Sälja! Sälja! SÄLJA!

Förra veckan var jag i Skövde på något som kallas Bokinfodagarna. Det är ungefär som Bokmässan i koncentrat, fast med enbart branschfolk. Över 200 personer från 150 olika butiker var där, plus en hel del författare och förlagsfolk. Det primära syftet med arrangemanget är att informera och göra reklam. Ärligt talat visste jag inte ens att det fanns något sånt som Bokinfodagarna innan jag blev tillfrågad om att vara med. Och jag hade verkligen inte väntat mig att det skulle vara så stort.

Mitt jobb som författare bestod i att vara representativ och trevlig under middagen på tisdagskvällen och sen ge en kort intervju (6 minuter för att vara exakt) på scenen på onsdagsmorgonen. Jag gruvade mig mer för middagen än för intervjun, jag är inget vidare på att mingla, men det löste sig rätt bra det med.

Det här låter kanske inte som en stor grej, men jäklar vad välplanerat det var. Min förlagsgrupp hade exakt en timme på sig att presentera sina nio författare och inte en sekund fick gå förlorad. Jag var dessutom sist ut, vilket hade både sina för- och nackdelar. Å ena sidan fick jag en ganska god förvarning om vad frågorna skulle handla om och hann tänka ut lite bra svar, å andra sidan fick min nervositet gott om tid att eskalera. Men väl på scen kändes det ändå rätt bra. Jag märker att jag inte har så värst mycket emot att prata inför stora folksamlingar (och det här var nog den största jag möt hitintills). Jag har inte så tydligt minne av vad jag egentligen sa (jag tror att jag gjorde en hel del reklam för Debutantbloggen av bara farten) men av surret som gick efteråt verkade det som att de flesta varit väldigt nöjda med våra presentationer.

Det är intressant att se hur mycket förlagen faktiskt använder sig av författaren i marknadsföringen numera. Det räcker tydligen inte med att bara visa fram en bok, det måste finnas en person bakom också. Har du skrivit en bok förväntas du göra reklam för den, annars är den nästan chanslös på marknaden. Jag vet egentligen inte vad jag tycker om det här. Personligen tycker jag att det är roligt att få komma ut och prata böcker och skrivande, det är ju något jag brinner för, men jag känner andra skrivande människor som inte alls lockas av den här delen av branschen, som mest tycker att det är obehagligt. Naturligtvis är det ingen som tvingar en att ställa upp, men samtidigt vill man göra det man kan för att boken ska sälja.

Det slår mig att det kanske är bra att ha någon sorts säljstrategi som författare, att redan från början vara på det klara med hur man vill ställa sig till det här. Vad är du beredd att göra för din bok? Var går dina gränser? Vad är du okej med och vad är bara jobbigt och obehagligt? Vad kan du i så fall göra i stället som känns bättre? Förlagen är för det mesta duktiga på att lyssna på sina författare och är måna om att vi ska känna oss trygga och omhändertagna.

Själv kan jag absolut tänka mig att vara med på liknande arrangemang i framtiden. Vem vet, jag kanske till och med utvecklar lite mingeltalanger.

6 reaktioner på ”Sälja! Sälja! SÄLJA!

  1. Bokinfodagarna hade jag inte hört talas om. Är det en gång per år? Men det känns positivt att bokbranschen lägger lite tid och möda på olika förlag och författare.

    • Jag tror att det arrangeras ett par gånger per år, men har ingen exakt info. Det hade väldigt mycket fokus på just bokhandelsbranschen, så det är inget som ”vanligt folk” bjuds in till. Förmodligen är det just därför ingen känner till det.

  2. Det här med att ”det är författaren som ska säljas, inte boken” är en otäck utveckling. Det är bra för de författare som är framåt och bra på att sälja in sig själva. Men det är ju trots allt böcker som ska säljas, inte människor…

    • Instämmer. Nu tror jag inte att det är fullt så illa än, innehållet i böckerna är fortfarande det viktigaste, men författaren förväntas ta ett helt annat ansvar för marknadsföringen i dag jämfört med för bara femton år sen. Samma sak gäller för författare på sociala medier, de som är aktiva säljer som regel lite bättre än de som inte är det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s