Om en skulle köpa sig en försäljning?

bild 1 (4)

Det här är en bild från Norstedts 190-årsfest som gick av stapeln förra veckan. Det var rasande trevlig med hur mycket folk som helst, gott bubbel och trevlig buffé. Som vanligt en kväll pepprad med fina samtal och sekunder av starstuckness (jag vill hälsa på PO Enqvist NU) (vågar aldrig), intressant åsikter och väldigt härliga nya vänner som jag fått just genom att dela förlag med dem.

Några dagar senare läste jag att Fredrik Backman, han som skrivit ”En man som heter Ove”, avslutar sitt samarbete med Bonniers, hans nästa bok ska ges ut av hans agent. Bonniers förlagsdirektör Håkan Rudels säger till Svensk Bokhandel att det uppstår en ”ohållbar situation” om agenter börjar ge ut böcker. ”Det kommer inte fungera.”, fortsätter han ”Den vi förhandlar med blir ju en direkt konkurrent.” Jag läser detta och mitt hjärta börjar banka hårdare för nu händer det verkligen. Nu är vi mitt i den där utvecklingen det pratats om ett bra tag, att förlagen kommer få konkurrenter från otippade håll, att bokbranschen står inför en förändring lika monumental som skivbranschen för några år sen och att den förmodligen kommer krascha, omformas och nyskapas. Jag kan inte tycka illa om denna förändring, även om den i förlängningen kanske kommer drabba mig på så deppigt sätt att jag inte längre har ett förlag på samma självklara sätt. Det vore i sig extremt tråkigt och jag skulle bli enormt ledsen om förlagen försvann, men det tror jag inte att de kommer göra, däremot kommer de kanske få byta skepnad och roll och visst är det ändå rätt häftigt att befinna sig mitt en sådan absolut rörelse framåt?

När en läser eller lyssnar till intervjuer med musiker och låtskrivare säger de nästan alla samma sak. Först blev det kris och de blev handfallna, sen infann sig friheten, de kunde göra på annat vis, bestämma själva, bli mer självständiga och nu kan de inte tänka sig något annat. Och de som skapat musik med start från 2008 (eller nåt) och framåt de kan inte ens tänka sig att ha skivbolag som första instans till att få ut sin musik. De lägger ut grejer på youtube, spelar in egna plattor, helt enkelt DIY och redan nu känns det som en självklarhet, som att det alltid varit så.

Men det har det ju inte.

Härom dagen pratade jag faktiskt med en författarkollega om vad som skulle hända om vi ur egen kassa betalade en pr-agent för att få snurr på vår bokförsäljning. En person som sket fullständigt i kvalitet och genre och som bara var ute efter att kränga så många ex som möjligt. Det är en cool tanke och jag tror att den är fullt möjlig (även om den självklart förutsätter att en har ekonomiska startmöjligheter vilket de flesta författare inte har). Men ändå, om en vrider lite på koncepten, på hur allt är, inser en att det här som skakar bokbranschen just nu inte alls behöver vara något dåligt. Mer frihet – tänk om det är vad det kommer innebära?!

Annonser
Det här inlägget postades i AnnaMaria Jansson. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om en skulle köpa sig en försäljning?

  1. Så härligt att läsa om de här branschförändringarna från ett lite mer positivt håll. Jag tror du har helt rätt. Även om mycket är läskigt för alla inblandade nu medan det händer kommer vi säkert efterhand att betrakta det mesta som självklart och nödvändigt. Kanske till och med som något bra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s