Intensivkurs i skrivande – Leffe Delo gästbloggar!

36393_138692489490774_2039814_nLeffe Delo, lektör och ledare av skrivarkurser, har läst mängder av manus. Han ser samma typ av fel i många av dem …

Som författare eller skribenter måste vi utvecklas. Vi måste brinna av längtan att hela tiden bli bättre. Genom att undvika vissa ord och sjukdomar kommer du automatiskt tvinga dig själv att utvecklas. Att bli en bättre magiker med ord och meningar.

De flesta manus jag får in har oftast samma fel, vanligast är användandet av onödiga ord. Som då, dåså, nu, ju, där uppe, där inne, sedan, därefter, här, där, plötsligt, och en del andra. Det är ord som manuset kan vara nästan helt utan. Våga vara konkret.

Sen har vi alla sjukdomarna. Ni vet de som en del författare lider av, som plågar språket och kan förstöra en historia så brutalt att vi lägger ifrån oss boken när sjukdomen är obotlig.

Guillousjukan – Du börjar många meningar med orden ”Och” och/eller ”Men”. Som läsare kan jag reta mig på det till slut och bara därför byta bok.

Stephen Kingsjukan – Du kan beskriva ett träd i ett halvt kapitel. Lita på läsaren, hen har egen fantasi.

Batmansjukan – Du skriver ut ljuden i berättelsen. Splatch, knack-knack, aaaaadjööö, kloink och så vidare. Beskriv ljuden istället, eller börja teckna serier …

Akademikersjukan – Du skriver på ett högdraget och akademiskt sätt med många dessa, detta, denna, varpå, huruvida, enkom, dock med flera. Ta bort dem, de är avståndstagande och låter inte läsaren sjunka in i din story.

Sinnessjukan – Du har tappat den röda tråden mer än en gång och svamlar mest text utan direkt handling. Spreta inte, håll storyn tajt och använd en kapitelindelning. Se till att allt du skriver har ett syfte. Vad vill du att läsaren ska få ut av texten?

Barnsjukan – Du skriver som ett barn, enkelt och utan yttre omständigheter. Å sen kom den, å sen kom han, och då, bilen åkte superfort med vrålsnygga tjejer, alla dog et cetera.

Gudssjukan – Du skriver utan närvaro, som en allsmäktig Gud där handlingen mer är känslolöst ristad i sten än levande och alla karaktärer sitter på höga hästar. Sätt in dig i dina karaktärer och scener. Som läsare vill jag skratta och lida med dina karaktärer.

Svensksjukan – Du vågar inte vara konkret. Ord som nästan, lite, ganska, liksom. Karaktärer som inte vågar vara karismatiska. Ta ut svängarna. Man kan aldrig vara nästan glad, lite arg, nästan kåt. Antingen är man det eller inte.

Så se nu till att utveckla ditt skrivande och krya på dig :)

Det här inlägget postades i författarens hantverk, Gästbloggare, Lektör. Bokmärk permalänken.

39 kommentarer till Intensivkurs i skrivande – Leffe Delo gästbloggar!

  1. Per skriver:

    Tycker, i motsats till er andra, att många av råden verkar alldeles för kategoriska och inte tar hänsyn till vilken typ av text man skriver och, kanske framförallt, effekten man försöker skapa m.h.a den berättarröst man har valt.

    Jämför Alex i Clockwork Orange t.ex. Hade Burgess klistrat dessa råden på väggen vid sin skrivmaskin hade han antagligen blivit refuserad, eller iallafall skrivit en bra mycket sämre bok. Faulkner (Björnen t.ex) är ett annat exempel.

    Jag tycker mycket av det som undervisas om skrivande är lite för bajsnödigt (pardon my french) och riskerar att likrikta vad som ges ut.

    Nåt man sällan ser nämnt är just hur berättarrösten (alltså inte perspektivet, utan rösten, attityden, bakgrunden) får lov att, och ska, influera texten för att få fram nånting som inte bara känns som en platt, tråkig tidningsartikel.

