Så fixar du ekonomin till ditt eget förlag

Så du sitter där med det mest fantastiska manuset i hela världen. Men inget förlag verkar inse dess storhet. 😉 Så du är fast besluten att faktiskt göra det själv, publicera så att världen kan upptäcka din bok. Men hur gör man? Och framför allt, vad kommer det att kosta?

Detta var en fråga som jag fick för ungefär en vecka sedan. Den är väl värd att besvara. Jag är säker på att det inom några år kommer att myllra av små förlag på den svenska marknaden. Jag drar gärna mitt strå till stacken och berättar lite om vägen dit.

För bara några år sedan hade det kostat väldiga summor! Bara kostnaden att trycka upp boken var sådan att en vanlig Svensson inte hade råd. Men idag med modern Print on Demand teknik, så kostar det inte skjortan längre. Plötsligt är det faktiskt möjligt för alla. Men det finns många andra kostnader än bara själva trycket, och det är mycket att tänka på.

Här kommer en liten förenklad lathund över ekonomiska utgiftsposter. Detta är inte en exakt återgivning av hur det ser ut i mitt förlag, de siffrorna behåller jag gärna själv. Men det är en ungefärlig uppskattning, en standardmall för att öka förståelsen. Genom hela artikeln kommer jag att använda priser som är exkl moms. Detta för att minska den potentiella förvirringen.

10000kr – Illustration och grafisk formgivning av omslag och inlaga

3000kr – Korrekturläsning

900kr – Registrera företagsnamnet hos Bolagsverket

400kr – Domän och webhotell till hemsidan

250kr – Bankgiro

250kr – Publit Provtryck

500kr – Publit publicering

1650kr – 15st recensionsexemplar

Total kostnad:16950kr

Låt oss runda av till 17000kr för enkelhetens skull.

Det går inte att överdriva hur viktigt omslaget är för din bok. Det är omslaget som säljer boken. Man har ju alltid fått höra att man inte ska döma en bok efter omslaget. Men faktum är att det gör vi hela tiden. En riktigt bra bok med ett dåligt omslag förblir osåld (och oläst). Så enkelt är det. Däremot är det lätt hänt att en medioker bok med ett snyggt omslag sälja bra (även om den kanske också förblir oläst, när väl köparen upptäckt hur dålig den är.) Självklart är det bästa att ha både ett fantastiskt manus och ett fantastiskt omslag.

Nästan lika viktigt som omslaget är inlagans formgivning. Det får inte vara för många rader per sida. Marginalerna måste vara hyfsat breda och kapitelhuvudena får gärna vara lite snirkliga. Allt för att kunna presentera en luftig, tilltalande och lättläst text. Faktum är att textens grafiska presentation påverkar själva läsupplevelsen, och därmed hur läsaren uppfattar berättelsen. Det kanske låter konstigt, men det är sant.

10000kr på illustration och grafisk formgivning kanske låter mycket. Men utan det kan du lika gärna låta bli att publicera, för du kommer ändå inte att sälja något.

Det är också viktigt att manuset är fritt från stavfel. Då kan det vara smidigt att hyra in en professionell korrläsare. Det finns flera olika tjänster via nätet, och de har olika prisnivåer. Titta runt tills du hittar något som passar dig.

Du måste registrera ditt företag hos skatteverket. En enskild firma är det enklaste och smidigaste för något så litet som ett eget förlag. Det är gratis att registrera sig. Men sedan kanske man vill skydda sitt företagsnamn, och då får man också registrera sig hos Bolagsverket. Kostnad 900kr.

Sedan behöver förlaget en hemsida. Här är det mycket upp till dig hur du vill göra, och vilka internetkunskaper du besitter. Personligen har jag fixat en egen domän till Fafner Förlag och det går på 400kr/år. Jag har själv installerat WordPress och designat det grafiska gränssnittet.

Det är egentligen inte så svårt. Men om det ändå känns som ett oöverstigligt, hinder har du två alternativ. Antingen låter du en professionell webbyrå sköta det åt dig, vilket kostar bra mycket mer, eller så använder du någon av alla de gratistjänster som det kryllar av på webben. Vem som helst kan registrera en egen blogg hos någon av alla bloggleverantörer. Det kanske räcker i början när förlaget fortfarande är litet.

Du behöver ett bankgiro/postgiro. Annars kan du inte ta betalt professionellt. Det funkar liksom inte med ”Överför pengarna till mitt bankkonto på Nordea.” Om du ska fakturera behöver du ett giro. Jag skaffade mig ett vanligt bankgiro kopplat till ett företagskonto hos min bank. Kostnad 250kr/år.

Sedan kommer man till tryckkostnaderna. Här finns massor av alternativ. Man kan trycka med klassisk offsettryck. Då kommer böckerna ner i pris, men du måste trycka upp ett stort antal. Det innebär en större initialkostnad. Eller du kan trycka ett mindre antal med något digitaltryckeri. Större kostnad per bok, men mindre antal böcker och mindre initialkostnad.

Personligen är jag kund hos Publit. Det som är så smidigt med dem är att de ordnar både tryck och distribution. Med de båda andra alternativen måste jag dessutom se till att ha en förvaringsplats där jag kan ställa mina böcker, sedan själv posta böckerna till bokhandlare och boklager, samt ordna distributionsavtal med t.ex. Förlagssystem. Med Publit finns inga lager. Boken existerar inte ens innan den blivit beställd. De trycker upp och skickar iväg så fort som möjligt när orden kommit in. Det är sann Print on Demand.

