Syns jag så finns jag

Jag har ingen som helst utbildning i marknadsföring och ska jag vara helt ärlig har jag inte heller någon kunskap om hur man marknadsför sig. Dock förstår ju även jag att när man säljer en produkt (i detta fallet min debutbok Charlotte Hassel) gäller det att försöka nå ut till en potentiell publik. Om ingen vet att min bok finns kommer ingen heller att läsa den.

Hur gör man då detta? Hur når man ut till en publik?

Har man redan blivit publicerad kommer förmodligen några av de som gillat mina tidigare alster att vilja köpa mina nya, men detta är som sagt min debutbok.

Samma sak gäller media, har man redan en eller ett bar böcker under bältet är media betydligt mer intresserad av en än om man är debutant. Som ny författare får man snarare själv jaga media.

Inte heller kommer jag ut på ett storförlag som har massor med pengar att satsa på enorma reklamannonser i Stockholms tunnelbana.

Jag vet ju att min bok är bra och att många kommer tycka om den, men hur ska jag kunna kommunicera detta till marknaden?

Några idéer?

Det här inlägget postades i Charlotte Hassel, Debut, Frida och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Syns jag så finns jag

  1. Frida Skybäck skriver:

    Hej Annelie!

    Bra tips! Som ny författare försöker man ju marknadsföra sig på alla sätt man kan, men ibland känner man sig lite som en blind höna… Du har nog rätt i att man får sikta in sig på att nå ut till en läsare i taget. Och att blogga är ju ett fantastiskt verktyg, hur nådde man ut innan Internet (annons i telefonkatalogen kanske?).

    Hej Johan!

    Att få bokbloggare att läsa och skriva om boken är ju en jättebra idé. Problemet är ju bara att det finns så otroligt många så det blir svårt att välja ut vilka man ska skicka till (har ju bara ett begränsat antal ex. av boken och det blir lite dyrt att själv köpa den för att sedan skicka ut den). I nuläget vet jag inte heller om det finns några planer på att ”Charlotte Hassel” ska bli e-bok.

  2. Johan Lindback skriver:

    Tror att de allra flesta bokbloggare skulle vara överlyckliga om de hade möjlighet att hjälpa fram en ny författare som inte har ett storförlag och en jättelik marknadsföringsbudget i ryggen. Dessutom tror jag att uppmärksamheten från bokbloggarna för många är mer värd än köpt reklam (hur mycket uppmärksamhet man än köper kan man ju inte övertala någon om att boken faktiskt är bra, men det kan däremot bokbloggarna!).

    Dock finns det hur många som helst av dem, så det gäller att välja noga vilka man ska skicka reklamex. till. Tror dock att många mindre bokbloggare gärna skulle recensera en e-boksversion (de är ju billigare och enklare att distribuera).

    Lycka till!

  3. Annelie Drewsen skriver:

    Att blogga är ju en bra start 🙂 Sedan tror jag på att vara lite kreativ och hitta oväntade sammanhang att marknadsföra sin bok. Se till att personer du tror skulle kunna berätta för andra om den får ett exemplar. Jag var till exempel på ett föredrag med en person med somalisk bakgrund tidigare i veckan och tog med mig ett ex av den svensk-somaliska versionen av min bok. Jag går lite efter devisen ”en läsare i taget” 🙂

    Sedan finns det en del böcker att läsa i ämnet. Nene Ormes har tidigare tipsat om boken Booklife av Jeff Vandermeer, en bok som även jag har haft stor nytta av. Många bra tankar om marknadsföring där. Det skulle vara intressant att höra om någon annan har haft nytta av andra liknande böcker – svenska eller utländska…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s