E-bokens möjligheter

porträtt johannes1

Den här veckan tänkte jag titta lite på den interaktiva e-bokens möjligheter.  

Under arbetsprocessen med ”Vackra kyrkor jag besökt” så är en ebok-version en av punkterna som vi undersöker med stort intresse. Förra veckan skrev jag om min allmänna känsla för eböcker, och en av funderingarna jag har är att det finns stora interaktiva möjligheter som ännu inte används.

Idag hittar man interaktionen främst i barnböcker, uppslagsböcker och kokböcker. Anledningen är enkel: där har den en naturlig plats. Vanliga romaner har inte samma självklara förlängning i bilder och popupfönster. Tvärtom kan läsupplevelsen störas om man mitt i en spännande scen ska antas vilja klicka på en blåfärgad länk mitt i texten.

MEN – är det inte en vanesak då? Om fler romaner eller antologier skulle addera interaktiva detaljer, skulle inte läsaren efter ett tag vänja sig vid att texten hade insprängda länkar här och där? För inte stör man sig på länkar i texter på internetsidor?
När man väl vant sig vid länkarna i en ebok-text så skulle man säkert kunna anamma ett nytt sätt att läsa: först drar man igenom ett kapitel från början till slut utan att stanna upp. Sen (medan man har kapitlet i färskt minne) går man tillbaka och klickar på eventuella länkar för att s.a.s. ”gräva sig lite djupare” in i kapitlets innehåll och få ytterligare kött på benen. Jag tror t.ex. att en ebok till ”Da Vinci-koden” skulle läsas med snäppet större intresse om det fanns inlagt möjligheter att se bilder och filmsnuttar på alla texter och målningar och annat som refereras till i den.

I ”Vackra kyrkor jag besökt” finns en index-del längst bak, där fakta om olika saker i boken förmedlas: det är en del om kyrkorna som besöks, och en om alla de väsen som Valdemar och hans medhjälpare möter. Det är en kreativ blandning av reell fakta, och sådan som bygger på myter och sägner, förhoppningsvis finner läsaren ett nöje i mixen.
Givetvis kommer vi att lägga in länkar på de platser där det nu, i den fysiska boken, finns indexhänvisningar. Men kanske kommer vi kunna få in dessa ”faktarutor” på ett mer innovativt sätt. Som jag nämnde i en tidigare enkät, så har ”Vackra kyrkor” varit ordentligt researchtung. Kanske kan vi få in en del av dessa bakgrundssaker.

EBooks_interactive

Vad kan man göra med sin ebok då?
Innan vi går in på detaljer vill jag bara påpeka att jag inte är särdeles kunnig eller intresserad av det rent tekniska. Jag har inte fallenhet för kodspråk eller ettor och nollor. Jag är en glad kreatör med en smula känsla inom vissa kreativa områden, och jag brukar försöka hitta verktyg för att utföra dessa kreativa sysslor, oavsett om det handlar om filmklippning eller manusskrivande, webbdesign eller posters/omslag.

Efter lite researchande har jag förstått att det handlar om teknisk utveckling som ännu inte nått fullt ut (surprice!). Dessutom finns det ett antal olika plattformar (dator, Ipad/Iphone, Android, olika läsplattor) och format (PDF, Epub, mobipocket) som folk läser sina eböcker i, vilket komplicerar skapandet eftersom ett format ofta inte är kompatibelt med ett annat.
Det dominerande formatet att publicera böcker i är Epub. Sedan 2011 finns standarden Epub 3 som tagit ebok-designandet ett par snäpp framåt eftersom det baseras på ”kodspråket” HTML5 som är webbstandard, som gör det möjligt för programmet att hantera video, ljud och avancerad grafik. Dessutom är ett Epub 3-dokument ”self containing”, dvs allt innehåll ryms i programfilen som skulle kunna liknas vid en zipp-fil. Men revolutionen som Epub 3-formatet skulle kunnat innebära har uteblivit. I alla fall inom den stora delen av utgivningen (läs: romaner för vuxna) där behovet att ”hotta upp” en text inte varit så stor.

Dessutom är det så att vissa e-böcker egentligen inte är e-böcker (eftersom de inte läses i läsprogram) utan appar. De är alltså skapade som ”program” som laddas hem och öppnas som en självständig app. Jag har inget emot denna lösning, även om det ger nya förutsättningar – man kan exempelvis inte läsa dem på en PC.

Det finns garanterat läsare av bloggen som vet mer om Epub 3 och publicering av e-böcker – upplys oss gärna om mer spännande fakta, och justera om jag fått nån fakta om bakfoten.

Okej. Då ska vi se på några exempel på vad man kan göra för kreativt med e-böcker.
Vad är väl mer lämpligt än att använda sig av videoklipp? Först ut är en trailer för en numera klassisk utgåva av en klassisk bok: Lewis Carrolls ”Alice i underlandet”. Den kom redan 2010, och blev med rätta en snackis, även om effekterna idag inte känns lika innovativa. De otroligt fina bilderna används kreativt, och man kan styra dem genom att klicka och dra och vrida på skärmen. Som en brasklapp kan nämnas att detta inte är en e-bok i sin rätta benämning, utan en app.

”The man with the violin”, som du kan se ett digitalt smakprov av på den här länken, är en prisvinnande barnbok om en pojke som hör en man spela fiol i tunnelbanan och på så sätt upptäcker klassisk musik. Denna använder interaktionen på rätt sätt för att trigga läslusten. Här kan barnen välja om de ska läsa själva, eller om en röst i boken ska läsa sagan åt dem. Musiken skapar en känsla som jag gissar kan få den lille läsaren att komma i samma stämning som pojken i boken.

