Vill du bli en urtidsödla?

För två veckor sedan var jag på en tredagars konferens med jobbet. Ämnet var hur min arbetsplats ska använda sig av, bemöta och ta till sig de digitala förändringar, den digitala revolution om ni så vill, stora delar av världen just nu befinner sig i.

Det var otroligt intressanta dagar. Inga absoluta svar gavs, inga svar alls om jag ska vara ärlig, men föreläsningarna väckte typ tusen tankar och funderingar och självklart var de inte applicerbara enbart på tv-branschen, utan även på, just det, bokbranschen.

För det är ju omöjligt att inte fundera över vart branschen är på väg. Det enda jag hör är att böcker säljer sämre och sämre, bokhandlarna går sämre och sämre och e-boken säljer inte tillräckligt bra den heller. Utlandsmarknaden är avvaktande, färre svenska böcker översätts och omvänt förhållande gäller i hela världen. För någon vecka sedan publicerade Svensk Bokhandel dessutom siffror på den totala bokförsäljningen i Sverige, komplett med varuhus, bokklubbar, näthandel och bokhandlare, den minskade med 1,8 procent under 2012 enligt Handelns Utredningsinstitut.

Visst känns det väl hopplöst? Visst känns det som att vi sitter i passagerarsätet till en förarlös bil och inte har en aning om vart vi ska hamna, så känner i alla fall jag. Men. Vi har ju konstaterat här på Debutantbloggen (här) att berättelsen, den tror vi på. Den är vi överens om att människor alltid velat ha och alltid kommer vilja ha, med andra ord ligger problematiken i berättelsens form och det är här jag verkligen saknar lite framåtanda. Varför går inte förlagen all in? Med all den kunskap som finns, varför hakar de inte på tåget? Varför försöker de inte ta över marknaden, varför är de inte först och bäst och tar bokhandlarna med sig? Varför gör inte de aktörer som i alla år ägt bokmarknaden något för att tala om för läsaren/köparen vad de egentligen vill ha? Eller ännu hellre, lyssnar in vad läsaren/köparen vill ha och drar dem tillbaka innan de hunnit överge skeppet och lämnat boklådorna och förlagen bakom sig att självdö.

I England har de gjort precis det, alltså inte självdött utan tvärt om. Där har brittiska bokhandlare och förläggarföreningen gått samman med den gigantiska pr-byrån M&C Saatchi och skapat jättekampanjen Books are my bag. På kampanjens webbsida står följande:

”Books are my bag celebrates books and bookshops and the simple truth that bookshops do more physically to let people enjoy their passion for books. Booksellers, publishers and authors have come together with the country´s most iconic advertising agency to create a simple but universal message about the joy of books and bookshops.”

Låter det lite heligt? Tja, kanske det, men det jag gillar är att här är äntligen någon/några som gör något. Som inte sitter på rumpan och ser sin verksamhet, den verksamhet där man själv är ledande och sitter på ett enormt förtroendekapital, bli omsprungen av andra aktörer som råkar vara bättre på att snappa upp vad publiken/marknaden vill ha. Jag är inte säker på att en kampanj som Books are my bag är rätt väg, eller den enda vägen för all del, att gå (även om jag verkligen gillar tanken och konceptet), men jag är säker på att förlagen och bokhandlarna måste göra gemensam sak och vinna tillbaks läsaren om inte vi ska minnas dem som gamla dinosaurier som inte fattade varifrån hotet kom. Books are my bag-kampanjen ska hålla på ända till jul, en hel hög kändisar ställer upp som dragplåster, tygkassar kommer delas ut över hela Storbritannien, allt för att främja bokens, bokhandlarnas och förlagens värde. Borde vi inte göra samma sak här?

9 reaktioner på ”Vill du bli en urtidsödla?

  1. Pingback: Fånga läsare på bio | Skriva läsa leva

  2. Väl talat! (Ja, eller skrivet…)

    Jag tycker att det känns som att bokbranschen står väldigt handfallen inför det här paradigmskiftet. När de uttalar sig i frågan låter det också som att detta skulle vara något som drabbar bara dem och som att det skulle vara första gången det händer. Kanske kommer sig den känslan av att de har haft fördelen att jobba med en produkt som varit stabil väldigt länge, boken. Men det finns ju tusen exempel på företag och organisationer som drabbats av det här tidigare, och som har klarat det. Gemensamt för de som har klarat sig igenom sådant är att de använt sin branschkunskap för att ligga i framkant och förutsäga vad som ska hända, och vara tidigt ute med det nya, även om det gällt saker som tidigare legat utanför deras expertområde. Titta tex på Ericsson. De blev stora för att de var världsbäst på att tillverka telefonväxlar. Rent tekniskt finns ingenting alls gemensamt med växlar och mobiltelefoni, men de utnyttjade sin branschkunskap till att värva rätt kompetenser vid rätt tidpunkter och därför överlevde de. (Den gången i alla fall).

    Även om jag tycker att Storbrittaniens reklamkampanj är bra, så tror jag inte att det är tillräckligt på långa vägar. Man måste också vara medskapare till det nya, vad det nu kommer att bli. Oavsett hur mycket marknadsföringsresurser Ericsson hade satsat så skulle den gamla tidens telefonväxlar blivit hopplöst ute ganska snabbt.

    Jag menar inte att jag tror att den fysiska boken kommer att försvinna (åtminstone hoppas jag att den inte gör det). Däremot förändras förutsättningarna oerhört snabbt. För att ha en möjlighet att hänga med borde förlagen och bokhandlarna vara med och driva den förändringen. Jag håller med om att SF-bokhandeln är ett lysande undantag. Hoppas att fler följer deras exempel snart, innan det är försent.

    /Liv

    • Å vad jag håller med, jag tror verkligen att både förlagen och bokhandlarna skulle kunna klara sig ur det här med bravur om de lyckades ta kommandot över det som sker och precis som du säger, inte signalerade handfallenhet. Att låta sig drabbas är liksom sällan rätt metod för att gå segrande ur. Hoppas hoppas hoppas vi har fel och att de sitter med feta triumfkort på hand och kommer axla den nya, heta rollen i den nya, heta digitala världen. Eh. Du fattar.

  3. Pingback: Disco-gryning. | okejskriv

  4. Word! En bokhandel som verkligen lyssnar på och bryr sig om sin kundkrets är Science Fiction Bokhandeln. De ordnar till exempel events och grejer för sina kunder, har en egen podcast. Men framför allt har de en väldigt duktig och engagerad personal som gärna hjälper till och ger lästips. Det är ett rent nöje att besöka deras butiker.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s