Hur mycket säljer en debuterande skönlitterär författare?

När människor frågar om det går bra för Solviken, är det försäjningssiffrorna som de undrar över. Är jag kanske på väg att bli en ny Camilla Läckberg?
Som svar brukar jag först le outgrundligt och sedan förklara hur verkligheten ser ut för flertalet författare, alltså de som inte tillhör den lilla skaran bästsäljare som kvällspressen lyfter fram med jämna mellanrum. Och då talar jag inte om upplagor utan om ren nettoförsäljning, vilket innebär att recensionsex och andra gratisexemplar inte räknas in.

Enligt vad jag läst på nätet och även fått som svar när jag ställt frågan direkt till såväl författare som förlag, är det sällsynt att en okänd skönlitterär debutant säljer horder av den inbundna upplagan. Roslagens bokhandel i Norrtälje berättade till exempel för mig att de fick returnera massor av den inbundna Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, medan pocketen gick åt som smör i solsken.

I Svensk Bokhandels nummer 1 2013, menar Richard Herold, förlagschef på Natur & Kultur, att även ett stort traditionellt förlag har svårt att nå ut med sina debutanter. Sedan nämner han att medianupplagan på alla böcker i Sverige idag troligtvis ligger under 1 000 exemplar.
I samma artikel säger Håkan Bravinger, förläggare på Norstedts, att förlagets debutanter säljer mellan 900 och 1 200 böcker.
På Piratförlaget svarar Anna Hirvi Sigurdsson på min direkta fråga, att försäljningssnittet för en debutant hamnar under 1 000 exemplar.
Svensk Bokhandels egen rundringning till olika debutanter, bekräftar att de flesta sålt mellan 800 och 1 500 exemplar.
I en SvB-artikel från 2009 läser jag dessutom att mellansegmentet i all utgivning, det vill säga de titlar som förr sålde 3 000-5 000 exemplar, inte finns längre. Idag säljer de cirka 2 000 exemplar.

Jag vet inte hur mycket den inbundna Solviken kommer att sälja i slutändan och det blir säkert returer men inte många som det verkar, böckerna går som tur är åt. Enligt förlaget ska jag vara mycket nöjd med vad min roman presterat hittills; den har efter tre månader redan sålt långt mer än genomsnittet, ett bra tecken inför pocketförsäljningen.

Självklart är jag glad men jag blir ändå beklämd över statistiken, att debutanter säljer så pass lite. Sedan påminner jag mig om att många fler än de som köper boken faktiskt läser den och att Camilla Läckbergs debut Isprinsessan sålde
1 500 inbundna ex när den kom ut. Alla är vi barn i början …

Annonser
Det här inlägget postades i Annika Estassy Lovén, Författarliv, Solviken. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Hur mycket säljer en debuterande skönlitterär författare?

  1. Ping: Pengar, pengar, pengar | Debutantbloggen

  2. Ping: Leva på att skriva? | Debutantbloggen – Rebecka Edgren Aldén

  3. André Persson skriver:

    Hej! Tack för intressant text. Vet du hur det ligger till med försäljning av reportageböcker? Vad anses vara bra i den genren? Är + 10 000 exemplar av en debutant att räkna som en succé öven i det segmentet?

    • Hej André! Jag vet ingenting om fackböcker men de jag vet är att fackböcker säljer i genomsnitt bättre än en inbunden roman. Men nu för tiden måste man titta på alla format när det gäller just romaner: inbunden/e-bok/ljudbok/pocket. Och så alla biblioteksutlån ovanpå det. En fackbok ges inte ut i lika många format, jag tror inte att utlånen är lika många heller. Jag tror dock att +10.000 ex för en reportagebok skriven av en debutant är ett mycket bra resultat.

