En mall för att skriva romaner

Jag läser ibland The Guardian på nätet och där hittade jag i går en artikel om att skriva en roman på trettio dagar. http://www.guardian.co.uk/books/series/how-to-write-a-book-in-30-days

En länk ledde till en annan på samma sida och där fanns ytterligare en intressant text. Den handlade om mallar för att skriva romaner.

Varje berättelse har en början, en mitt och ett slut. Finns det fler återkommande delar? Jag har hört talas om att produktiva författare använder mallar eller ramverk när de skriver sina böcker. Jag delar gärna det här med er. Här kommer min förkortade och översatta tokning av the Guardians text. Jag har även lagt in ett exempel. Vad tror du?  Kan det fungera? Finns det någon som har egen erfarenhet av att skriva så här strukturerat?

Innan du startar behöver du ha en idé, något du vill berätta. Den processen är inte linjär. Punkterna nedan används när du kort kan beskriva vad din berättelse handlar om.

Början

Ofta klassas inledningen som de första 50 sidorna i en bok. Ditt mål är att under den tiden väcka läsarens intresse och visa upp ett smakprov på vad som ska komma. Du lägger helt enkelt grunden för resten av berättelsen genom att introducera dina viktigaste karaktärernas egenskaper och drivkrafter.

(Personernas egenskaper är det som väcker läsarens intresse och sympati för dem.)

Verktyg för dig som författare:
Det du har att arbeta med är dina karaktärer beteende, reaktioner och introspektion det vill säga hur de upplever, uppfattar och reagerar på sig själv och sin omgivning, samt deras ständigt föränderliga mål.

Konflikt

Din läsare måste uppfatta att något spännande händer eller är på väg att hända. Konflikter är roten till allt spännande. Det är omöjligt att skriva en bra berättelse utan att ha med bra konflikter. En konflikt kan vara inre eller yttre (dåligt samvete eller en mördare på rymmen) men alla dina karaktärer bör ha konflikter på något sätt.
Det är konflikter som tvingar fram handling. Något måste lösas, bearbetas. Någon ska mördas …

Personerna bör också ha svagheter som hindrar deras utveckling, försvårar deras väg mot målet.

Verktyg för dig som författare:

Gör läsaren uppmärksam på kontraster mellan personer, deras olika inställningar och mål.

Skapa trådar som du inte plockar upp (för tidigt).

Plantera händelser. Exempel: Den otrogne mannen får läppstift på kragen.

1 Konflikter införs tidigt

Många författare har fått rådet att börja sin berättelse mitt i en händelse, kanske en konflikt eller en biljakt. Det är för att väcka intresse så tidigt som möjligt. Men det behöver inte vara så dramatsikt som det låter. Att antyda om hotande konflikter kan vara nog så spännande.

2 Målet introduceras
Exempel: Den otrogne mannen friar till sin älskarinna. Lovar lämna hustrun. Hans mål är ett nytt liv med henne. Men det finns ett annat övergripande mål med din berättelse. Du som författare vill att han ska lära sig en läxa, ångra sig men på vägen förlora allt. De två målen står i konflikt med varandra.

Det finns alltid ett mål med en berättelse. Läsaren ska aldrig kunna missa det. Det kan vara att lösa en mordgåta eller bli kvitt sitt förflutna.

Mitten

Den mellersta delen är oftast den tjockaste i böcker. Det är här handlingen som leder till utvecklingen sker. Dina karaktärer bör har sidor som utvecklas stadigt under hela boken som en följd av deras motgångar.

1 För varje person ska du introducera kortsiktiga mål som hjälper karaktären att tvingas nå berättelsens övergripande mål.
Exempel: Den otrogne mannen vill inte förlora ekonomiskt på skilsmässan. Han har som första (kortsiktiga) mål att föra undan pengar innan han ber hustrun om skilsmässa.

2 I detta avsnitt omsätter personerna sina första kortsiktiga mål till handling.
Berätta vad de går igenom under denna tid.

3 Första kortsiktiga målet bemöts.
Målen är omöjliga att uppnå. Vilka händelser äger rum för att han ska misslyckas?

4 Karaktären reagerar med besvikelse.

5 Ny större fara eller konflikt inträffar.
Att ge upp är aldrig riktigt ett alternativ, även om karaktären skulle önska att han kunde. Oundvikligen höjs insatserna hela tiden i spelet. Författaren beskriver den nya faran och dess effekt.

Exempel: Hustrun har kommit på makens otrohet men säger det inte till honom. Börjar smida egna planer.

6 Karaktären reagerar på konflikten.

7 Karaktären omvärderar sitt gamla kortsiktiga mål .
Huvudpersonen behöver utarbeta ett nytt mål som leder honom / henne närmare berättelsen mål.

