Ett omslag är fött

Låt mig ta det hela från början.

Det finns många omslag som lockar mig som läsare, som är vackert komponerade där mönster och typsnitt gifter sig med varandra.

Det var inte ett sådant omslag jag ville ha.

Även om jag skriver sådant som roar mig själv, är det inte jag som är bokens målgrupp. Min bok är en barnbok/ungdomsbok som kommer att läsas av ungdomar som går i femman/sexan/sjuan. Redan från början visste jag att jag ville ha ett tecknat omslag – inget fotografi och inga geometriska mönster – utan en bild, så som omslag på barnböcker ska se ut i genren portalfantasy. Där skulle finnas känsla, magiskt ljus och Lianne skulle kännas som Lianne.

Jag letade illustratör med ljus och lykta. Gick in på alla sidor och forum som finns. Jag till och med kollade in portfolion som mamman på lekplatsen tipsade om. Överallt var jag. Inget resonerade i mig. Antingen var de formgivare av romaner för vuxna eller illustratörer av bilderböcker. Det verkade inte finnas något mellanting för åldern före YA, men efter småbarnsböckerna.

Sean

En av Seans vackra bilder som jag återkom till, gång på gång.

Då och då gick jag in på Sean McMullins portfolio. Vi är de närmsta av vänner sen många år tillbaka, lite så där komiskt lika fastän vi tycks vara varandras ytterligheter vid första anblick. Till slut hade jag stirrat tillräckligt på hans hemsida för att inse att det inte fanns någon bättre lämpad, med hans känsla i penseldragen och förkärlek för fantastik. Jag frågade om han hade möjlighet att göra ett ”art job” för mig och som tur var han hade tid.

Sen följde långa Skypekonversationer och många mejl. Skisser lades i dropboxen och jag tyckte till. Seans första, grundläggande åsikt var att omslaget inte skulle ha för många detaljer eftersom det är en mysteriehistoria och då vill vi behålla bokens mysterium. Jag berättade om de viktigaste elementen som kunde vara med (Ljuset! Näst Lianne är ljuset viktigast!) och han kom med förslag. Varje morgon när jag vaknade hade jag fem-tio nya skisser i min dropbox att ta ställning till. Liannes pose, omslagets komposition, hålla saker i händerna eller inte, vad som ramar in och inte, hur skolan på baksidan egentligen ser ut. Sean hade tusen frågor och jag har sällan haft så roligt!

Sean är nämligen inte bara en talangfull illustratör, utan han är noggrann. Han vill veta i vilket väderstreck skolan ligger och hurdant material det är i taket. Han vill veta bakgrundshistoria, egenskaper och rädslor. Det räcker inte långt med hårfärg, ögonfärg och frisyr, utan på hans förfrågan skrev jag ett ingående porträtt av Lianne som person och tro det eller ej, men jag tycker att han lyckats fånga hennes djup och tankfullhet så som jag beskrivit den.

När Sean var klar med bilderna, har jag haft grafiska formgivaren Kzrys Liberda att hjälpa mig med textens formgivning i rygg, förlagslogga och titel. Ni får gärna läsa om valet av typsnitt här och här. Resan har varit lång och hela tiden måste vi ha serien som helhet i åtanke – om ryggen är röd på den här boken, vilken färg ska då andra/tredje/fjärde boken ha? Frågor har ställts och besvarats eftersom färger har symboliskt värde i fantasyvärlden och dessutom måste matcha omslaget. Puh, vad skönt det var när Krzys skickade sista versionen i veckan! Så småningom ska Krzys lägga till flikar i rött men det blir först i sommar när boken ska gå till tryck, eftersom jag än inte fått de blurbar som ska pryda flikarna.

Men idag minns jag första gången jag såg Seans färdiga bilder och hur det tog ett par ögonblick att vänja ögonen vid hans tolkning av min Lianne. Men jag älskar henne.

Ni förstår, det fanns en tidpunkt när diskussionen kring skisserna lagt sig och vi började närma oss läget när Sean skulle måla i färg och jag sa: tror du att vi är rätt ute? (Jag måste ju fråga. Alla vet att folk dömer boken efter omslaget.) Sean svarade klokt, eftersom han är en klok människa. Han länkade till bästsäljande böcker och beskrev de olika typer av omslag som finns.

Sen skrev han så här:
”Abstract covers are far, far easier. But I don’t like them much myself. They leave the book looking like a product in a store, rather than looking like a world being shared.”

Sen dess har det blivit mina ledord. A world being shared. Det är vad det är.

Detta är en dörr in i min värld, den som jag levt i under tjugo år och som min redaktör berömt som välbyggd. Världen som jag valt att lägga både tid och pengar på fastän jag säkert hade kunnat lägga båda på något annat, för att jag vill ge den liv.

Många vändor har det varit, men jag är nöjd. Nöjd med mitt fantasytypsnitt, nöjd med den röda ryggen, min förlagslogga, det levande ljuset som sträcker sig över framsidan och speglar sig i fönstren och framför allt nöjd med Liannes Mona-Lisa-mystik.

Hoppas ni också tycker om henne.

Book cover Front page

Framsidan till Ljus som varit dolt.

 

Screenshot 2014-04-18 19.25.14

Hela omslaget, inklusive baksidan med skolan.

 

PS. Min dotter vill gärna veta om ni såg klon.

34 reaktioner på ”Ett omslag är fött

  1. Ping: Ur huvudet på Hanna | Debutantbloggen

  2. Jag vet att jag ska hurra massa över ditt omslag.
    Men jag måste säga att jag tyckte texten du skrivit om omlsaget och om hur det kom till var fantastiskt.

