Konstruktiv läsarkontakt på Twitter

På Bokmässan förra året var jag på ett seminarium med en rad namnkunniga barnboksförfattare. Många av dem tyckte att den svenska barnbokskritiken var för mesig. I andra länder har barnlitteraturen högre status och kritikerna är vassare.

Jag kan hålla med. I de recensioner som handlar om min egen bok finns det väldigt lite av konstruktiv kritik. Somliga ger knappt något omdöme, vilket är en av recensentens viktigaste uppgifter. Andra framhåller hur bra det är att det finns tvåspråkiga böcker eller att det är pappan som tar hans om den vattkoppsmittade Adam. Få har haft något att anmärka på. Vilket är märkligt. Jag tycker att det finns mycket som skulle kunna utvecklas eller förbättras (och det är det jag tänker ägna min fortsatta skrivarkarriär åt).

Samma sak med läsare. De flesta är glada i hågen och säger snälla saker. Och det är ju trevligt. Men jag är säkert på att en och annan sitter och tänker både det ena och det andra som kanske skulle vara intressant för mig och illustratören att få veta.

Häromdagen på Twitter hände plötsligt det som jag väntat på, när @BckJoh kritiserade min bok på ett konstruktivt sätt. Det började med att vi diskuterade Tensta och huruvida Adam Tensta fortfarande bor här. Men snart kom vi att prata om min bok Inte klia, Adam! istället.

Jag blev lite nyfiken och frågade vad han menade med pedagogisk barnlitteratur. Fick svar:

Jag kunde ha kunnat reagera som herr Nesser och ifrågasatt min läsares omdöme. Men någonting sa mig att det inte hade varit särskilt fruktbart, vare för min personliga utveckling eller för min relation till mina läsare. Så jag fortsatte att fråga. Det visade sig att Johan uppfattar det vuxna perspektiv (pappans) i boken som dominerande. Han skrev:

Min dotter tex, hon är lite oroad över pappan och fokuserar väldigt lite på hur Adam känner, vilket borde va barnlitteraturens viktigaste uppgift. Precis som för vuxna. Gestaltning. Men jag har all respekt för ditt verk. Och min dotter gillar ju boken :)

I det ryms så mycket. Vad är egentligen barnlitteraturens uppgift? Vem är det som avgör om en bok lever upp till det – den lilla läsaren eller den stora? Kan en barnbok handla om en vuxen? Måste det handla om en person – eller kan det lika gärna vara en relation som står i fokus? Hur gestaltas en känsla i en bilderbok – i texten, bilderna eller båda? Måste allt vara uttalat eller ska det finnas utrymme för vuxna läsare och barn att skapa sin egen berättelse utifrån det som står och inte står? Vore det värdefullt att tona ner pappans roll till förmån för Adams i nästa bok?

Jag har inga bra svar på frågorna, däremot en rad antaganden och funderingar. Att skapa är att ständigt pröva och ompröva idéer. Om de bär eller ej avgör andra. Men jag blir så löjligt glad varje gång någon faktiskt intresserar sig för det jag har skapat, och lägger ner tid på att  diskutera det med mig på ett konstruktivt och respektfullt vis. Jag ser fram emot att fortsätta diskutera dessa frågor och andra tillsammans med @BckJoh och andra twittrare. För även om vi har olika åsikter om en enskild bok har vi en viktig sak gemensamt: vi tar barnlitteratur på största allvar!

(Diskussionen går att läsa här – några tweets saknas dock. Och ja, Adam Tensta bor fortfarande i Tensta.)

About these ads
Det här inlägget postades i Annelie, Debut, Inte klia Adam, Inte så fort Adam och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Konstruktiv läsarkontakt på Twitter

  1. Sofia skriver:

    Intressanta frågor att fundera över!

    Jag vet inte om jag tycker barnlitteraturen har någon särskild uppgift. Jag menar, självklart bör utgångspunkten vara något som barnen känner igen sig i och har något utbyte av. Men i grunden känner jag lite att ”allt ligger i betraktarens öga”, vi har alla så olika tycke och smak och saker som vi vill att en bra bok ska innehålla. Det känns nästan omöjligt att slå fast att barnlitteraturens uppgift bör vara si eller så.

    Vi som är föräldrar och väljer böcker till våra barn utgår säkert väldigt mycket från vår egen ”läsfilosofi” och kanske också en del från vad vi anser att barnet behöver. För böckerna har ju onekligen den funktionen också tänker jag, vi ser dem inte bara som lite mindless entertainment (även om vi förhoppningsvis inte fnyser åt en stunds underhållning) utan vi vill att våra barn ska lära sig något.

    Men med bilderböcker kommer också den extra dimensionen att det är en vuxen inblandad som dels ska köpa boken och sedan vara med och läsa den. Är det inte ett vuxet perspektiv att prata om pedagogisk och beskrivande som något negativt? Jag menar eftersom vi som vuxna läsare vet att det är en dödssynd för en romanförfattare att vara övertydlig. Jag tänker att den regeln kanske inte är lika relevant när man skriver för barn? *obs, uppriktig undran* Jag förstår absolut vad @BckJoh menade. Jag tror han är inne på det vi diskuterade när vi pratade om budskap i barnböcker; ingen gillar att bli skriven på näsan. Men det jag nu funderar över är om det kanske skiljer sig för barn. Jag menar inte att underskatta barn, jag vet att de förstår mer än man tror och gillar att dra egna slutsatser. Detta till trots så är ju barns tänkande på en väldigt konkret nivå. Det jag försöker säga är; kanske har barn bättre behållning av en berättelse där man inte behöver läsa så mycket mellan raderna? Medan vi vuxna känner tvärtom?

    • Annelie Drewsen skriver:

      Tack för ditt inlägg i diskussionen. Jag tror absolut du har rätt i det sista, att barn har större behållning av berättelser där man inte behöver läsa mellan raderna. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra – en bra barnbok har både en konkret nivå som fångar barnets uppmärksamhet och en annan nivå som talar till föräldrarna. Så tänker jag. Men sedan är det ju inte säkert att alla föräldrar och alla barn uppfattar samma saker. Det är det som gör det så spännande…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s