Nu kommer det upprepas gång på gång att karaktärernas kortsiktiga mål misslyckas.
Karaktären tröttnar lite mer på att kämpa för varje gång. Det skapas allt mer ödesdigra konsekvenser men nu går det inte att återvända.
Visa att karaktären växer, påverkas av det som sker. Det här gör så att läsarna sympatiserar med honom.

Du kan upprepa det här med kortsiktiga mål och misslyckanden så många gånger som det behövs för att tillgodose längd och komplexitet på din berättelse. Cykeln blir mer dramatisk för varje upprepning, vilket gör att den sista halvan av den mellersta delen av din bok blir ännu mer spännande och dina karaktärer allt mer desperata.

8 Det stora avgörandet.
Den sista delen av den mellersta delen av berättelsen börjar med ett lugn som föregår det stora avgörandet. Dina karaktärer kommer att känna att de inte har något kvar att hålla fast vid. Beskriv dessa känslor.

9 Karaktärerna reviderar gamla eller kortsiktiga mål och kommer på nya allt mer desperata.
Panik råder. Vilka är deras nya mål och hur planerar de att nå dem? Kaos. Det finns inte länge några valmöjligheter kvar. Intrigen håller karaktärerna i sitt grepp.

10 Det avgörande ögonblicket inträfffar.
Den värsta möjliga händer nu. De kortsiktiga mål som är gjorda i desperation bemöts, och insatserna höjs i berättelsens värsta av alla möjliga strider.
Beskriva den i detalj.

11 Karaktären reagerar på det som sker och förmedlar en känsla av slutgiltighet.


Slutet

I slutet av en berättelse blir alla konflikter lösta. Det berättas genom att:

1 En central händelse inträffar som oåterkalleligt förändrar livet för karaktärerna.

2 Karaktärerna tvingas omvärdera sina kortsisktiga mål en sista gång och nu förmedlas en känsla av beslutsamhet.

3 Huvudpersonerna och opponenten kommer ansikte mot ansikte.
Konfrontation.

4 Opponenten besegras och konflikten tar slut.

5 Berättelsen mål uppnås.
Det som alla tecken har visat på i boken, alla lösa trådar … Ja, de leder hit.

6 Karaktären reagerar på upplösningen.
Beskriv hans reaktioner.

7 Karaktären reviderar sitt livsmål.
Vid denna punkt har huvudpersonerna lärt sig vad de är kapabla till.

8 Det är möjligt att konflikten eller motståndet/mördaren dyker upp igen på slutet – just när du och karaktärerna trodde det var lugnt och säkert …

/Sofia

Ps. http://skrivaroman.wordpress.com/ ger jag fler tips.

Det här inlägget postades i Mina fräknar, Sofia Hallberg. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till En mall för att skriva romaner

  1. Tack för bra sammanfattning! Har precis läst boken Hustrun som är en väldigt bra ”debutantbok”.
    Jag brukar själv använda text ur den boken för att exemplifiera när jag själv ”skriv-coachar”. Denna uppställning ger mig massor av tips till bra övningar. TACK

  2. Frida skriver:

    Hur många sidor bör en roman vara när man skriver den i word? För där är det ju A4-format, men i en bok är det ju betydligt mindre sidor. Så om man nu får sin bok upptryckt blir det ju fler sidor då än vad det var när man skrev den på datorn 😉

  3. Ethel skriver:

    Sofia, sådana här artiklara tröttnar en nörd som jag aldrig på. Alltid lär jag mig något nytt, får inspiration och nya insikter.

    Jag har två bokprojekt igång och det ena är väldigt strukturerad medan det andra har fått växa fram helt utan struktur, enbart med en idé om hur den skulle börja. Sen bar det av :-). Jag har i dagarna beslutat mig för att göra en liten synopsis med utgångspunkt från det jag hittills har skrivit. Bägge, tycker jag, är lika roliga att skriva. Vet inte vad som passar mig bäst. Antagligen funkar bägge.

    Tack Sofia för en fin genomarbetad artikel!

  4. Vilse skriver:

    Fantastisk bra uppställning! Hit kan man återvända i stunder när idéerna tryter, perfekt. Vilket jobb, Sofia!

    Just nu laborerar jag med hur man kan skriva för att Dölja en sådan struktur i så hög utsträckning som möjligt. I ett äventyr eller en mordgåta blir den naturligt synlig och mycket användbar, men i andra typer av böcker kan man frångå och det lockar som bara den, efter en trilogi ungdomsböcker av äventyrlig sort där den dramaturgiska kurvan går att klocka.

    Nu längtar jag efter att skriva annat. Jag vill hoppa ut från den perfekta dramaturgiska kurvans flygplan, dra i snöret till en okänd fallskärm och se om det fungerar att sväva ändå.

  5. Ping: Dagens inlägg på Debutantbloggen: En mall för att skriva en roman | sofiahallberg.se

Lämna ett svar till Vilse Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s