Den marknadsförda författaren

Många av de författare som jag har pratat med har sagt att författarrollen i någon mån har förändrats under de senaste årtiondena. Den inbundne skalden på kammaren har tvingats ut i strålkastarljuset, det vill säga: för att en bok ska sälja måste författaren synas. Hålla föredrag, skapa rubriker i tidningarna, knyta kontakter. Jag har funderat mycket på det här, kanske för att jag själv känner att det här med att marknadsföra sig själv är något som ligger ganska långt ifrån min personlighet. Om man inte kan le sådär otvunget mot kamerorna på mingelpartyn? Om man får huvudvärk och bara vill hem efter trettio minuter på bokmässan i Göteborg? Och om man inte är särskilt förtjust i att basunera ut varje steg i skrivprocessen på en hemsida, eller på facebook, eller på en blogg, eller ens på twitter? Kan det vara så att man har tappat halva grejen med att vara författare då?

Jag vill inte tro att det är så. Naturligtvis måste folk veta om att en bok finns för att köpa den, men jag hoppas ändå att en riktigt bra text fortfarande kan sälja sig själv. Att även en ganska medieskygg person kan komma långt på ett par bra recensioner. Ett ytterligare än mer effektivt marknadsföringsknep är väl annars att vinna ett Augustpris eller två, men det känns lite mer svårstyrt.

Det här inlägget postades i författarens hantverk. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Den marknadsförda författaren

  1. Ping: Bingo, jag lovar att knulla med dig om du gör mig känd « Debutantbloggen

  2. Ping: Att marknadsföra en bok « Debutantbloggen

  3. Pernilla skriver:

    Jag tror som Annika, att det mer och mer går åt hållet att en författare måste synas och vara med ”där det händer”. Det är svårt att märkas i den enorma bokfloden.

    Det är ju sorgligt om världen därför går miste om fantastiska texter. En vän till mig som har författardrömmar kände att hon ville ge upp dem när hon såg ett program om när en författare fick pitcha sin nya roman för folk på förlaget, för att se om de ville ta sig an den idén. Hon kände att hon aldrig skulle kunna göra det.

    Och jag är kluven. Trots twitter, FB-sida och blogg. Och den här. Som tur är älskar jag sociala medier och mycket av det de för med sig.

    Men du Ulrika. Det där med Bok & Bibliotek måste jag ta ur dig. Häng med mig i höst, lovar att du kommer att gilla!

  4. Annika skriver:

    Jag önskar att det vore så att texten talar för sig själv och att författaren kan nå ut utan att synas. Men jag tror tyvärr inte att det är så. Tidningarna recenserar allt färre böcker, och de som recenseras når inte alltid ut till läsarna trots detta. Det kommer så otroligt mycket böcker, så det som är en nyhet ena dagen är glömt nästa. Jag tror på tålmodighet och långsamhet. Och tur med tajming. Komma precis rätt med en bok som väcker debatt. Det är ett bra sätt att bli synlig. Även om det kräver en del närvaro av författaren. I tevesoffor, exempelvis.

  5. Johan Lindback skriver:

    Det där är en intressant fråga. Men jag hoppas att det kommer att finnas plats för båda typer av författare i framtiden, både dem som (i likhet med mig) trivs på sociala medier och gärna bloggar och twittrar, och dem som föredrar att låta sina böcker tala. I slutänden är det ju ändå böckerna som är det viktigaste.

  6. Manne Fagerlind skriver:

    Fint inlägg!

    Jag hoppas också att texten är det viktigaste, men precis som du blir jag lite orolig, även om jag nog är mer av en estradör än vad du är. Jag vet flera författare som verkligen brottas med detta, och Kerstin Ekmans senaste roman tar ju upp just det ämnet.

    Ett positivt exempel på att en text verkligen kan tala för sig själv är väl ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Den har ju blivit en jättesuccé trots att jag inte har sett en enda artikel om författaren. Ja, ja, det finns säkert åtskilliga, men fokuset på hans person verkar ändå inte vara *så* stort. Samtidigt tror jag att en sådan explosionsartad framgång inte hade varit möjlig utan sociala medier. Så denna Sköna Nya Värld har också sina goda sidor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s