Därför nobbar jag Vulkan o Co.

I förra veckan fick jag en fråga av Amanda. Den löd:

Hur kommer det sig att du valt att starta eget förlag istället för att ge ut boken genom någon av de många egenutgivarförlag som finns som hjälper en med allt från korrektur, till marknadsföring och distribution? Jag har också hört om förlag som publicerar mot produktionsstöd på några tusen. Är det något du har övervägt?

Detta var en så bra fråga, att den fick bli ett eget inlägg. Svaret är: Ja, jag övervägde det noggrant. Men ganska snart insåg jag att det inte skulle fungera. Jag tänker rada upp några punkter om varför:

  • Det blev nästan omöjligt att hålla en bra prisnivå på boken. Detta blev plågsamt uppenbart för mig när en bekant valde att publicera sin bok på Vulkan. Det som är bra med Vulkan är att de inte tar betalt av dig för att publicera. Istället måste de plocka pengarna från varje bok för att få lönsamhet. Därmed blir styckpriset väldigt högt. Men väns bok var en scifi på 267 sidor, det är ungefär 100 sidor mindre än Drakhornet. Ändå kostar den 268 kr, för en pocket! Vill du ha den i hårdpärm kostar den 416 kr! Drakhornet hade blivit ännu dyrare. Det finns ingen som realistiskt betalar de priserna för en okänd debutant. Knappt ens för en favoritförfattare.
  • ”Money should flow to the writer.” Det finns ett antal andra egenutgivarförlag som har andra affärsmodeller. Där kan du få ner styckpriset, men då krävs det en initial egeninsatts av författaren. Kanske kostar det dig 10 000 kr, kanske 20 000 kr. Det finns olika modeller och erbjudanden. Saken är den att jag på ett principiellt plan anser att pengarna bör flyta till författaren, inte från författaren. Och när jag studerade vad de egentligen gjorde för en (några hade väldigt detaljerade listor) så insåg jag att det inte fanns något där jag inte kunde göra själv. Och antagligen göra bättre.
  • Sedan handlar det om förtroende. Sorry, men jag har inget större förtroende för vare sig deras korrekturläsning eller marknadsföring. Självklart beror korrekturläsningen mycket på vem som gör det. Men sådan kan man hyra in själv. Vad gäller marknadsföring så hänvisar de flesta till att de lägger upp boken på deras hemsida, samt något avtal med ett säljarföretag som reser runt mellan olika bokhandlar och försöker sälja in böcker. Sorry, men hur ska jag kunna lite på att de uppmärksammar just min bok, bland alla tusentals titlar de måste ha i katalogen? Och varför skulle någon köpsugen människa gå in och kolla nya böcker på deras hemsida? Nej jag tror att jag gör det bättre själv.
  • 25% moms tar knäcken på dig. Då jag har egen firma är jag momsbefriad. Det innebär att den lilla moms som finns på böcker (6%) inte märks av för mig. De böcker jag köper från tryckeriet blir billigare, och de jag sedan säljer blir likaså billigare. Men om jag inte hade egen firma, utan anlitade ett egenutgivarförlag, så skulle de tvingas lägga på 25% moms på alla böcker (och tjänster) innan de skickades till mig. Det ses nämligen inte som att man köper en bok av förlaget, utan att man köper en tryckeritjänst. Därför de extra 25% i moms.
  • Det handlar om att skapa ett varumärke. Om jag hade gett ut min bok på Vulkan så tror jag inte att boken hade lyckats komma in i t.ex. SF-bokhandeln i Stockholm. Jag tror inte heller att boken hade fått någon recension av BTJ. Jag tror visserligen inte att speciellt många läsare dömer en bok efter förlaget, men jag vet att det är så det fungerar inom bokbranschen. Man måste vårda sitt varumärke. Både sitt författarnamn, och sitt förlagsnamn. Jag har förhoppningen att Fafner Förlag en dag ska vara associerad med svensk kvalitetsfantasy och något som folk inom SF/fantasybranschen omedelbart blir intresserade av.
  • Jag ville inte sälja ur min egen garderob. Inte det största av problemen, men ändå. Flera av egenutgivarförlagen tryckte upp kanske 200 kopior som man fick hem på en pall. Men jag vill inte sälja hemifrån. Sedan finns det visserligen flera som har lösningar där de står för att hålla lager och distribuera. Men det är ju då mot en viss avgift förstås. Och återigen flyter pengarna till dem, och inte till mig.
  • Jag vill ha kontroll över min intellektuella egendom. Kalla mig paranoid om du vill. Men jag gillar att vara den med total kontroll över mitt eget material. Självklart skulle jag inte ha några problem om ett etablerat förlag ville ge ut mina alster, då skulle vi ju skriva under väl utarbetade standardavtal som tydligt delar upp våra olika plikter och skyldigheter, samt vem som äger vad under vilken tid. Samma tydlighet saknades hos många av egenutgivarförlagen. Boken blev utgiven under deras förlagsnamn, med deras ISBN. Och sen då? Det hela kändes ganska luddigt.