  4. Grattis till dina försäljningssiffror Annika, intressant artikel, har delat den på min blogg http://www.bielkevonsydow.blogspot.se Som indie-author med eget litet förlag; BIMA-förlag, känner jag mig extra stolt att min debut ”Ingmar Bergman kände aldrig skuld” passerat medianvärdet med råge, och det utan returrätt från bokhandeln och det goaste av allt är nog att jag vet att den är flitigt utlånad på biblioteken, dvs den blir läst. All heder till samtliga författare som kämpar med skrivandet.

  5. Intressant! Jag såg förresten nån gång en uppgift på nätet att en genomsnittlig debutant säljer ca 800 ex.

  6. Katja skriver:

    Helt klart! Med varje ny bok finner man nya läsare och bygger vidare på sin ‘fanbas’!

  7. Katja skriver:

    Det är tråkigt, men jag är egentligen inte förvånad över att debutanter inte säljer mer med tanke på hur många böcker som ges ut varje år, de måste ju tampas med alla etablerade författare som redan har en trogen skara läsare.

    Det tar verkligen tid att etablera ett författarskap om man inte har en oerhörd tur och råkar skriva helt rätt typ av bok vid helt rätt tillfälle, och även om man gör det tar det flera år för den att sprida sig, se t ex The Name of the Wind (Vindens namn) av Patrick Rothfuss. Den släpptes 2007 och först 2012-2013 slog den igenom. Jag vet inte hur många jag känner som läst den boken.

  8. Jenny skriver:

    Tack för ett bra inlägg och grattis till att Solviken säljer så bra! 😀

  9. Intressant inlägg! Blev lite förvånad över hur ”lite” en debutant faktiskt säljer i början (om man inte ligger på och gör reklam för boken själv eller är känd från början, förstås). Kom att tänka på Cirkeln. Hur många ex såldes den i?

    • Annika Estassy skriver:

      Enligt en artikel i SvD från april 2012 hade den då sålt 11.500 ex. Det stod dock inte om det endast var siffror för den inbundna upplagan eller om även pocketen (som släpptes i januari 2012) ingick.
      Eftersom de siffror jag hänvisar till handlar om ett snitt så finns det givetvis debutanter som säljer mycket mer men även debutanter som säljer mycket mindre.
      Att bli nominerad till ett känt litteraturpris är förstås bra, att vinna det ännu bättre. 🙂

  10. Anne Liljeroth skriver:

    Bra inlägg! Jag tror många funderar över detta, andra tror att det är lätt. Det borde göras mer för att debutanter ska läsas (talar då inte i egen sak). Önskar där fanns en magisk formel, som inte kostar miljoner, för att uppmärksamma landet på all underbar ny litteratur som kommer.

  11. Kära Syster skriver:

    Mycket intressant! Man fattar ju varför förlagen satsar på författarskap snarare än böcker. Jag som äntligen är i språnget att skicka in mitt manus (vilket jag hävdat i ett år nu, men vilket faktiskt börjar bli sant), först på testläsning och sedan till förlag, får eld i baken av detta och börjar fundera över hur nästa historia kommer att passa ihop med min första.

    Tack för att du delade med dig av dina efterforskningar!

    /Anna

  12. Riktigt bra inlägg! Hit kommer jag hänvisa framöver när människor frågar om bokförsäljningen (som de ju ofta gör). Är lyckosam nog att precis som du – efter ett par månaders tid – ha sålt mer än den genomsnittliga debuten. Samtidigt är det långt kvar till de bästsäljarnivåer som en del (utomstående) tycks tro är givet i de här sammanhangen. Jag försöker tänka att det som författare – precis som i andra yrken – gäller att börja någonstans, bygga en bra grund och sedan arbeta hårt och LÅNGSIKTIGT. Inte ens då är förstås framgången given, så bister är verkligheten. Men så finns det ju undantag … en av dem nämner du ju i din text … Så länge det finns hopp finns det (författar)liv!

    • Annika Estassy skriver:

      Någonstans måste vi debutanter börja och det gäller som du säger att själv tänka långsiktigt och inte låta sig nedslås. Men ändå – det bor ett antal miljoner potentiella läsare i vårt avlånga land och jag önskar att fler av dem läste en debuterande författare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s