaste roman medan ”förlaget” tar hand om allt det ”världsliga”. 😉 Nej, jag vet inte. Kanske för att det av vissa upplevs som framfusigt och desperat? Även detta kommer i sådana fall att förändras. Vänta tio år bara…

    @Andrea: Tack för tipsen. Jag ska kolla upp dem båda. Tack!

  4. Andrea skriver:

    Jag är säker på att fantasyföreningen Catahya (catahya.net) vill ha ett recensionsex! En annan person att kolla apropå bloggar är Maria Nygård som bloggar på UNT.

  5. emma skriver:

    Intressant, varför avråds författare att ta kontakten själv?

  6. Annelie Drewsen skriver:

    Jag hoppas verkligen att du lyckas nå ut, både i papperstidningar och nätet. Själv är jag oerhört glad att förlaget sköter allt sådant. Det jag har hjälpt till med är att föreslå lämpliga bloggar/tidningar/forum att ta kontakt med, men jag behöver inte ta kontakterna själv. Sedan gäller det förstås att ställa upp när det väl blir dags för intervjuer.

    I många handböcker avråds författare att ta direkt kontakt med media. Som egenutgivare har du ju inget val. Det vore intressant att höra dina tankar om det, om hur du bemöts av bloggar och tidningar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s