Sälj mig. Jorå, allt ska bort.

Marknadsföring. PR. Syns du inte finns du inte. Annonser. Intervjuer. Facebook-inlägg. Recensioner. All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Publicitet. Rubriker. Citat. Foton. Mer mer mer. Frågan är om en bok skriven av en debutant kan få för mycket uppmärksamhet och draghjälp, jag tror inte det.

När jag fick reda på att Norstedts ville ge ut min bok var min första fråga ”vem ska läsa den”, nästa fråga var ”vem ska köpa den” och jag undrar fortfarande över det. Så som samhället ser ut i dag, med tv och webb och tidningar och dataspel och film och bloggar och twitter – vem ska ha tid att läsa en bok? Vem ska vilja läsa en bok och vem i hela friden ska betala för att läsa en bok när det finns så mycket förströelse att ta del av gratis?

Jag är självklart inte ensam att fundera över detta, förlagen gör det varje dag. De vill ju också att någon ska köpa min bok, så hur gör dom för att nå ut? Jag pratade med Zandra Thuvesson som är den som varit pr-ansvarig för min bok på Norstedts. Redan när det fanns ett korrektur av Välkommen ut på andra sidan, började hon lobba mot redaktioner, enskilda journalister och bokbloggar. Det innebär att hon så tidigt som i september kontaktade ett 40-tal journalister som fick en heads up om min bok, utöver det träffade hon även ett 20-tal redaktioner, sammanlagt nämndes min bok kanske på ett 60-tal redaktioner och hos olika arrangörer eftersom det inte bara är Zandra som jobbar med pr.

Alltså, ett gäng journalister och redaktioner samt en hel hög bloggar visste att boken var på väg, och som inte det vore nog så fanns jag självklart med i Norstedts fina katalog, Välkommen ut på andra sidan fick en helsida och jag nästan dog av stolthet. Jag skrev dessutom ett debutantporträtt till Svensk Bokhandel, vilket också anses vara en fin plats att synas på som debutant. Allt det där jobbet, och då har jag inte ens nämnt marknadsavdelningen som ser till att boken figurerar i annonser och finns i kampanjer hos återförsäljare, för att inte tala om att boken ens finns i bokhandeln – bara det är ett slit i sig.

 

bild (16)

Allt det där slitet från Norstedts sida har gett resultat. Jag gjorde en hel hög med intervjuer redan innan boken var släppt, jag fick rejält med recensioner och jag och boken har synts i flera magasin. Det har, kort sagt, varit en mycket lyckad historia och frågar jag Zandra Thuvesson så anser hon att pr för en bok är ovärderligt. I hennes fall handlar det mycket om att få snurr kring boken, att skapa en trovärdighet gentemot de journalister hon träffar och att få opinionsbildare att prata.

Men är det då helt hopplöst om man inte har någon som kan hjälpa en med allt det här, alternativt tid och lust och kontakter nog att göra det själv? Nej, enligt Norstedts finns det en hel del att vinna på att marknadsföra sig själv, att helt enkelt ta alla tillfällen att synas. Att finnas på Debutantbloggen är ett sådan tillfälle, att ha en egen blogg eller plattform är självklart en annan, eller varför inte göra som jag, som beställde en trailer av min snubbe som jobbar med sånt (även om han gör lite hetare prylar när han får betalt, hehe). Det är ganska tacky och känns ohemult självgott, men vem vet, om någon halkar in på detta lilla mästerverk, gillar vad de ser, berättar det för någon annan som köper en bok, jamen DÅ SÅ!

Jaha, där fick ni hela min pr-historia, komplett med intervjuer och rubriker och timmar av jobb som inte har slutat än, enligt Zandra Thuvesson avtar marknadsföringen av en bok cirka tre månader efter att en bok har kommit ut, så det finns en liten stund till att spela på. Och vet ni, trots allt det här, trots alla tidningar som pepprats och trots alla blogginlägg och radiointervjuer och lokaltidningar – så förväntas en debutroman inte sälja särskilt mycket. Vi snackar inga 100 000 exemplar här direkt. Kanske snarare 4 000, om jag har tur. Det känns ju nästan hopplöst, som ett kamikazeuppdrag, men å andra sidan, tänk på hur länge en bok lever, tänk på hur länge den finns att tillgå, den måste inte sälja allt NU, en debutroman sägs ju dessutom ha en andra livslängd, när bok nummer två kommer ut tenderar nämligen ettan att börja sälja igen.

Jag vet egentligen inte vad jag ville säga med den här texten, jag ville nog mest berätta hur arbetet kring min bok har gått till. Och så här på slutet tänker jag att jaja, det är nog bra att synas och höras och säljas, men tack och lov att det finns annat i livet som också är viktigt för bokförsäljningssiffror är nog inget att hålla i handen när det blåser hårt.

bild(36)

15 reaktioner på ”Sälj mig. Jorå, allt ska bort.

  1. Pingback: Fågelhuset | Bokdivisionen

  2. Kul att läsa lite om vad som händer, hur en bok trots allt ”levs” av författaren.
    Jag har ganska långt kvar, men peppas av sånt här. Och du har ju sålt en bok till 😉

  3. Intressant! Jag kommer själv att debutera i höst med en barnbok och jag har funderat på samma sak. Hur ska min lilla bok få en chans att bli läst bland allt detta fritidsutbud den ska konkurrera med. Kommer någon att få tid att läsa den, det är sådant jag går och tänker på så här ett halvår innan den finns på riktigt…:)

  4. Intressant att höra hur det går till, det finns många vägar och det är ju tur. En fråga har jag: Vilken är den knepigaste frågan du fått under dessa intervjuer? Den fråga du inte var förberedd på?

    • Hm, nu blev jag tvungen att fundera lite, i början blev jag väldigt förvånad när folk alltid skulle fråga om det fanns någon sport i boken. Det är ju egentligen en väldigt välbefogad fråga, jag jobbar ju med sport, men för mig var det så långt ifrån bokens innehåll att jag inledningsvis blev ställd. Annars tycker jag att stora, luddiga frågor som kan spänna över helt mitt liv typ är svåra, och så ogillar jag frågor av typen ”säg en författare du hatar”, kom igen liksom, jag hatar ingen.

  5. Då undrar jag, kan man marknadsföra sitt bokmanus genom sin blogg? Kan det underlätta för en med stora författardrömmar att visa att man finns, även om man aldrig har blivit publicerad innan? Då det är en ganska udda genre jag skriver i, så käns det nästan som ett måste 🙂

    • Det tror jag verkligen. Zandra som sköter min pr och som jag skriver om i texten poängterade redan från början vikten av ”eget pr-arbete”. Att synas i sin blogg, att kommentera på andra bloggar, att bli länkad till, dela på fejjan osv – allt sådan kan göra en enorm skillnad, särskilt med tanke på att förlagen ju tar en paus i marknadsföringen av en bok efter några månader. Kör hårt tycker jag, om inte annat så känner man ju då att man liksom GÖR något konkret för att sprida sin bok och sitt namn.

  6. Kul att höra om allas era marknadsföringar. Vad som gör och gjorts. Själva har jag också en boktrailer, för att jag tycker att sånt är kul. Men över huvud taget så handlar väl marknadsföring av en bok om att man får göra hur mycket som helst bara man själv är bekväm med det.

    • Jag håller med dig Annika, att både behöva skriva OCH sälja sin egen bok känns snudd på övermäktigt. Men jag antar att alla som ger ut böcker på eget förlag gör just det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s