  2. Eva Petersen skriver:

    Jag köpte via groupon ett skriv kurs hos er men när jag skr er till er ang vilken kurs jag önskar att deltag i får jag det tillbaka igen? Adr var leffe@skrivsidan.com
    Vad är fel
    Hoppas att höra från er ang detta.
    Hälsningar
    Eva Petersen
    Quilteva@hotmail.com
    0703739011

  3. Pingback: Att lära sig skriva « Skriva läsa leva

  4. Klockrent! De här råden borde installeras i alla ordbehandlande program och ploppa upp som stora, röda rutor varje gång den som sitter vid tangentbordet syndar mot dem. :)

  5. Pingback: Länktips « En författardrömmares dagbok

  6. haha, tack för tipsen:)

  7. Lina Forss skriver:

    Åh, jag älskar ju. Ju!

  8. Anjo skriver:

    Riktigt rolig läsning – och ganska träffande tyvärr :-)))

    Funderar ibland på att sätta upp en lapp bredvid datorn med en punkt:
    1. Sök upp alla ju i texten. Stryk dem.

  9. Lotta skriver:

    Tack för alla bra tips!

  10. Krönikören skriver:

    Så bra skrivet! Att få fram ett budskap med humor – det är bra det. Jag kommer att spara din lista. Även jag har smittats av jusjukan.

    Skulle vilja lägga till svajande perspektiv. Allt för ofta är det flera olika perspektiv i samma stycke vilket är förvirrande.

  11. Charlotte skriver:

    Detta med att undvika sjukdomar är ju oerhört svårt. Och ganska oundvikligt. Men bra att komma bort från. Vänta, vad var kärnan i mitt inlägg nu igen…? ;-D

    Jättebra påpekanden! Tack!

  12. Agneta skriver:

    Åh, vilket bra inlägg!
    Just ‘ju’ har jag överdoserat i min text. Inte bara i dialog.

  13. Annika Estassy skriver:

    Hurra, då kan jag stoppa in några av min ju:n igen!

  14. Leffe skriver:

    Jenny – :)

  15. Leffe skriver:

    Jan – Tack :)

  16. Leffe skriver:

    Annika – ju får endast finnas med i dialog och då för att gestalta språkbruk :)

    • Joakim Risberg skriver:

      Fel, och ju fler som inser det desto bättre! Alla ord har kommit till genom talspråk och har ett berättigande i prosa, om de inte överutnyttjas eller används fel. Att kategoriskt utesluta ord för att de råkar vara lite passé leder till förflackning – färre ord kvar att vara nyanserad med.

  17. Leffe skriver:

    Jenny – Skicka första övningen så kommer du igång. Det är ingen tävling.

  18. Haha, jag känner mig träffad :)

  19. jan ljusterdal skriver:

    Du ār hård men rāttvis som alltid :)

  20. Annika Estassy skriver:

    Och jag som älskar ordet ”ju” … Ett behändigt litet ord. 90% av dem försvann vid senaste redigeringen. Jag saknar dem. :)

  21. jenny skriver:

    Tack för påminnelsen! Har precis börjat skriva igen och lider nog av både det ena och det andra. Faktum är att jag anmälde mig till en av dina skrivarkurser förra året men fick prestationsångest redan vid första övningen och fick aldrig iväg något … :)

    • annsan skriver:

      undrar om fler delar din erfarenhet…tyckte uppgifterna var ganska träiga, inte alls så pedagogiska som utlovat…är ju å andra sidan smart för den som drar igång kursen om färre lämnar in, betyder det ju mindre jobb med att ge feedback…då kan det bli ganska lönsamt även med lets deal priser

  22. Leffe skriver:

    Vad snälla ni är. Tack!

  23. Johannes P skriver:

    Jättebra artikel! Den printas ut och sätts upp på väggen bredvid dataskärmen!

  24. farmorsbloggen skriver:

    Skrattar plötsligt igenkännande. Och lite generat. Men repar mig. Det finns alltså hopp. Tack! ;-)

  25. Ethel skriver:

    Snyggt och fantastiskt underhållande formulerat. Jag ler och inser hur rätt du har.

Kommentera

