Om språkliga spörsmål och om att tvingas bestämma sig

Jag tycker att jag har ganska bra språkkänsla. Jag funderar sällan över idiom, uttryck eller nyansskillnader hos ord. Jag tycker att jag har det där i ryggraden. Ibland blir jag till och med så övermodig att jag försöker vrida på på fasta uttryck – byta ut ett ord så att det jag skriver ska bli en blinkning till någonting etablerat istället för en klyscha. Jag tycker att jag är rätt smart när jag gör det där. Eller gjorde, ska jag väl säga. Sen fick jag nämligen en redaktör.

Min redaktör heter Titti och hon gör sitt jobb noggrant.
– Det heter ju såhär, säger Titti, när jag försökt twista till ett uttryck lite grand.
– Jag vet, säger jag, jag ändrade det med flit för att det skulle bli kul.
Titti ser på mig, med all den klokskap som redaktörsansvar för otalet romanmanus ger och säger:
– Det förstår man inte. Jag skulle ändra om jag var du.
Så jag ändrar.

Titti slår ner på varenda liten grej – upprepningar, anglicismer (herregud vad mycket anglicismer jag använder!), klyschor och obegripligheter. Jag muttrar när jag ändrar eftersom jag ju, när jag skrev, var övertygad om att det inte fanns några fel. (Och i det hade jag naturligtvis också fel. Å hjälp, så fel!) Jag är så tacksam för Tittis skarpa blick, för utan den hade Besvärjelser och beskydd blivit en hemskt mycket sämre bok. Full av inkonsekvens och konstiga formuleringar.

Nu ska jag börja korrläsa, alltså inte  ändra så mycket, utan mer grimasera när jag läser och nicka åt ännu ett litet grammatikfel som Titti har snokat fram. Markera om jag hittar något själv, men det kommer jag förstås inte att göra eftersom Titti vet vad hon sysslar med.

Men korrläsningen handlar inte bara om att bli medveten om att man, trots otaliga redigeringsgenomgångar, fortfarande har fel kvar i texten. Den handlar också om att bestämma sig. Titti skriver till mig i brevet som medföljer korret i ett stort vadderat kuvert i min brevlåda: Nu måste vi bestämma. Skriver vi ”därinne” eller där inne”? ”Istället eller i stället”?

Tydligen kan man både särskriva och ihopskriva vissa ord. Och tydligen – vilket är själva poängen här – har jag varit inkonsekvent! Nu vill Titti veta hur jag vill ha det. Inte bara när det gäller ihopskrivningen, utan jag måste också bestämma mig för ”webb” eller ”web”. ”Teve” eller” tv”. ”Smsa” eller ”sms:a”. Och, ska verkligen den maskulina ändelsen e användas på ”den lille vätten”? Svenska språkrådet anser att genusbestämda ändelser är föråldrade. Jag som varit säker på att jag visste hur jag ville ha det, och att jag skrivit precis så som jag ville ha det, blir plötsligt osäker. Jag blir alltid det när det finns många valmöjligheter. Det är upp till mig, jag måste bestämma. Men tänk om jag bestämmer fel? Tänk om alla kommer att hata min bok och tycka att den är dålig och konstig bara för att jag vill skriva ”lille” och inte ”lilla”? Och vad säger valet av genusbestämd ändelse om mig? Jag är ju feminist. Kan jag stå för genusbestämda ändelser? Är inte det bara ålderdomligt trams?

Sådär håller jag på. Sen gör jag research, dvs, jag frågar twitter. Och twitter tycker som jag! (enligt majoritetsprincipen) Skriv ihop allt som går att skriva ihop. Använd ”webb”, ”tv”, ”sms:a”. Det är bara när det gäller genusändelsen vi är lite oense. Det verkar vara en åldersfråga och handla om tycke och smak. Jag bestämmer mig för att gå på magkänslan och hålla fast vid min e-ändelse.

Vad skönt! Frågorna i Tittis brev är besvarade! Äntligen kan jag öppna korret. Jag gör det och börjar läsa. På sidan 11 stöter jag på patrull: heter det ”sedan urminnes tider” eller ”i urminnes tider”? Jag måste fråga twitter igen.

I den här takten kommer jag att ha korrläst färdigt lagom till påsk. Det är ungefär två månader för sent.

Trehundratrettiotre sidor korr, fulla av beslut att fatta.