Kanske är jag orimligt hård. Kanske är jag bara krasst realistisk. Men för mig var detta väldigt konkreta problem som i princip var oöverstigliga. Därför gjorde jag det själv istället.

Annonser
Det här inlägget postades i Drakhornet, Oskar, Starta eget förlag och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Därför nobbar jag Vulkan o Co.

  1. Ewa Strååth skriver:

    Tycker det låter seriöst. Har haft problem mrd Vulkan. Satt i två dagar och rättade deras felaktiga avstavningar. Har skrivit fyra böcker hos Vulkan.

  2. Bo Lindgren skriver:

    Ska ge ut en bok just via vulkan.
    Behöver sälja sextio av de trehundra om jag säljer den för 200 kr
    Vet att jag inte kommer att få några problem med de där sextio böckerna
    Finns mycket hjälp att få för ett överkomligt pris. Korrekturläsning och marknadsföring exempelvis
    Gav ut en bok via kulturdasset 2001 och där fick man ingen hjälp alls. Kom inte ens ut i bokhandlarnas katalog. Kunde lika gärna tryckt den själv i källaren
    Det bästa är att du behåller hela vinsten själv.

  3. Med andra ord, efter att ha läst om allt detta, så skiter jag i att ens försöka ge ut nån bok, allra minst en poesibok, då det bara verkar vara behäftat med kostnader, kostnader, kostnader, som jag som sjukpensionär helt enkelt inte har skuggan av en chans att klara av.

  4. Oskar Källner skriver:

    Det var en väldigt lång och mödosam resa, men också väldigt roligt. Så det är en väg som är väl värd att vandra. Jag skrev om mina erfarenheter under hela året som jag bloggade här på debutantbloggen, så det finns en hel del att plocka av om du kollar på:
    https://debutantbloggen.wordpress.com/tag/oskar-kallner/

    Annars har du en väldigt viktig artikel här, som talar just om hur man får ekonomin att gå runt.
    https://debutantbloggen.wordpress.com/2011/05/09/sa-fixar-du-ekonomin-till-ditt-eget-forlag/

    Sedan finns det en bok jag kan rekommendera för dig, som väldigt tydligt går igenom i princip allt du behöver veta för att ge ut själv, och lyckas.
    https://debutantbloggen.wordpress.com/2011/02/27/boktips-lyckas-med-bokutgivning/

    Sedan vet jag inte riktigt hur din skrivprocess ser ut. Men om detta nu är den första bok du någonsin har skrivit så skulle jag mycket starkt vilja rekommendera att du får den kritiserad och reviderad innan du ger ut den. Det vinner du så sjukt mycket på. Antingen kan du hyra in en professionell lektör. Det kostar några tusenlappar, men det är det värt. Eller, om du har tillgång till folk i din närhet vars litterära förmåga du har förtroende för, så ge manuset till dem och be dem att kritisera det ordentligt. På så sätt kommer ditt manus att hålla högsta möjliga kvalitet när det väl når marknaden.

    Så här fungerar min egen skriv och redigeringsprocess:
    https://debutantbloggen.wordpress.com/2011/08/05/min-arbetsprocess-med-ett-nytt-manus-del-1/

    Och här har du förresten lite tips inför korrläsningen:
    https://debutantbloggen.wordpress.com/2011/02/25/korrekturlasningspanik/

    Lycka till!

  5. Teryo Law skriver:

    Jag måste fråga dig: HUR gjorde du för att trycka dina egna böcker då? Jag tittar på lite alternativ själv för tillfället eftersom jag har en bok som jag vill ge ut i framtiden, och det är den första jag någonsin har skrivit.

  6. Oskar Källner skriver:

    Hej Kristina.

    Kul att du fann artikeln intressant. Jo, som egenutgivare är det många val man måste göra och jag är säker på att vi kommer att ha mycket att prata om på mässan.

    Jag har själv en del tankar kring hur man skulle kunna pressa prislappen ytterligare. Men vi får ta det i montern.

    Ha de bra.
    Ses på fredag.

  7. Hej Oskar,

    Jag sitter och läser på lite innan vi ses i montern på bokmässan 🙂 Och jag tycker det var mycket intressant att läsa om dina val! Vi resonerade delvis lika, delvis olika och kom fram till olika svar för första boken. Jag valde att inte starta eget förlag till första boken av lite olika skäl och har valt lägga upp varumärkesbygget runt mitt författarnamn (vilket är samma som mitt vanliga – lite väl vanliga namn), inte runt ett förlagsnamn. Nu sitter jag och funderar hur jag ska göra med bok två. Målet är att försöka tjäna några kronor på den boken och då måste tryckpriset ner. Jag har inte svaret ännu men ser fram emot att diskutera med dig. Kanske kommer jag hem från bokmässan med massa nya tankar.

