Rapport från Eurocon – Uppvärmning på puben

Så är Eurocon igång! Eller, egentligen inte. Dörrarna slår upp först kl 12.00 idag fredag. Men redan igår, på torsdagskvällen, fanns det en chans att träffa likasinnade på Monks Café på Sveavägen.

När jag kom dit var det redan packat. Hur skulle jag kunna hitta andra Euroconare bland allt detta folk? Kanske borde man ha arrangerat en gemensam signal? Som att alla skulle haft på sig Spocköron och hälsat varandra med the Vulcan hand sign? Fast det hade nog varit lite väl nördigt, även för detta sammanhang.

Efter lite spanande lyckades jag knipa den ena av två lediga stolar. Upptäckte till min glädje att grannen till höger om mig också skulle vara med på Eurocon. Jag misstänkte dock redan att så var fallet, då hans bokpåse från SF-bokhandeln antydde en böjning åt det hållet.

Snart upptäckte jag att även grannarna till vänster var Euroconare. Och bordet bredvid oss. Och nästa bord, och nästa. Och att det var packat på övervåningen. Isen lossnade och glada nördar började så sakta vandra runt och prata med varandra. Nosade lite försiktigt, hälsade och prövade sin engelska med varierande resultat.

Roligt nog var det nämligen gott om internationella gäster. Jag träffade många som kom från Östeuropa: Rumänien, Ryssland, Norge, Tjeckien, osv. Dessutom träffade jag ett trevligt par från Kanada som glatt pratade på med en lätt fransk brytning. Faktum var att trycket inne i lokalen snart blev så stort att bakdörren öppnades och folket spillde ut på trottoaren.

Det blev många härliga samtal. Vi talade t.ex. om: De senaste årens trend med att översätta östeuropeisk fantasy till svenska. Kvalitén på finsk science fiction. Hur man som liten språkkultur kan försöka ta sig an den anglosaxiska jättemarknaden. Skillnaden mellan svenskt och kanadensiskt statsbyggande. Pocketens överlevnad i en framtid till synes dominerad av e-boken. Färgen på den goda ölen, och hur god öl är ett tecken på en god civilisation. (helt seriöst!)

Där fanns även många svenska deltagare. De var nog ändå i majoritet. Där dök upp några kända ansikten. Folk som man bara mailat eller blogg-umgåtts med tidigare. Fantastiskt kul att se dem ansikte mot ansikte. Mot slutet av kvällen fick jag dessutom skaka hand med en av kongressens hedersgäster: Elizabeth Bear.

Allt som allt var det en väldigt gemytlig afton. Känns som en grymt bra start på hela kongressen och jag kunde nog inte vara mer peppad inför helgen. Alltså, hur ofta är det vi har större litterära kongresser i Sverige? Visst, det här är kanske genrelitteratur, men so what? Det är ändå en litterär kongress! Som författare, och fan, är det något fantastiskt att få vara med på.

Det här inlägget postades i Oskar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Rapport från Eurocon – Uppvärmning på puben

  1. Ping: Most of the website for Eurocon 2011 « Eurocon 2011

  2. svensson skriver:

    Det såg ju trevligt ut. Själv var jag där på lördagen, det var kul. Rapport här:

    http://lennart-svensson.blogspot.com/2011/06/eurocon-2011-jag-var-dar_29.html

  3. Oskar Källner skriver:

    @:Bellis Alla har vi våra preferenser. 😉

    @:Åka De var tyvärr bara med på torsdagen och fredagen. Sedan skulle de vidare. Hade några släktingar i Sverige de skulle hälsa på, så risken är tyvärr att du missar dem.

    Ska bli kul att träffas i vilket fall som helst. 🙂

  4. Åka skriver:

    Å, det kommer kanadensare! Dem måste jag leta upp. *Kollar medlemslistan online* — nej, de står inte med i listan.

    Vi ses, kanske redan ikväll om jag lyckas ta mig söderut idag. Annars imorgon!

  5. Bellis skriver:

    Jag och Tobes pratade inte så mycket om östeuropeisk fantasy översatt till svenska. Inte alls, faktiskt. Vi pratade om vårt gamla vad från EasterCon, som går ut på att jag raggar upp bartendertjejen och han om jag lyckas betalar min totala alkoholkonsumtion under resten av mitt liv, medan om jag förlorar (mycket osannolikt) blir tvungen att bjuda honom på en (1) middag. Nåja, alla fans har ju sina preferenser.

    Nu återstår att se vad som händer om de har en kvinnlig bartender på EuroCon.

    Kör hårt,
    Bellis

  6. Oskar Källner skriver:

    Tack det samma. Och vi lär absolut ses mer! 🙂

  7. Nene Ormes skriver:

    Det var riktigt roligt att träffa dig i levande livet! Vi lär se mer av varandra under helgen!

Kommentera

