Bonnier diskuterar portal för egenutgivare

Oskars presentationsfoto prime miniOskar Källner debuterade 2011 på eget förlag och skrev om sina upplevelser här på debutantbloggen. Nu har det gått tre år och förlagsbranschen har förändrats ytterligare.

I förra veckan var jag nere på Bonniers kontor och diskuterade egenutgivning. Det kanske känns lite otippat att Sveriges största och mäktigaste förlagskoncern, med ett av de starkaste varumärkena, skulle intressera sig för egenutgivning. Men sett i ett internationellt perspektiv är det fullkomligt logiskt.

Den nya tekniken med Print on Demand och e-böcker håller på att helt skriva om kartan för förlagsbranchen, inte bara i Sverige utan i hela världen. Tack vare att det är så enkelt för en författare att själv publicera sig så har maktbalansen en gång för alla förflyttats och ingenting kommer någonsin bli som förut. Jag minns för tre år sedan, när jag började skriva på debutantbloggen, så var en av de första saker jag fick göra att skriva en argumentation i flera delar om varför egenutgivning var ett legitimt alternativ. Idag är det allt färre som ifrågasätter det. Idag har vi tusentals nystartade små förlag som ger ut enskilda författare eller mindre grupper av författare. Dessa mikroförlag har kanske inte alltid de stora volymerna, men de har en väldig bredd i sin utgivning och överraskande ofta håller de hög kvalitet. Det var ju annars en av de främsta farhågorna inför den nya tekniken, att marknaden skulle översvämmas av skräpböcker. Och visst finns det en hel del där ute som kanske inte skulle ha publicerats. Men i ärlighetens namn var det så även innan, när förlagen var ”grindvakter” och skulle borga för kvaliteten.

Det har skett en stor förskjutning i attityd gentemot egenutgivare och mikroförlag. Att Bonnier nu diskuterar huruvida de ska starta en egen portal för egenutgivare måste väl ändå ses som det ultimata beviset på hur långt processen har gått. Men det är egentligen inte så konstigt. De är inte dummare än att de har observerat de enorma framgångar som Amazon haft i USA med sitt Create Space, där vem som helst kan publicera sig. Faktum är att de stora amerikanska förlagen närmast befinner sig i ett tillstånd av panik, där de desperat försöker skaffa sig egna egenutgivarplattformar. Ett exempel på detta är den nya sammanslagna förlagsjätten Penguin Random House (Tycker personligen att de borde tagit namnet The Random Penguin istället, det hade varit mycket roligare.) De väntade inte ens med att bygga sin egen plattform utan köpte istället upp den existerande plattformen Author Solutions och gjorde den till sin egen. (Sedan har Author Solutions fått mycket kritik för oseriösa paketlösningar och för att suga ut sina författare, men det är en annan historia.) Och nu brinner det under fötterna på de svenska förlagen. Amazon står vid gränsen och stampar. De har mer pengar än till och med jättar som Bonnier och Norstedts någonsin skulle kunna drömma om och de vill in och ta kontroll över den svenska marknaden. Det är hög tid att göra något, och att göra något radikalt.

Exakt hur en sådan plattform skulle kunna se ut hos Bonnier är som sagt under diskussion. Men där skulle likt den redan etablerade plattformen Publit finnas möjlighet att publicera sig, både med eböcker och på papper via Print on Demand. Men Bonniers har högre ambitionsnivåer än att bara ha en tryckservice. De vill skapa en portal där författare kan få hjälp med skrivandet och hyra in tjänster som redaktör, lektör, korr, illustrationer, grafisk design, osv. De vill att plattformen ska ha en tydlig inriktning mot kvalitet, så att de som loggar in där förstår att det ligger mycket arbete bakom att publicera en bok. Det är inte bara att skriva något och trycka på en knapp. Samtidigt måste alla dessa bitar per definition vara frivilligt. Det får inte finnas några grindvakter. För då faller hela idén om att det är egenutgivning.

Problemet för Bonnier blir då så klart att detta kan ha potential att skada deras varumärke. Riskerar de kanske att skjuta sig själva i foten? Jag tror inte det. Inte om de använder sig av ett imprint (förlagsetikett) som tydligt deklarerar vad de handlar om. Då kan Bonniers ändå låna lite stjärnglans från sitt starka varumärke till utgivningen utan att smutsas ner om det skulle komma ut en och annan usel bok.

Egentligen har Bonnier inget val. Om de inte gör detta så riskerar de att vara mer eller mindre irrelevanta om fem till sju år. Då kommer den kreativa strömmen att passera utanför förlagshuset. Genom att skapa denna plattform kan de tvärt om låta strömmen gå genom en kanal som de själva kontrollerar. På så sätt kan de utan egen kostnad odla nya författarskap. De kan med direkt tillgång till all statistik se vilka böcker som säljer, och var de säljer, vilket underlättar för att göra marknadsföringsinsatser mot exakt rätt målgrupp. De som säljer riktigt bra kan dessutom bli erbjudna kontrakt och få bli utgivna på det ”riktiga” förlaget. Jag förutser därför en framtid där folk kommer sluta skicka in manus till förlagen och istället ge ut sina böcker själva istället.