  8. Hej! Förutom mitt förlag har jag en så vitt jag vet unik kurs för egenutgivare och tar uppdrag att hjälpa ”såna” med allt från ax till limpa, dvs redaktörsskapet, formgivning, upphandling av tryckeriet och råd och dåd. Så jag försöker följa print-on-demand-fronten och har länge tyckt att de s.k. förlagen där har översålt tjänsten kraftigt. Inga namn. Men nu verkar det hända en del positiva saker.

    Det är numera mycket billigt att trycka böcker. Jag trycker nästan bara i Baltikum, de svenska tryckerierna är utsatta för en mördande konkurrens därifrån. Man kan trycka i offset i små upplagor till och med, vilket är jättebra för de ex man måste ge bort för markndsföringen.

    Men jag tycker wannabe-författare underskattar kostnaden för det redaktionella jobbet. Jag vet inte hur många färdigtryckta böcker jag sett som man bara vill gråta över. Formgivningen är samma sak. Tryck aldrig en bok i A5-format, till exempel. Och det är inte svårt att formge en bok med enbart text så att den blir vacker, men det dräller av amatörmässiga saker som bryter mot elementära typografiska regler. Och vilket intryck gör det på en redan misstänksam recensent?

    Jag kan bekräfta för dig Oscar att momsen på tryckning numera är 6%. Det var en EG-dom som tvingade Sverige att ändra sig för ett drygt ett år sen. Som sagts här så berör detta bara den som är ren privatutgivare, dvs inte driver näringsverksamhet, och kringtjänsterna är fortfarande belagda med 25% om man inte hittar någon abrovinkel.

    Sammanfattning: Tänk på ett tal. Tredubbla det. Det första är tryckningen, det andra allt annat innan boken är klar. Uppskatta sen kostnaden för marknadsföring, porto och dylikt och lägg till den. Det är få som kan leva på sitt skrivande, men det är väldigt kul 🙂

  9. Oskar Källner skriver:

    @Desirée: Kul att du hittade hit! Tack så mycket för uppmuntran. Vad roligt att vi är allt fler som är sugna på att starta eget. Jag har sagt det förut, och säger det igen, jag tror att vi om några år kommer att få se tusentals nya små förlag som ett komplement till de stora. Lycka till med din bok!

    @Ann-Kristin Agesund: Du har helt rätt. Jag blev själv överraskad över hur mycket kringutgifter det blev för förlaget. Men det är bara att lära sig och budgetera inför framtiden. Lycka till själv! 🙂

  10. Jo, trycket har också 6% moms, men det tillkommer ju så mycket mer än just tryck. Emballage, frakt, dator, skrivare, bildrättigheter och allt annat material, det var det jag åsyftade när jag skrev att man får dra 25% moms.
    Jag har inte heller anlitat något säljbolag men övervägde att göra det. Tror kanske inte att de hade sålt så mycket av min bok, när de också har så många andra – etablerade – förlag. Men jag kunde tänka mig att finnas med i någons katalog som ett led i övrig exponering. Lycka till där ute!
    Ann-Kristin

  11. Desirée skriver:

    Hittade hit från Hannas blogg och håller med – mycket välskrivet!

    Jag håller just nu på att slutredigera min roman om My och ska sen skicka iväg den till en tjej som hjälper mig med sättningen. Sen ger jag ut på eget förlag. Funderar på att trycka i Estland… En del frågetecken kvarstår, men ut kommer boken i höst. På ett eller annat sätt.

  12. Oskar Källner skriver:

    Ytterligare en förläggare. Vad roligt! 🙂 Vi börjar bli några stycken nu. Kul att du länkar hit. Och tack själv.

  13. Hanna skriver:

    Åh, vilket välskrivet inlägg! Precis sådär resonerade jag också, men har inte skrivit ner det lika bra som du. 😉 Jag länkar hit från min blogg, så hoppas jag att flera av mina läsare som går i samma tankar får en kick!

  14. Oskar Källner skriver:

    Det kan hända att de har sänkt momsen till 6%. Det är ett år sedan jag kollade upp detta, så det kan ha ändrat sig. Fast hur ofta är det som staten sänker momsen frivilligt?

    Fast å andra sidan, de röstade precis igenom att e-boken ska sänkas från 25% till 6% som alla andra böcker. Äntligen!

