Sofia intervjuar: Linda Skugge

Linda Skugge syns, hörs, märks och tar plats. Kanske är det därför alla har en åsikt om henne? Antingen älskar man eller hatar. Det är starka ord men Linda väcker starka känslor. ”Lagom” känns inte relevant i den här intervjun.

Lindas begåvning och lust att skriva tog avstamp redan på 90-talet som redaktör för ungdomstidningen Ultra Magazine. Texterna väckte stor uppmärksamhet och en dag ringde Expressen upp och ville ha henne som krönikör.
Lindas artikel i tidningen om Björn Ranelids bok ”Kvinnan är första könet” satte igång ett kulturbråk.
2008 vann hon Blog Awards och enligt en undersökning i Dagens Media var Skugges blogg i januari 2007 den mest lästa privatbloggen i Sverige. Bara några månader senare la hon ner den efter att ha blivit hotad.

Idag hjälper Linda andra att synas och höras genom kommunikationsbyrån Skugge & Co.

Vad har du för råd till den som vill föra fram en åsikt, eller bara marknadsföra sin bok, så att den inte drunknar i mediebruset?

– Hoppa på en rådande debatt som går att applicera på din bok – och var mer briljant än alla andra. Våga mer än alla andra. Stick ut och var annorlunda.

Jag ser Linda som en mycket skicklig, intelligent och slipad affärskvinna. Hon går effektivt in i en roll på arbetet och är en helt annan person privat, hemma i Sollentuna med maken Johan och deras tre döttrar.
Det var i rollen som grundare av Vulkan.se (Nordens största bokutgivare med närmare 20 000 titlar och där är alla välkomna) som jag träffade Linda första gången. Vi samarbetade kring ett underbart projekt där hundratals blivande föräldrar tillsammans skrev en bok, vecka för vecka, om hur det är att vänta barn. Inget i mitt yrkesliv är jag stoltare över än just den här boken! Under arbetets gång lärde jag känna Linda och jag fann en humoristisk, kärleksfull och omtänksam småbarnsmamma som gör allt för sin familj och sina vänner, bakom den professionella fasaden.

Om Vulkan
– Vulkan är inget förlag utan en möjlighet för alla att trycka böcker, dikter, släktforskning, kokböcker med mera, säger Linda. Många företag använder Vulkan för att lägga ut manualer till exempel. De slipper då hålla ett lager utan har filerna på Vulkan och gör de förändringar som krävs varje år och trycker upp i de exemplar de behöver.
Vår vanligaste kund är en privatperson som har skrivit något för privat bruk – han är inte ute efter att sälja till tredje part.

Men de finns så klart! Om man vill sälja sin bok på egen hand ska man börja med att ordna ISBN-nummer (en identifikator för publikationer). Därefter kan du göra den tillgänglig via till exempel Vulkans egen webshop och andra bokhandlar som  Adlibris och Bokus.

Den stora skillnaden mot att ha ett förlag bakom ryggen är att du själv är ansvarig utgivare och får marknadsföra din bok med egna krafter och resurser. (En person som lyckats mycket bra med detta är Petra Jankov Picha och i slutet av månaden kommer en intervju med henne här på Debutantbloggen, red. anmärkning)

Berätta lite om ditt eget skrivande. Jag vet att du snart gör bilderboksdebut med God natt min katt!
– Den handlar om en flicka som lever med en katt som sedan blir sjuk och dör. Boken är också fylld med lite fakta och information om hur man sköter om en katt. Kristina Digman har gjort illustrationerna.

Vad vill du förmedla med ditt författarskap?
– Jag är bara glad så länge någon vill läsa, det är inte så att jag har en plan och vill förmedla nåt särskilt. Jag vill att läsarna ska gilla språket och även de hamna i flow. Det är fint att hitta själsfränder vilket man gör när man skriver och hittar läsare.

Hur kommer det sig att du blev författare?
– Jag behövde skriva helt enkelt. Jag mår bäst när jag skriver. Att läsa och skriva är helt livsnödvändigt för mig. Jag blir lugn och hamnar i ett slags flow som jag älskar.  Jag halkade in på ett bananskal och har haft extremt mycket tur. Jag började skriva om musik, jag ville berätta för alla om all underbar popmusik jag lyssnade på. Jag skrev också om mig själv, om att vara den tysta blyga tjejen ingen ser. Jag tänkte att det skulle stärka unga tjejer om de fick läsa om nån annan som också var värsta mesen men ändå lyckats göra det hon vill. Att man kan ta sig fram trots att man är jätteblyg.

Hur ser en helt vanlig dag ut för dig?
– Jag sitter mycket i möten på dagarna och jobbar med mina tre anställda på mitt kontor på Drottninggatan. Det är på helgerna som jag skriver. Läser gör jag på kvällar och nätter.

