Att skriva en baksidetext utan att fastna i ”Enligt mina vänner ser jag bra ut” och andra klyschor

Baksidestextens uppgift är att säga något om handlingen och locka till läsning (läs: köp) av boken. Många gånger skriver författaren själv ett förslag på baksidetext som redaktören sedan går igenom.

Min redaktör Anna Lovind skrev Mina fräknars baksida. Jag ska vara ärlig och säga att jag tyckte det var skönt att slippa arbetet.

Det handlar inte om att jag är arbetsskygg utan om att jag en bild i mitt huvud som jag inte alls är sugen på att förmedla. Jag vill nämligen att eventuella läsare ska få bilda sig en egen uppfattning, helt fri från min. Dessutom känner jag mig för djupt insyltad för att kunna sammanfatta historien kort och koncist.

För att skapa distans (i syfte att inte avslöja för mycket) skulle jag vara tvungen att använda principen/klyschan en del kör med när de sätter ut kontaktannonser: ”Enligt mina vänner ser jag bra ut.”

Och hur intressant är det att läsa om vi ska vara ärliga?  Hur sugen blir du på att träffa den personen? Alla förtjänar kompisar som tycker att man är vacker och underbar på hundra miljoner sätt, annars är de inga riktiga vänner. Och alla böcker förtjänar en författare som är stolt över sitt verk.

Jag vill närma mig dig naken, utan den typen av fraser och skal.

Om det är som att vara gravid att skriva en bok så är det som att skriva en kontaktannons att skapa en baksidetext. Du vill visa dina bästa sidor och locka till fortsatt kontakt. Du vill inte ljuga, få folk att tro något om dig som du inte är. Uppgiften är att visa allt han/hon har att vinna på att ta med dig hem.

Som författare har du bara några korta sekunder (sju enligt uppgift) på dig att förföra en läsare och omvandla honom till köpare. Konkurrensen är stenhård och utbudet enormt. Precis som på krogen.

Om du ska skriva din baksidetext själv (har även hört att det är bra att tänka så här när man skriver det personliga brevet som ska följa med manuset till förlaget) så vill jag tipsa om en länk . Vet du fler sidor? Skicka in dem så skapar vi en bra länklista tillsammans!

Fritt översatt och sammanfattad:

1. Kategori
Besök en bokhandel och gå igenom hyllan där boken kommer att placeras. Försäkra dig om att din bok kommer att bli lätt för personalen att placera, blir lätt för kunden att hitta och står ut i konkurrensen.

2. Rubrik
Eventuellt kan du skriva en rubrik riktad till potentiella köpare. Du vill med den hjälpa läsaren att snabbt kunna relatera till boken och historien i den.
OBS! Upprepa inte titeln här. Den har du redan på framsidan.
(Mina fräknar har ingen rubrik på baksidan men förlaget har några meningar i annat material om boken: ”Svart humor” till exempel.)

3. Beskrivning
Ange koncist (på några få meningar) vad boken handlar om. Vad kommer personen uppleva om han/hon läser den?
Du kan även välja ut ett kort stycke från boken (så är det till exempel i Svinalängorna).

4. Punktlistor, löften eller förmåner om det är en faktabok.
Var specifik. Fokusera på din målgrupp.

Sedan fortsätter sajten med fler punkter som är viktiga för faktaböcker.  Jag slutar här eftersom jag tror de flesta av oss skriver skönlitteratur.

Jag skulle vilja lägga till att det är viktigt att läsa många andra baksidor och reflektera över vad man tycker är bra och dåligt. Ta hjälp av böckerna i din egen bokhylla. Du gick ju ut med dessa från affären precis som du vill att andra ska göra med din bok!

När du väl har skrivit en text kan du låta andra läsa den.

Slutligen vill jag ge dig Mina fräknars baksida.
mina fräknar sofia hallberg

” 40-åriga Karin Silvius liv har kommit av sig. När hon inte hoppar mellan sporadiska uppdrag hos Manpower sitter hon vid köksfönstret i Vasastan och betraktar människorna utanför. Hon är förlovad med Mats sedan hur länge som helst, men har alldeles tappat bort sig själv i deras relation.

På våningen ovanför bor Sabine, som varken behöver eller vill ha en man. Gemensamt har kvinnorna att de längtar efter barn. En vänskap inleds och Karins avsomnade tillvaro börjar motvilligt vakna. När hon en dag tittar på fräknarna på sin hud upptäcker hon något som kommer att förändra allt. ”

♥ Sofia ♥
www.sofiahallberg.se

3 reaktioner på ”Att skriva en baksidetext utan att fastna i ”Enligt mina vänner ser jag bra ut” och andra klyschor

  1. Jag var glad för min copywriter-utbildning när jag skrev bokens synopsis inför manusutskick. För att få förläggare att hoppa till, såg jag till att dammsuga nätet på uttalande om vad för typ av barnbok de sökte just när jag skickade in. Tror det kan stämma rätt bra då man skriver sin baksidestext också. Kram Helena

  2. Intressant! Det är alldeles rätt som du säger att det är en extremt tuff konkurrens därute, och jag tror att det blir viktigare och viktigare att se till att ha sitt på det torra när det gäller baksidestext (eller blurb) samt en snygg hook innan man vänder sig till förlaget – helst långt innan dess, eftersom det är bra marknadsföring. Jag tror också att förlagen i framtiden alltmer kommer att gå över till att göra en första bedömning enbart på dessa premisser, just för att effektivisera utsållningsarbetet.

  3. Ping: Dagens krönika på Debutantbloggen: Att skriva en baksidetext utan att fastna i ”Enligt mina vänner ser jag bra ut” och andra klyschor | sofiahallberg.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s