Marknadsför din bok varje dag

Det bästa rådet till den som vill skriva en bok är som bekant: Börja nu! Skriv varje dag! Samma sak gäller faktiskt också marknadsföring av boken, när den väl är utgiven. Jag minns inte var jag läste det, men nu försöker jag aktivt göra någon marknadsföringsinsats för mina böcker varje dag. Det kan vara lätt att stirra sig blind på de stora sammanhangen och glömma bort självklara saker, något jag varit inne på tidigare. Men för att lyckas måste man arbeta på flera fronter. Då är det uthållighet och uppfinningsrikedom som gäller.

Jag tror på att möta den enskilda läsaren. En trogen läsarkrets kan byggas upp även utan en stor reklambudget. Oskar har varit duktig på att skapa kanaler för att nå olika läsare. Som egenutgivare är han i en speciell situation. Om man blir utgiven på ett förlag är det för det första viktigt att ha koll på vad förlaget gör. Det är bara dumt att göra samma sak som de. Hur vet man då det? Fråga! Be att få se marknadsföringsplanen! Kom med förslag! Det har jag gjort. Min förläggare har också genomfört flera saker jag har bett om. (Att annonsera i en viss tidning, att trycka upp reklamkort, att kontakta en viss bloggare etc.)

Det finns en hel en författare kan hjälpa förlaget med. Det behöver inte vara särskilt tidskrävande eller betungande. I går upptäckte jag till exempel att ett smakprov på min bok äntligen hade kommit upp på sajten Smakprov.se. Jag la genast in en länk på min Facebook-sida, min blogg och Twitter. Min förläggare och bokens illustratör gjorde samma sak. Det gav snabbt resultat. Ganska snabbt gillades länken av ett gäng vänner, några stycken delade den vidare och snart låg boken bland de mest populära på Smakprovs framsida.

Vilka böcker rekommenderas mest?

Här handlar det om att veta hur Smakprov funkar. På framsidan ligger alltid de populäraste böckerna, vilket jag antar har att göra med hur många som går in och tittar på dem. Men sidan har också en integrerad Facebook-del, där man kan se hur många som rekommenderat olika böcker den senaste tiden. Efter några timmar kunde man se att Inte så fort, Adam! hade rekommenderats av 34 personer, medan de andra två böckerna som syntes hade 12 respektive 8 rekommendationer.

Jag tycker att det här är ett utmärkt exempel på hur lätt det kan vara att göra en marknadsföringsinsats. Nu är det bara att fortsätta så veckans alla dagar. Det kan vara så enkelt som att skicka ett mejl till sina vänner och berätta om boken, att ta in beställningar på den från föräldrar på barnens förskola, att ordna en rabatt för att en skola ska kunna beställa in ett gäng, att sälja den på en lokal julmarknad eller att försöka övertala en rikstäckande tidning att skriva om den. Ingenting är för litet för att räknas. Inget är omöjligt.

Alltså:

För att få till en bok: skriv varje dag!
För att göra den till en succé: Marknadsför den varje dag!

UPPDATERING:
Efter att ha puffat för detta inlägg på Twitter fick jag omedelbar respons från @Metabolisterna som skrev: ”Men kanske än viktigare: lyft a n d r a varje dag, så lyfter de dig! Känsliga grejer i soc. medier, detta.” Jag instämmer. Det skulle aldrig tjata om din bok i samma kanaler varje dag utan att ge något tillbaka. Själv är jag oerhört försiktig med att skriva sådant som kan uppfattas som ren reklam och vill alltid att det ska finnas något annat för läsaren att hämta. På Facebook har jag skrivit ganska lite om min nya bok, men visste att många av mina vänner och bekanta var nyfikna på den. Smakprovet är ett sätt att dela med mig av boken utan att de behöver köpa dem. Delandet bygger på att ett faktiskt intresse. På Twitter kan det vara ännu känsligare att tala om sig själv och sina projekt för mycket. Mitt råd: Engagera dig i frågor som du brinner för så kommer du att hitta likasinnade. Den dag du har en bok att berätta om känner de dig förhoppningsvis så väl att de står ut med lite pr. De kanske till och med hjälper till med det.

7 reaktioner på ”Marknadsför din bok varje dag

  1. Jag har periodvis haft ett flertal utländska författare följa mig på Twitter och av artighet/nyfikenhet har jag följt tillbaka. Författarna har sen spammat mitt flöde med reklam och recensioner och det har alltid slutat med blockering från min sida.

    Twittra gärna personligt och intressant om din bok, dig själv och ditt skrivande, men gör inte ren reklam genom att spamma länkar till din bok hos diverse försäljningsställen. Om du har fått en trevlig recension, så ska du naturligtvis inte vara rädd för att visa din glädje och länka till den, men spamma inte.

    En blogg är ett utmärkt sätt att uttrycka sig mer utförligt, samt länka till sina böcker på diverse försäljningsställen. Använd Twitter för att länka till nya blogginlägg (utan att spamma). T.ex. ”Nytt på Bloggen: xxxxxx”. Jag klickar själv ofta på sådana länkar av ren nyfikenhet.

    Facebook använder jag inte.

    Gilla

  2. Duktiga tjejen: Det gäller att vara lite kreativ, att plocka bra idéer från andra och göra dem till sina egna. En gammal idé i ett nytt sammanhang kan bli succé!

    Helena: Tack , jag hoppas att det går bra. Att den syns på olika ställen är ju inte någon garanti för att den också kommer att sälja bra, men det är ju en god hjälp på vägen. Hur det går med försäljningen återstår att se 🙂

    Sofia: Visst är det viktigt att synas många gånger. Minst sju gånger har jag hört att en bok ska synas för att en köpare ska lägga märke till den. Vet inte om det är sant. Det ideala är nog om man kan synes på många olika ställen, och även över tid. Det kan kännas rätt tjatigt att se samma författare i alla tv-soffor, tidningar och annonser samma vecka. Så kanske en oväntad intervju i en smalare publikation kan få en större effekt på en viss målgrupp…

    För övrigt måste jag tacka för att du berättar om min bok, det gör mig jätteglad! Jag hoppas mina erfarenheter kan vara till nytta för dig när du ska ge ut din bok. Hoppas det blir snart!

    Gilla

  3. Jag tror en del kanske underskattar vikten av att synas ofta och kanske synas igen och igen på samma ställen.. Man ska inte vara rädd för att verka tjatig tror jag! Det krävs rätt mycket för att man ska uppfatta någon som too much. Vi ”konsumenter” behöver upprepning för att minnas. Ser man något en gång kanske man hajar till och tänker ”det var intressant” men sen faller det ändå tyvärr lätt i glömska. Det är bra att bli påmind. Men självklart är det en balansgång.

    Jag sitter inte på några maffiga kontakter (synd eller hur?!) men jag har t ex berättat om dina böcker på mina barns förskola och skola, frågat efter den på biblioteket och berättat om den för de lärare jag känner. Det skulle jag aldrig ha gjort om det inte vore för din blogg. Det är ett bra exempel tycker jag på hur väl det fungerar att marknadsföra böcker på nätet. Det är så enkelt egentligen.. jag har läst om din bok, gillat ditt projekt, läst din blogg och fått en massa värdefull info som verkligen har hjälpt mig och det leder till att man vill göra en gentjänst. Man delar helt enkelt vidare saker man gillar. Jag har svårt att förstå folk som inte gör det, de är förhoppningsvis inte så många!

    Gilla

Lämna ett svar till Annelie Drewsen Avbryt svar