Att skapa sitt eget skyltfönster på nätet

Den senaste tiden har jag fått frågor om att synas på nätet. Hur ska man tänka kring att skaffa en egen hemsida? Hur går man till väga rent praktiskt och vad kan det kosta? Som vanligt tror jag inte att det finns några rätta svar, men jag ska dela med mig av hur jag har tänkt:

När jag började frilansa som skribent för ett par år sedan skapade jag en enkel hemsida med hjälp av WordPress. Där fanns en kort presentation av mig och några länkar till texter jag hade skrivit.

När jag i slutet av förra året bestämde mig för att skriva på heltid och visste att jag skulle ge ut en bok kände jag att jag behövde göra något lite mer seriöst. Steg ett var att registrera en egen domän (mitt eget namn). Jag valde en tjänst som både erbjöd domännamnet och webbhotell.

Steg två var att sätta ihop sajten. Det fanns ett antal färdiga mallar via webbhotellet. Tyvärr hittade jag ingen som tilltalade mig, så jag gjorde en egen sida med hjälp av det program som fanns i min dator. Att anlita någon som gjorde det åt mig var inte aktuellt – dels för att det hade kostat för mycket, dels för att jag bara var ute efter en mycket enkel sida.

Syftet med hemsidan är inte i första hand att skaffa nya kunder, utan att visa vem jag är för den som är nyfiken. Det kan vara uppdragsgivare, men lika gärna någon som snubblat över mitt namn någonstans eller hittat mig via Debutantbloggen.

Redan tidigare hade jag anlitat en fotograf för att ta högupplösta bilder inför boksläppet. Överenskommelsen var sådan att jag fick använda bilderna fritt och jag kunde därför ha dem på min hemsida.

Det enda som återstod var att skriva en text om mig själv, vilket inte är helt enkelt. Utöver att välja vilken information som ska vara med behöver man också ta ställning till om texten ska vara skriven i första eller tredje person. Somliga säger att det absolut ska vara i tredje person för att uppfattas som professionell. (Så är till exempel presentationerna av oss Debutantbloggare skrivna.) Jag funderade fram och tillbaka på hur jag skulle göra och kände till slut att jag ville skriva i första person. Jag tycker det känns mer personligt. Dessutom blir det tydligt vem som är avsändare på sidan. Men det är naturligtvis en smaksak.

Jag gjorde en undersida om min bok där jag använde en illustration av Markku Huovila, efter att ha fått klartecken från honom. Dessutom skapade jag en sida där jag beskrev några samarbeten jag varit involverad i. Denna gång valde jag  att inte lägga upp texter jag skrivit, främst för att det blir för jobbigt att hela tiden uppdatera med nya texter.

Till sist såg jag till att det var lätt att hitta min e-postadress för den som vill komma i kontakt med mig. Sedan var det bara att publicera sidan. Kostnaderna är några hundra för domännamnet och webbhotellet, samt 1600 kr (exkl. moms) för fotograferingen.

Någon gång ibland går jag in och uppdaterar informationen för att den hela tiden ska vara aktuell. Besöksstatistiken är jag inte särskilt intresserad av, men att sidan fyller sitt syfte märker jag på de mejl som droppar in då och då med förfrågningar av olika slag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s