Enkät: om romanernas spelplatser

Den här veckan vecklar vi upp kartan och nålar ut var någonstans de fem debutromanerna utspelar sig.

 porträtt hanna1

Hanna Höglund

Var, geografiskt, utspelar sig din roman?
I en magisk värld som ligger i en gömd dimension. Världen har fem länder med olika kulturer och styrs av egna fysiska lagar. Hm… nej, jag tror inte jag säger mer än så.

Är platsen viktig för din historia, och är platser viktiga för dig överlag när du hittar på historier?
Platsen utgör ju i detta fall själva förutsättningarna för genren portalfantasy. Att ha hela världen och magin fullständigt klar för mig är naturligtvis en stor del av serien, men annars är jag ingen Tolkientyp av författare som överöser mina berättelser med miljöbeskrivningar. Fokus ligger alltid på karaktärerna och deras relationer och äventyr. Platsen är inte berättelsens kärna. Platsen är ett medel att göra saker och ting mer intressanta och ställa karaktärerna inför problem de aldrig skulle möta någon annanstans.

Väljer du platser som du känner till, eller tillåter du historien att ta dig till platser som du måste researcha om?
Min erfarenhet är att oavsett vilken plats man skriver om, krävs alltid ett visst mått av research. Jag skulle ha svårt för att skriva en historisk halvsann roman där jag är bunden av researchen att få allt rätt, men jag gillar research i små doser. Gillar att köra bil där mina karaktärer kör bil, gillar att gå på samma museum, samma kyrkogårdar. Tyvärr har jag ännu inte besökt den värld som Ljus som varit dolt utspelar sig i, men så fort jag hittar en fungerande portal, drar jag.

porträtt johannes1

Johannes Pinter

Var, geografiskt, utspelar sig din roman?
Som titeln ”Vackra kyrkor jag besökt” skvallrar om, så utspelar sig boken i ett antal kyrkor runt om i Sverige. Det är sju kyrkor som huvudpersonen Valdemar reser mellan, från Ullared i Halland till den lilla norrländska byn Svanstein i Övertorneå församling ovanför polcirkeln, för att i var och en möta någon form av väsen och övernaturlighet.

Är platsen viktig för din historia, och är platser viktiga för dig överlag när du hittar på historier?
Det geografiska är på sätt och vis en av ”Vackra kyrkors” huvudpersoner. De sju kyrkorna – och det som gömmer sig i och kring dem – sätter väldigt mycket agendan för historien. När jag valde ut kyrkorna i historien var två saker viktiga: att de låg rätt (kyrkornas lägen följer ett mönster…) och att de var just sådär fantastiskt vackra som kyrkor kan vara, för att de skulle bli en kontrast till allt det mörka och onda som finns i deras skuggor. Dessutom blir resandet mellan geografiska platser och hemskheter i boken en symbol för huvudpersonens resa in i sin cancersjukdom.

Platser ÄR givetvis extremt viktiga. En plats är en förlängning av en persons varande, och kan på ett kul sätt berätta saker som inte uttalas högt, men som kan avläsas av en vaken läsare. Overlook hotels oändliga, irrande, dunkla korridorer säger exempelvis en del om Jack Torrances mentala status i ”The Shining”.

Väljer du platser som du känner till, eller tillåter du historien att ta dig till platser som du måste researcha om?
Eftersom platserna är så viktiga för historien så begränsar jag mig inte till platser jag känner till. Om en hostoria kräver en speciell plats för jag bara snällt foga mig i det och göra min research.

porträtt åsa1

Åsa Asptjärn

Väljer du platser som du känner till, eller tillåter du historien att ta dig till platser som du måste researcha om?
Historien får diktera villkoren, just för dess berättartekniska vikt. Kräver historien att jag placerar den i en viss miljö, ja då är det bara att börja researcha. Men det är ju så kul, eftersom det är en viktig pusselbit som då läggs på plats och ger storyn en fantastisk bäring!

Var, geografiskt, utspelar sig din roman?
Min roman utspelar sig i en stad. Det är egentligen inte viktigt vilken stad, även om jag har haft en tydlig stad framför mig. När jag skriver att Emanuel cyklar förbi lekplatsen och vidare förbi ankdammen så vet jag precis var det är, i verkliga livet alltså. Men det är känslan av stadsmiljö jag velat förmedla, inte exakt vilken stad det är.

Är platsen viktig för din historia, och är platser viktiga för dig överlag när du hittar på historier?
För mig, i mitt huvud är det väldigt viktigt. Andra historier jag har skrivit har utspelat sig på andra ställen och dessa platser är för mig förknippade med den historia jag hittade på. Jag har ännu inte skrivit någon historia där platsen har spelat en avgörande roll, eller jo, det har jag kanske… Det är i alla fall spännande att hitta på en historia utifrån en plats.

Väljer du platser som du känner till, eller tillåter du historien att ta dig till platser som du måste researcha om? 
Jag har varit lite lat och hållit mig till platser som jag redan känner till ganska väl. Emanuel sitter och grubblar i en kyrka vid ett tillfälle och inför att jag skulle skriva om det spenderade jag en stund i den kyrkan och studerade takmålningarna och vykortsstället. Så lite research har jag gjort.

porträtt oskar1

Oskar Edvinsson

Var, geografiskt, utspelar sig din roman?
I en fiktiv svensk större stad. Mina huvudpersoner rör sig i utkanten av staden, i villaförorter och betongförorter, där stad möter natur.