Trehundratrettiotre sidor korr, fulla av beslut att fatta.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Om språkliga spörsmål och om att tvingas bestämma sig

  1. Ping: Jag har kommit ut ur redigeringsträsket! « Debutantbloggen

  2. Jessica skriver:

    Oj vad mkt fel man lär hitta när man synar sin text!

  3. ordetarditt skriver:

    Ha, ha, ha! Gud vilket uppfriskand inlägg!
    Jag vet precis vad du menar med att ”det finns i ryggraden”, men man blir ju så blind för sitt eget språk/uttryckssätt. Tack för att du delar med dig!

    Ps. Håller helt med gällande webb, tv och sms:a.

    • Maria skriver:

      Skönt att du håller med (annars hade jag kanske börjat vela igen). Och varsågod, skönt att ha några att dela med sig till som fattar vad man pratar om!

  4. jonas skriver:

    Hej. Nu ska jag fråga en grej jag konstant funderar över när jag ser bilder på manus ”in progress”. En rätt oväsentlig fråga, men ändå. Jag tänker på upp lägget. Skrev du manuset som det ser ut nu estetiskt, med indragna rader osv eller är det förlaget som ordnat till texten så?
    Sen kan jag även fråga vad det är för radavstånd, hur många rader per sida och hur mycket ni har dragit in texten från kanterna?
    Flummig fråga jag vet, men jag tycker konstigt nog det är intressant 😛

    ps. Riktigt kul blogg du skriver! Inte mycket bloggar som skrivande som är riktigt intressanta, men jag tycker du får med mycket av sånt man tänkt på och funderat på utan att jämt veta det 😉 ds.

    • Maria skriver:

      Vad roligt att du gillar bloggen! När det gäller mitt manus så är den version du ser på bilden ”bruten” dvs förlaget har satt texten så som den kommer att sitta på boksidorna sen, det är samma antal tecken på varje manussida som det kommer att vara på boksidan. Så såg det inte ut från början. När jag skickade i manuset till förlaget hade jag 1,5 (eller kanske dubbelt jag minns inte säkert) radavstånd, för det brukar vara vad förlagen vill ha – det blir läsligt och de får plats att markera saker om de vill. jag hade också ganska breda marginaler, typ 3 cm på varje sida för jag gillar när det ser luftigt ut och hade dessutom läst på amanda hellbergs blogg (http://allaharenbok.blogspot.com/) att man ska ha jättebreda marginaler. (fast jag tror hennes var ännu bredare).
      När det gäller indrag osv är jag sjukt inkonsekvent om jag använder indrag eller blankrader för nya stycken, så där har Titti också varit inne och petat.

  5. annamariajansson skriver:

    Maria, över en kaffe (eller ett glas vin) ska jag berättar om mina duster med ”som om” och ”som att”. Jag lovar dig, efter att den hårda vägen ha konstaterat att det finns miljoner sätt att blanda, mixa, förnya och förändra innebörden av dessa två ville jag typ förinta dem från hela manuset och aldrig mer se dem! Och ja, allt handlade självklart om att jag innan redigeringen startade trodde jag hade full koll…

  6. Ethel skriver:

    :-), härlig läsning och angenäma problem, egentligen, eller?

  7. Åsa Hellberg skriver:

    Min redaktör blev galen på mina tv. Och Bh. Teve och behå skulle skrivas ut. Punkt:)

    • Maria skriver:

      Å, där är jag inkonsekvent ocskå. Jag skriver nog tv men definitivt behå. Å, hoppas jag inte har med ordet behå nånstans i manuset, då måste jag ta ställning till det också.

  8. skogsanna skriver:

    Japp, alla kommer att hata din bok om det står ”lille”! 😉 Nej, allvarligt – jag föredrar nog ”lille” framför ”lilla” (fast jag är ju uråldig, förstås). Varför måste det alltid vara så ”hen”-orienterat och slätstruket? Tröttsamt i längden, tycker jag.
    Det där med ”där inne” / ”därinne” osv är något jag själv brottas med (åtminstone liknande ord som är ok i båda varianter). Kul att höra att det finns fler som har samma vånda!
    /Anna #2

    • Maria skriver:

      jag insåg inte att det var en vånda jag borde ha förrän nu, bara. Jobbigt. Men, som du säger, skönt att vi är fler!

  9. Kära Syster skriver:

    Alltså, det är så underbart hur ni vänder ut och in på er här på bloggen! Tack Maria för ett ärligt och roligt inlägg, sånt här får man typ inte reda på någon annanstans. Guld!

    /Anna

Kommentera