    Gillar cokså att det ”glöder” i trädet.

  3. Hej igen igen! Jag gillar också att omslaget, trots att det är såpass enkelt, innehåller många detaljer att upptäcka. Klon är ju bara ett exempel, min favorit (än så länge) är nog den glödande öppningen i trädet. Det ser ut som att det går att gå in där. Kort sagt, det är bilder som inbjuder till att titta på länge, och att återkomma till, och det är ju härligt! 🙂

    • Nu blir jag riktigt rörd. ”Som inbjuder att titta på länge och att återkomma till.” Jag ska vidarebefordra dina ord till Sean. Och jo, den glödande öppningen i trädet är också en av mina favoriter.

    • Haha, du kommer tillbaka för att kika igen? Vad roligt. Tack igen för alla vackra ord, jag tycker också att det blev enhetligt, mycket tack vare ryggen faktiskt. Som jag skrev till Sölve är namnet på framsidan det enda som jag inte är hundra procent nöjd med själv, men efter tusen vändor har det landat och jag lovar att namnet kommer ha en bättre bakgrund på de tre uppföljarna. Jag suger i mig alla era tankar och lär mig allt vad jag kan.

    • Wow, Oskar det var ju på pricken! Det är just där hon är i den här boken: ung och osäker och aningslös om att hon kommer bli hjältinna. Tack!

  4. Nu har jag läst inlägget, vilken spännande resa och intressant inblick i jobbet med omslaget. Färgerna är fantastiska och jag gillar verkligen perspektivet på skolan. Plus taket. Blir ju sjukt nyfiken på vad det egentligen är för material. Koppar som blivit grönt?

    Och ja, jag såg en klo.:)

    /Anna

    • Enligt principen ”det finns inga rätta svar, bara gestaltning” tänker jag inte svara på vilket material taket har. Det du tror är rimligtvis rätt för dig. Men ja, jag älskar också skolan. Känns så roligt att det som till stor del är äventyrets scen får vara med och synas.

  5. HURRA!!! Jag kunde inte hålla mig, kunde inte läsa inlägget, var tvungen att scrolla ner och titta på resultatet. F A N T A S T I S K T att se det såhär i sin helhet! Ska jag tycka till om något (vilket jag ser att folk till viss del gjort, håller jag med Sölve om att jag velat se ditt namn bättre. Du vet, så vi vet vem vi ska hurra fram under författarframträdandena: Han-na! Han-na! Han-na!)
    Men stilen! Så fint allt hänger ihop, bilden typsnitt, titeln, allt! Vill klappa på omslaget NU!
    Och med det har jag nog gjort av med dagsransonen av utropstecken. Det var det värt.

    /Anna

    • Rara, fina du, tackar tackar tackar! Undrade just hur många som orkade sig igenom texten och hur många som skrollade direkt ner – kul att någon tordes erkänna sanningen. =) Tack tusenfalt för att du slösade din ranson av utropstecken på lilla mig! Jag är också nöjd med helheten.

  6. Snyggt! Gillar stilen och färgerna! Ditt namn skulle kunna ha en annan färg än grått (kanske vitt?) på omslaget, bitvis drunknar det i bakgrunden.

      • Tack, Johannes! Kul att så många gillar typsnittet, det känns så rätt. Namnet, som jag skrev till Sölve, har gått igenom tusen och en varianter, men eftersom vi bytte LO från originalidén är det här det bästa vi kan göra utan att lägga en ram bakom, och det vill jag inte. Jag lovar att jag blivit klokare och kommer göra ytan jämn och fin till uppföljaren som kommer nästa år.

        • Jag vet inte om jag tittar efter rätt sak när jag tittar efter ”klon” 🙂 Menar du kanske tassen med vassa ”fingrar” i de böljande linjerna till vänster på framsidan?

        • Ah, nu förstår jag. Det är för att du ÄR skräckförfattare som du inte såg den – den var inte tillräckligt läskig för dig. Tänk så olika ögon man har. Min dotter skulle inte kalla den för tass. Men ja, det är den jag menar. =)

  7. Jag såg klon :-). Gillar baksidan speciellt, byggnaden inspirerar till fantasier, den ger mig lust att smyga dit och kolla närmre (om jag vågar). Tornet ger mig associationer till en moské.

    • Tusen tack för vackra ord och vad roligt med klon (ska hälsa min dotter!). Jag är också jättenöjd med baksidan och jag hoppas att du vågar smyga närmare, det finns mer att upptäcka. =)

    • Tack, och ja men visst ÄR det?! Typsnittet kommer få hänga med genom alla böcker och det kommer vara en sån där sak som jag bara njuter av varenda gång jag ser det. Ja, för allt i världen, Lianne kommer få hänga med hon också, men hon kommer förändras.

  8. Tycker nog att omslaget kan sticka ut, en unik stil på målningen. Däremot tycker jag att ditt författarnamn försvinner helt på framsidan, blir nästan oläsligt kring både NNA och UN. Kontrasten mot bakgrunden blir alldeles för dålig. På ryggen blir ditt namn också väldigt litet. En vanlig sjuka hos debutanter, att inte lyfta upp sitt eget namn tillräckligt.

    • Tack, vad roligt att du tror det kan sticka ut. Ja, namnet på framsidan är det enda jag inte är hundra procent nöjd med själv, men vi har prövat allt och lite till och blivit visare. Jag lovar att det kommer synas utmärkt på uppföljaren som kommer nästa år. =)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s