Är platsen viktig för din historia, och är platser viktiga för dig överlag när du hittar på historier?
Mycket viktigt, för att inte säga essentiell. Att handlingen utspelar sig i gränslandet mellan stad och natur har en viktig symbolisk laddning (om man väljer att se det så som läsare). Miljön som mina huvudpersoner rör sig i är också viktig för att förstärka personlighetsdrag och tydliggöra karaktärernas utveckling.

Väljer du platser som du känner till, eller tillåter du historien att ta dig till platser som du måste researcha om?
Jag har mestadels valt platser som jag känner till, eller tror mig känna till åtminstone, men är absolut inte oäven att fördjupa mig i nya platser i framtida projekt.

porträtt anna1

Anna Lönnqvist

Var, geografiskt, utspelar sig din roman?
Stockholm (Vallentuna och innerstan) och London.

Är platsen viktig för din historia, och är platser viktiga för dig överlag när du hittar på historier?
Det är inte platserna (städerna) som är det centrala i min historia, men jag tycker att de scenspecifika platserna/omgivningarna är viktiga för att kunna förmedla det man vill. Ex. använder jag miljöer vid vattnet/havet i vissa scener, och välkända ”vyer” i andra, för att få fram rätt känsla och sinnesstämningar. På samma sätt använder jag väderlek på just det här sättet. Oväder=tyngre partier. Bra väder=lättare partier. Men jag har en idé för min nästa roman där platsen där allting utspelar sig är väldigt viktig.

Väljer du platser som du känner till, eller tillåter du historien att ta dig till platser som du måste researcha om?
I det här fallet kände jag till platserna innan. Jag kan även tänka mig att skriva om platser jag inte känner till men då vill jag åka till det stället och befinna mig där ett tag, och även läsa in mig på det ordentligt. Det är viktigt att platserna känns autentiska (om det är en samtida roman).

5 reaktioner på ”Enkät: om romanernas spelplatser

  1. Kan bara hålla med övriga! Fantastiskt med sådan innehållsrik kommentar. Ja, jag jobbar mycket med miljö, väder och vind för att få rätt stämning i mina scener. 🙂

  2. Väldigt intressanta svar allihop, och tack för att ni tog upp ämnet! Jag har själv undrat över detta och hur andra som skriver tänker kring det. Hanna, spännande att höra om din erfarenhet i att skapa en hel värld! Så mycket man måste tänka på… jag är glad att du inte är Tolkien-typen, vissa fakta behöver inte nödvändigtsvis lämna ens anteckningsbok. 😉

    Johannes, jag älskar gamla kyrkor så jag ser himla mycket fram emot att läsa din bok! Bra exempel med Overlook Hotel, Stephen King mjölkade den platsen för stämning till sista droppen. Det enda jag inte förstod när jag läste den boken var varför någon skulle bygga det där enorma huset på en så isolerad och svårtillgänglig plats från första början – rimligtvis någon med mycket pengar som av någon anledning behövde den sortens isolering, vilket får mig att undra ännu mer och fler hemskheter har utspelat sig där.

    Åsa, jag känner verkligen igen din beskrivning! Att man har sin egna standardplatser ur minnet som man använder för de generella miljöerna, och gör efterforskningar där det behövs för specifika platser, detaljbeskrivningar osv. 🙂

    Oskar, intressant att höra om den symboliska aspekten, den har jag faktiskt inte funderat närmare över. Som du skrev så är det mycket upp till läsaren att tolka in, men det är en intressant sak att ha i bakhuvudet medan man skriver.

    Anna, jag gillar att du använder dig av omgivning och miljö så medvetet och detaljrikt! Och jag håller med om vikten av noggranna efterforskningar för att förmedla känslan av verklighet.

    Tack allihop för att ni delade med er av era erfarenheter, det är otroligt inspirerande!

    • Kul att du gillade våra svar, Lova, och tack för matiga kommentarer!
      Har också funderat lite vad gäller Overlook hotel: det ultimata skulle väl vara att skidåkare kom dit och åkte i alla de backar som finns runt omkring där – men varför då stänga hotellet på vintern??? Oh well, det är en bra roman (och film) och en effektivt använd plats, and thats good enough for me 🙂

    • Nej, inget Tolkien för mig. Men klart det är en svår balsansgång; att få berättelsen att löpa på och att ändå förklara det som måste förklaras. Tack för din kommentar! Jag tyckte också att det var en rolig fråga den här veckan och jag gillade allas svar. Trots olika genren känns det som att vi har liknande tänk.

    • Instämmer med Johannes och Hanna. Kul med så engagerade läsare!
      När det gäller symboliken tänker jag t.ex såhär: min huvudperson Jonny simulerar sin död för att i hemlighet undersöka sin familjs sorg, huruvida de älskar honom eller inte. Då placerar jag honom på ett bortglömt ungkarlshotell på gränsen till där staden möter naturen. Så precis som Jonny, som mentalt plötsligt befinner sig i ett okänd tillstånd, placerar jag honom i en miljö som gränsar till det okända och oförutsägbara.
      Så gillar jag att tänka.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s