Bibliografi:
1996 – Lindas samlade
1998 – Saker under huden
1999 – Fittstim (tillsammans med Belinda Olsson)
2001 – Det här är inte en bok
2003 – Akta er killar här kommer Gud! Och hon är jävligt förbannad
2003 – Lilla Ångestboken
2004 – Men mest av allt vill jag hångla med nån, Linda Skugges dagbok 91-93
2005 – Saker under huden (återutgåva)
2006 – Ett tal till min systers bröllop
2008 – Lindas bästa/värsta

Var hämtar du inspiration?
– Ur böcker som jag läser.

Vad är det bästa med att vara författare?
– Känslan när man hamnar i flow. Det är också fint när folk vill läsa det man skriver, även om det bara är tio personer så är det hur stort som helst.

Vad är det sämsta med att vara författare?
– Kommer inte på nåt.

Har du något tips till alla som drömmer om att komma dit du är idag?
– Börja med att läsa, läsa, läsa. Läser man inte böcker så kan man inte bli författare. Då älskar man inte ord och språk.

Har du en hemsida om man vill läsa mer om dig?
– Ja, lindaskugge.se och min facebook som är öppen för alla.

Slutligen, hur kommer det sig att du väcker så starka känslor?
– Jag funderar ofta på detta för det spelar ingen roll vad jag gör – folk avskyr mig. Jag tror att nåt som folk inte står ut med är att jag vad som än händer går min egen väg och rättar mig aldrig efter hur man ”ska” eller ”bör” göra. Jag tror att mångas dröm är att göra just så men inte vågar och det väcker detta hat mot mig. Jag gör som jag vill och skiter i vad folk tycker. Så får man inte göra.

Sofia
www.sofiahallberg.se

Ps 1. Kortet på Linda är taget av fotograf Ulrica Zwenger

Ps 2. Jag gav Saker under huden i studentpresent till min boktokiga systerdotter Anna Matousek förra sommaren. Så här skrev hon i sin blogg (Om kärlek) 2011-06-12: ”Måste visa den mest klockrenaste presenten jag fått i hela mitt liv. Min absoluta favoritbok signerad av en utav mina absoluta favoritförfattare Linda Skugge. Blev helt tårögd när jag öppna presenten haha! Slutade andas för något som kändes som en evighet. Tacktacktacktacktacktack.”

Ps 3. Kortet på Anna är taget av Bertil Söderberg, min pappa

Det här inlägget postades i Böcker, Debut, författarens hantverk, Sofia Hallberg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Sofia intervjuar: Linda Skugge

  1. Ping: Nytt inlägg på Bokcirklar.se | sofiahallberg.se

  2. Ping: Dagens krönika på Debutantbloggen: Din text är trots allt alltid din | sofiahallberg.se

  3. Ping: Din text är trots allt alltid din « Debutantbloggen

  4. Sofia Hallberg skriver:

    Det är viktigt att det känns äkta. Håller med dig Björn.
    Tack för kommentar.
    Sofia

  5. Björn Falkenström skriver:

    Om jag nu vågar lägga mig i så håller jag med morfar. Den där bilden uppvisar själ vilket Inte är att underskatta i dessa tider av manisk tillrättalagdhet.

    Mina favorita kärleksscener är fortfarande de som sker i ösregn, där maskaran följer med tårarna osv… där det ofullkomliga på något vis blir mer än det uppenbart perfekta.

    Nu när jag tänker det tror jag alla scener blir bättre i en totalomfamnande nederbörd av vilda vattendroppar 😉

  6. Anna Matousek skriver:

    Hahhahah typiskt morfar! Får bjuda på den här bilden…………………

  7. Sofia Hallberg skriver:

    Rent fototekniskt är det en mycket bra bild, hälsar morfar 🙂
    KRAM
    Fia

  8. Anna Matousek skriver:

    Kan ju vara den mest osmickrande bilden på mig genom tiderna, men den visar väldigt bra hur glad jag blev över att få boken! Signerad också! Jag och Louise har den i bokhyllan, fungerar som en liten bibel/handbok, jättebra!

  9. Sofia Hallberg skriver:

    Hej Helena,
    Tack för din kommentar!
    Jag vill gärna visa vad böckerna betyder, hur viktiga och underbara de kan vara och att de faktiskt är en stor del av mitt och många andras liv. Vardag som fest! Det var underbart att ge bort en present som uppskattades så mycket.
    Anna är för övrigt bedårande hela hon (läs gärna hennes blogg)!
    Sofia

  10. Helena Milton skriver:

    Ett fint inlägg om en författare som jag har hört mycket om men ännu ej har läst något av. En trevlig liten solskenhistoria på slutet också om systerdotterns enorma glädje över den signerade boken. Verkligen rätt present då, till rätt person. Det är det roligaste när man hittar sådana presenter att ge till människor man bryr sig alldeles särskilt mycket om. Sådana presenter som de sedan aldrig glömmer utan som får en speciell plats i deras hjärtan.

Kommentera