Det finns ett antal olika kostnader hos Publit. Till en början med måste man se till att beställa ett provtryck. Annars vet du aldrig vilka fel som kan ha smugit sig in. Vissa saker ser man inte förrän det är på papper. Det kostar 250kr. När allt sedan är klart och man väljer att publicera boken så kostar det 500kr. Men i publiceringen ingår kostnaden för registrering hos Bokrondellen samt pliktexemplar till biblioteken, så det är ganska billigt. (OBS! Detta stämmer inte längre, ändrade villkor hos Publit, se kommentarerna nedan.)

Sedan finns det många ställen att skicka gratis recensionsexemplar till. BTJ tar två exemplar, Barnbokskatalogen lika så. Sedan är det bra att strö några omkring sig till diverse bokbloggar och tidningar. Förhoppningsvis ger det resultat.

Sedan gäller det att tjäna in pengarna. När jag började hade jag som mål att gå plus-minus-noll. Nu har jag haft lite skrivarjobb till företaget, så jag har haft lite andra inkomster för att finansiera kostnaderna, men för kalkylens skull struntar vi i det. På Publit kostar varje bok jag trycker upp 69kr (låt oss säga 70kr för enkelhetens skull.) Om man då säljer den från förlaget till F-pris 110kr, så ger det 40kr i mellanskillnad.

Hur många böcker måste man då sälja för att gå plus-minus-noll? Enkel matematik: 17000kr/40kr/st=425st. Alltså måste man med ovanstående budget sälja 425st. Under första månaden sålde jag över 100 böcker. Jag tvivlar inte på att jag inom ett halvår kommer att sålt över 425st, och då är det dags att släppa nästa bok.

Jag hoppas att det här var till hjälp för någon, och att vi i framtiden kommer att få se många små förlag poppa upp som svampar ur jorden. Lycka till!

13 reaktioner på ”Så fixar du ekonomin till ditt eget förlag

  1. Hej!
    Jag har besökt Publit att se vad de erbjuder. Bra pocket böcker, MEN jag vill ge ut både undervisningsmaterial (arbetshäfte, lärobok) och noter. Den stora nackdelen är att deras böcker inte kan ligga öppna på bordet eller notställ. Vet ni om det finns PoD som erbjuder olika bindningstyper? Tack

    Gilla

  2. Pingback: Mikroförläggare i alla länder: håll ut! | Publit.se

  3. Bra och välskriven genomgång, heja!

    Ett sakfel dock, som jag antar är till vår (Publits) nackdel, men rätt ska vara rätt: registreringskostnaden på Bokrondellen ingår inte i vår publiceringsavgift. En gång i tidernas begynnelse så gjorde den det, men förlagen ville hellre själva ha kontakten med Bokrondellen, varför vi snabbt bytte modell.

    Så utöver publiceringsavgiften hos oss så kommer du också få en faktura från Bokrondellen på 250 kronor för varje ny titel. Detta förstås förutsatt att man vill ha titeln llistad hos Bokrondellen. (alternativet: att bara sälja direkt till slutkund med hjälp av Publits widget-shop)

    Gilla

  4. @Sölve Dahlgren: Du har helt rätt. Det tillkommer resor, porto, annat marknadsföringsmaterial, osv. Men jag ville hålla det enkelt och bara ta det viktigaste.

    Men en viktig sak är, som du nämner, en lektör/redaktör som kan hjälpa en med texten. Jag tog dock aldrig in den tjänsten. Dels hittade jag inte någon vars arbetsprover på nätet gav mig förtroende för dem, dels hade jag helt enkelt inte pengar till det, och dels så hade jag ett stort antal betaläsare som gav mig feedback på många olika områden. Så jag kände mig ändå ganska säker utan den tjänsten.

    Sedan finns det de som fixar ett snyggt omslag med ett stockfoto och lite photoshop, för de har själva en erfarenheten, eller någon kompis som kan hjälpa. Sedan finns det de som lägger ut korrläsningen på några galet pedantiska kompisar.

    Det finns många sätt man kan göra det här på. Som du säger. Det kan kosta allt från 10.000kr til 100.000kr. Allt efter ambitionsnivån. Men det sköna är ändå att som självpublicerare kan du sätta den nivån själv.

    @Vilse: Tack så mycket. Och tack själv. Det var din fråga som fick mig att sätta mig ner och skriva inlägget. Frågan om huruvida du ska på tåget eller inte … den kan du däremot bara besvara själv. 😉 Men det är väldigt mycket jobb, så jag tycker att du verkligen ska uttömma alla chanser att bli utgiven av ett vanligt förlag först. Men det är en bedömning som bara du kan göra.

    @Annelie: Tack! 🙂

    @Malin: Hehe.. Jag blev väldigt nyfiken på vad det var man ”inte” skulle spana in. Så gick jag till din sida och såg att det stod ”Spana in det här.” Ett typo. 🙂 Så kan det gå! 😉

    Gilla

  5. Pingback: Förlagsekonomi för den som tänker ge ut själv | Malin Johansson – skriver mycket, läser mer.

  6. Tack för svar! Intressant läsning helt klart, matnyttigt och tydligt.

    Då återstår frågan om det är ett tåg jag ska hoppa på eller inte. =)

    Gilla

  7. Bra att du delar med dig av lite erfarenheter Oskar. Till uppställningen ovan hade jag nog också lagt en redaktör/lektör som kan hjälpa till att bearbeta manusets innehåll på ett tidigt stadium.
    Och det kan kosta från 4000 kr och uppåt.

    Sedan tillkommer ju en hel del småkostnader för transporter och resor runtomkring som man gärna glömmer.

    Och kanske marknadsföring. Ja, en egenutgivning kan kosta alltifrån 10.000 kr till 100.000 kr eller ännu mer om man vill. Beroende på ambitionsnivå och bokformat.

    Men gratis blir det aldrig.

    Gilla

Lämna ett svar till Oskar Källner Avbryt svar