Egenutgivning är den nya manushögen.

Frågan är bara om Bonnier hinner få det klart i tid. De arbetar nu med att försöka enas om en kravspecifikation, alltså en beskrivning av vad de egentligen vill ha. Men att utveckla en sådan plattform är inget man gör i en handvändning. Jag gör bedömningen att det skulle ta runt två år innan plattformen kan vara funktionell, runt ett och ett halvt år innan de kan släppa på beta-användare. Vad jag vet så är Bonnier det första större svenska förlaget som har vaknat upp till den nya världsordningen. Men jag undrar om de ändå inte är för sent ute. Risken är att om två år så är de redan omsprungna av konkurrensen. Om de inte köper en redan existerande plattform så klart …

Men oavsett plattform så tillhör framtiden de som skapar. Internets kanske största gåva till mänskligheten är dess förmåga att demokratisera alla distributionsmedel och på så sätt frigöra mänsklig kreativitet. Jag förutspår att våra barn och barnbarn kommer att kunna komponera musik, måla, skriva och skapa, och sedan publicera det de gjort med en knapptryckning. Och för dem kommer det att vara absolut självklart att det är så.

Framtiden tillhör oss alla.

Advertisements
Det här inlägget postades i debutantbloggen, Gästbloggare och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Bonnier diskuterar portal för egenutgivare

  1. tinabimbolina skriver:

    Liten korrigering ang Amazon: den avdelning som revolutionerat utgivningen är Kindle Direct Publishing (KDP) där man publicerar sina eböcker. CreateSpace är ett POD-företag där man kan lägga upp tryckoriginal som på Publit, boken trycks sen vid beställning och distribueras till butik, Amazon eller fysiska bokhandlar. Jag vet inte varför svenska medier hela tiden nämner CreateSpace och aldrig KDP. Kanske för att Sverige fortfarande är ett pappersland och det är svårt att föreställa sig en värld där var tredje bok som säljs är digital. Bland egenutgivare hos Amazon överväger eboksförsäljningen, i en del genrer bryr man sig inte alltid om att göra en pappersversion (erotik & sci fi t ex).

    Kruxet med Bonniers plattform för egenutgivare är att bonniers måste välja. Antingen tjänar de pengar på att sälja böcker, eller på att sälja tjänster till outgivna författare som vill få lite strålglans av namnet Bonnier. Vid det senare finns ingen möjlighet att garantera kvalitet, och därför kan inte namnet på projektet bli Bonnier utan att riskera märkets värde.

    En annan hake är att ingen går in i en bokhandel för att kika på Bonnierböcker eller Nordstedtsböcker. Författarnamnet säljer, inte förlagsnamnet. I det nya läget, där det blivit mycket enklare att ge ut själv – framför allt eböcker som inte kostar något efter publicering – blir förlagsutgivning ett alternativ, inte en nödvändighet. Redaktör, korrläsare osv kan man anlita själv. Jag kan ärligt talat inte se någon förmån med att skriva över 75% av eboksrättigheterna till ett förlag idag. Och om 5 år kommer många fler svenska författare att tänka likadant. Inte för att man ogillar förlag, utan för friheten att ge ut vad man vill, när man vill, med vilket omslag man vill och till vilket pris man vill. Att egenutgivaren dessutom tjänar betydligt mer per såld bok än en förlagsutgiven författare är inte heller bra för förlagens framtid.

  2. Balder Books skriver:

    Reblogga detta på Balder Books och kommenterade:
    En intressant artikel om egenutgivning. Utvecklingen är intressant och kan bara gynna oss som skapar; och de som vill läsa nya författare. Jag anser också att egenutgivning gynnar de som skriver inom smala ämnen som traditionella förlag är rädda för att satsa på, och i slutändan deras läsare. Framtiden i branschen är endast ett musklick bort. Missa inte att Amazon nu har en gratis app som du kan ladda ner till din platta, smartphone eller dator för att läsa böcker i mobiformat.

  3. Katrin Höglund skriver:

    Wow, så spännande det här låter. Så snart du siar att vi går en så annorlunda förlagsvärld till mötes. Wow, igen!

  4. Vilse skriver:

    Hissnande och pirrigt. Jag tycker det är en otroligt spännande händelseutveckling. Tusen tack för att du delar med dig och håller oss uppdaterade!

  5. Mia skriver:

    Fascinerande att läsa om egenutgivning, Oskar. Jag blev mycket klokare av det här. Tack.

  6. Susanne Ahlenius skriver:

    Reblogged this on Susanne Ahlenius and commented:
    Man vet aldrig för det kanske inte blir något med Bonniers portal men en sak är säker, det gäller att hänga med i alla svängarna. Den här resan med egenutgivning ska bli kul att åka med på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s