Synopsis – snitslad bana eller vind i segeln?

Jag har nu skrivit lite drygt hälften av min nya roman och visat alltihop för förlaget. Både redaktör Anna och utgivningschef Cina var väldigt positiva, men Cina bad mig dessutom att skriva synopsis på den halva som inte är skriven än. Det gjorde mig lite ställd eftersom jag aldrig tidigare skrivit ett boksynopsis. Efter en del Google-Fu och lite hårslitande lyckades jag dock skriva ett.

I det här inlägget tänkte jag berätta det jag har lärt mig om synopsis, både av författarvännerna och av vännen Google. Men tänk på att det här inte är ”Synopsis writing for Dummies” utan ”Synopsis writing by a dummy”. Om (när) ni hittar något fel i inlägget så får ni hemskt gärna ta mig i örat!

De sidor jag hittade om synopsisskrivning verkade alla rikta sig till anglosaxiska författare. Jag tror att det speglar hur verkligheten ser ut. I USA och Storbritannien är synopsis vanligare. Det används  för att intressera agenter för ens bok, och när det finns ett färdigt manus använder agenten det för att sälja in det till förlagen.

Här i Sverige verkar synopsis användas på två sätt. För det första använder förlagen det för att utvärdera bokidéer hos författare som så att säga redan är ”inne”, alltså när författaren tidigare har gett ut en bok. Men för det andra, och det är det viktigaste, använder författare det som ett hjälpmedel för sig själva, som ett slags karta som gör det lättare att inte komma på avvägar. Så här säger till exempel fantasyförfattaren Peter Bergting:

”Jag skriver en logline, sedan kort synopsis och till sist ett längre, kapitel för kapitel som jag sedan försöker hålla mig till. Vill kunna identifiera mina hero’s journey-milstolpar och sprida ut dem över manuset. Svårt att få rytm och balans annars, hjälper till att driva mellansektionen mot avslutningen så boken inte tappar fart i mitten.”

De flesta av mina skrivarkompisar jobbar vanligen inte med synopsis, möjligen med en timeline, men Simona Ahrnstedt, som gett ut romanceböckerna ”Överenskommelser” och ”Betvingade”, säger att hon prövar synopsis nu, med sin tredje bok:

”Det är väldigt skönt sätt att skriva och sparar tid – man behöver inte kasta lika mycket text. Och mitt bästa tips: skriv ut dina plot points och lägg mycket tid på att skriva slutet så utförligt du kan. Ja, det kommer förmodligen ändras, men det skapar en väldigt tydlig framåtrörelse i berättelsen. Om det nu är det man vill ha!”

För mig var det först inte skönt alls. Jag tyckte att jag drog upp en snitslad bana och att min resa med den här romanen plötsligt blev mycket mer förutsägbar och mindre lustfylld, något som bara måste avverkas.

Men sedan spände jag av och tänkte att jag ju inte måste följa banan, den är bara preliminär. Framför allt inte till punkt och pricka, och då är det egentligen är inte så stor skillnad i mitt fall: jag hade redan tidigare en plan som jag hade tänkt följa så länge som den fungerar.

Med ens kändes det lättare och blev riktigt kul. Nu blev mitt synopsis mera något som gav en framåtrörelse, precis som Peter och Simona beskriver det ovan, och det kändes inte som en nackdel. Om vinden vänder får jag bara lägga om kursen, kanske i värsta fall kryssa. Jag har fortfarande rorkulten i min hand, och kanske jag till sist hittar en oväntad hamn för natten.

4 reaktioner på ”Synopsis – snitslad bana eller vind i segeln?

  1. Det där med synopsis är svårt tycker jag. Jag slet mitt hår när ett förlag bad om synopsis för den andra delen. Urk, glad att det är över! Idag är jag med i Metro Göteborg under rubriken ”Kvinnliga debutanter på bokmässan”. Fast jag är med mer som aspirerande debutant med kreativa idéer 😉 Kram Helena

  2. Kul metafor och talande (se där ännu en metafor eller iaf en stilfigur inom retoriken, kanske metonomy :-), jag är osäker), för hur synopsen (eller synopsisen, kanske) fungerar för mig. Som en typ av riktmärke åt vilket håll jag ska. En mängd informativa framåtpekande pilar.

    Den underlättar för mig. Jag har ändrat några gånger under skrivandets gång, en stor drastisk förändring. Jag ändrade nämligen manusets första kapitel helt och hållet. Det blev en helt annan ingång till berättelsen.

    En synopsis är en snitslad bana men ger samtidigt vind i seglen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s