Inför nästa mässa

Jag spinner vidare på mina erfarenheter från lördagens mässa, genom att fundera på vad som fungerade bra och vad som kan förbättras till nästa mässa*.

Detta var vi bra på:

  • Vi hade ett tilltalande bord. En färgstark duk, skyltar med info, travar med böcker, papp-Adam, klistermärken och en godiskorg lockade folk.
  • Vi delade ut kort med info om boken. Alla kanske inte köper boken direkt, men är ändå intresserade. Bra att ha något att ge dem i handen. Funkar också bra att gå runt på mässområdet och dela ut för att locka folk till bordet.
  • Vi samlade in e-postadresser. Många var intresserade av den arabiska versionen av nästa bok, som kommer i höst. De kunde anmäla sig för att få info när den släpps.
  • Vi lyssnade. Många människor stannade vid bordet och pratade en stund. Jag försökte lyssna på deras tankar och idéer. Jag fick några konkreta förslag på samarbeten också. Kanske kan det bli något av det?
  • Vi hade visitkort. Nödvändigt för att kunna följa upp intressanta möten.
  • Vi var två personer. Skönt att kunna gå ut en stund ur den stimmiga mässhallen, titta på andra utställare eller bara ta mat- eller toalettpaus.
  • Vi var oss själva. Inga påklistrade säljarleenden eller gåpåig stil. Bara ärligt intresse för att möta människor och prata om boken.

Några saker att tänka på till nästa mässa:

  • Var övertydlig! Vi borde ha haft stora – nej, enorma – skyltar vid bordet med texten ”Tvåspråkig barnbok” samt de aktuella språken.
  • Kanske fler produkter? Nu var det bara en bok som skulle marknadsföras, men jag tror att folk lockas av att det finns mer att välja på. Vi hade boken och klistermärken. I framtiden hoppas jag att det blir fler kringprodukter som kan hjälpa till att skapa intresse kring Adam.
  • Har jag glömt något? Tipsa gärna om vad du lockas av på mässor.

*) Nästa mässa blir Botkyrka internationella bokmässa i maj, då mitt förlag ställer ut. Jag tänker absolut vara där. Har ni sett programmet?

Det här inlägget postades i Annelie, Debut, Inte klia Adam och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