    För första boken var Publit ett ganska lätt val. De har den överlägset bästa servicen för det jag ville göra. Hur det blir med bok två, vet jag inte riktigt. Det beror på hur väl första boken säljer. Om den kommer upp i lite högre antal exemplar kanske man skulle våga sig på en större tryckning. För då kan man förhoppningsvis räkna med att majoriteten som läste första vill veta hur historien fortsätter, och därför köper tvåan.

    Fast jag har inga större summor fritt för att kunna bekosta en sådan tryckning. Så antagligen blir det Publit, även för tvåan.

    Trean däremot. Då kanske det börjar hända grejer. Får vi hoppas.

    Jag har ju inte min bok i speciellt många boklådor. De ska, precis som du skriver, ha en ganska hög marginal på den. Men den finns på SF-bokhandeln i gamla stan i Stockholm. Där kostar den 149 kr. Det är riktigt bra, med tanke på att den kostar 152kr på adlibris.

    Jag vet inte exakt hur SF-bokhandeln räknar sina marginaler, och det är möjligt att de har en lite snävare marginal på Drakhornet då de tycker det är kul att stötta ny svensk fantasy, men det verkar ändå fungera för dem.

    Annars måste jag säga att det är väldigt roligt att ha fått kommentarer av två förläggare. Alltid spännande att dela information och erfarenheter. Tack ska ni ha.

  15. Sölve Dahlgren skriver:

    Oskar: Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror att det numera är 6% moms även på trycket. Men det spelar ingen roll när man bedriver det i firma.

    Jag tycker det är intressant att läsa dina värderingar. Jag gjorde själv en utvärdering av olika aktörer på marknaden innan jag valde Publit för min första bok och slogs då av hur dyrt styckpris det blev på Vulkan.
    Men jag tror det är lite som vi skriver i vår bok Lyckas med bokutgivning – man kan ha olika mål. Om drivkraften främst är att ge ut sin bok, sälja den till släkt och vänner i ett 50-tal exemplar då kanske Vulkan räcker.
    Men om man vill nå hundratals och tusentals läsare då måste man välja andra vägar. Min egen erfarenhet är att man ibland till och med måste satsa på att trycka en större upplaga för att komma ner rejält i styckpris och kunna få ett lägre utpris. Då handlar det plötsligt om flera lastpallar med böcker och det är inte längre vettigt att hantera det själv, då krävs ett lager eller kanske ännu hellre en logistiktjänst så att man slipper plocka och packa och skicka.
    Publit är ju smidigt på det viset, tyvärr blir det fortfarande lite för dyrt för bokhandlare att beställa där då de betalar tryck + frakt och sedan ska lägga på sina 100-150% marginal i utpris till kund. Vad kostar din bok i bokhandel t ex?

    Det ska bli väldigt spännande att se hur du kommer att resonera när du ska släppa nästa bok. Om du behåller den här modellen eller om du väljer att lägga ut ännu fler moment för att kunna fokusera på de roligaste? Och framför allt – POD eller massupplaga?

    Transparens: jag är delägare i Hoi Förlag som är ett vanligt förlag men som samtidigt är ett mellanting mellan egenutgivning och traditionella förlag när det gäller upplägget.

  16. Oskar Källner skriver:

    Ursäkta om jag uttryckte mig klumpigt angående momsen. Det går till precis så som du beskriver det. Ville bara inte tynga ner texten med ännu fler skattetekniska beskrivningar. Den slutliga effekten blir den samma som om man vore momsbefriad, även om det är mycket mer pill på vägen.

    Vad jag vill komma fram till är att det är stor skillnad på att trycka upp som privatperson och att göra det som företag. Som privatperson blir momsen en extra tyngd som gör det svårt att få lönsamhet på sin verksamhet, och som gör det svårt att få ner styckpriserna på böckerna.

    Vad det gäller säljbolag och upparbetade distributionsnät så handlar det som sagt om förtroende. Jag kanske har fel, men när jag tittade på vad som erbjöds, så ingöt det inget förtroende i mig. Därför gör jag det hellre själv. Men, som sagt. Jag kanske har fel. 🙂

  17. Hej!

    Jag valde också eget förlag hellre än de alternativ som finns, och på de flesta punkter håller jag med Oskar. Dock tror jag inte man ska utgå från att marknadsföring via säljbolag inte kan ha effekt och att anlita upparbetade distributionsnät är ibland nödvändigt.
    Men jag förstår inte vad du ser för problem med momsen? Har du egen firma så innebär inte det att du är ”momsbefirad”. Hur har du tänkt där?
    Du drar utgående moms (på det du säljer), från inkommande moms (på det du köper) och betalar mellanskillnaden till Skatteverket. En månad då du har höga utgifter, kanske med 25% moms, men säljer få böcker med 6 % moms kan det snarare bli så att du får moms tillbaka.

    Hälsningar
    Ann-Kristin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s