”Three little pigs and the secrets of a popup book” är en digital popup-bok för Ipad, Iphone och Ipod touch, och den funkar precis som en sådan: dra i en spak eller reglage på ett ställe och så händer det saker på ett annat. Som barnboksförfattare måste ju ebokens möjligheter vara rena himmelriket!

Kokboken ”Look and cook” använder sig av alla fördelar som vanliga kokböcker har med fina bilder och pedagogiska texter. Sen adderar man förtydligande filmsekvenser så att även noviser (som jag själv) ska kunna lyckas även med knepigare handgrepp. Problemet med en Ipad i köket är såklart att man inte vill röra skärmen med sina kladdiga händer. Men det har de löst genom att man muntligen kan säga åt boken att bläddra.

Al Gore vann en dokumentär-Oscar för sin film ”En obekväm sanning”. Såklart finns en e-bok baserad på filmen och på hans föreläsningsturné som startade alltihop. Här används interaktionen till sin spets – allt är logiskt och klickbart, och man når överallt hela tiden.

Återigen: detta är en faktabok, så en hel del av effekterna behövs inte i en roman. Och denna, liksom ”Alice” ovan, är en app och inte en ”riktig” e-bok.  Men det är bara en tidsfråga innan man kan göra allt detta i Epub-böcker vartefter kodspråket utvecklas.
Bara att veta att dessa saker är möjliga gör att man börjar tänka i lite vidare banor – det är bara ens fantasi (och i viss mån de praktiska möjligheterna till skapandet av dem) som sätter gränserna för ens interaktiva bok! För nog finns det roligare saker att göra, flashiga eller diskreta, än att bara överföra pappersboken till en rinnande digital text!

Annonser

Om Johannes Pinter

Författare, filmmanusförfattare, regissör, filmklippare. Det är roligt att vara en kreativ människa med flera strängar på lyran!
Det här inlägget postades i e-böcker, Johannes Pinter, Vackra kyrkor jag besökt. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till E-bokens möjligheter

  1. Ping: Återbloggare: Johannes Pinter | Debutantbloggen

  2. oskaredvinsson skriver:

    Uttömligt inlägg, som vanligt! Ja, vi är redan i en värld där de olika medierna överlappar varandr allt mer. Så har det varit alltid i och för sig, vi tittar på musikdokumentärer, lyssnar på böcker, etc. Men jag tror att begränsningarna en vanlig bok har, också är en del av tjusningen. Har svårt att se hur det ska försvinna helt (inte för att du säger det :)), utan kommer nog alltid ha en stark dragningskraft. Människor behöver något för att trigga sin egen fantasi, tror jag, inte få allt serverat.

    • Johannes Pinter skriver:

      Tack Oskar. Jo, en sida av mig är fullständigt happy med old school bokläsning. Men sen är det den andra sidan som tycker det är himla spännande med att undersöka vad det finns för bortre gränser med en ebok.

    • Det där är intressant. Det finns inget som hindrar att man fortsätter att göra böcker old school men samtidigt utvecklar e-boken, tillåter formaten att vara olika. En vacker dag har vi kanske författare som skriver specifikt för ett visst format, utan att formaten för den skull måste vägas och mätas mot varandra.

      • Johannes Pinter skriver:

        Precis. Man skulle ju till och med kunna tänka sig att det produceras två olika eboks-utgåvor, en billigare som är ”strippad” på allt lull-lull, och en lite dyrare som innehåller en massa kul ”extramaterial”. Lite som det gjordes ett tag på dvd-marknaden när den fortfarande levde och hade hälsan.

  3. Jonny skriver:

    Föreställningarna om hur en bok ”ska vara” är djupt rotade. Det syns tydligt i hur många eboksläsare är gjorda, visuella effekter för att det ska se ut som om man bläddrar, överförd sidnumrering från pappersboken osv. Men du har en poäng som jag tror kommer bli sann förr eller senare – nämligen att en bok ju kan se ut hur som helst, bete sig hur som helst. Det är bara vi läsare som måste hänga med i svängarna och inte skapa onödiga begränsningar. Jag tycker idén med länkar och extramaterial är intressant OM de också går att hoppa över på ett smidigt sätt. Personligen är jag så gammaldags att jag nog vill läsa en roman från början till slut utan avbrott. Däremot skulle jag gilla att kunna gå tillbaka och kolla saker om boken var intressant. En annan kul grej är soundtracks. Förvisso måste man väl då uppskatta lästiden eller ha musikslingor i loop, men jag tror det skulle passa vissa böcker. Om man bara kan välja att stänga av det förstås. Många av de coola grejer som går att göra eller som kommer gå att göra snart motarbetas lite av att branschen hänger kvar vid pappersboken som idealet, det ”riktiga”. Jag tror man ska se det som – åtminstone vissa avseenden – vitt skilda saker.

    • Johannes Pinter skriver:

      Håller med om att man ska kunna läsa en ebok på vanligt sätt – det är ju trots allt textens innehåll som är det primära. Men att man sen har alternativ att grotta in sig på nya sätt. Där är ju ebokens olika format unik.
      Jag tror att förändringens vindar kommer att blåsa från de mindre aktörernas håll, dvs små förlag och självpublicerare. De stora är för djupt rotade i traditionerna, medan de små utan större friktion skulle kunna testa nya sätt att presentera en digital bok. Det vore kul att se en utveckling på det här området, som leder till att de stora följer de smås exempel på samma sätt som att de stora nu på allvar sneglar på självutgivarnas universum som blivit en kraft att räkna med.

      • Vi är ju egentligen i alltings linda. Just nu pratar vi om e-bok kontra pappersbok. Vad det lider blir det säkert skillnad även mellan e-bok och ”multimediabok” eller liknande. Jag tycker det viktiga är att läsaren kan välja det format hen föredrar och att man helst slutar jämföra formaten, eller åtminstone att värdera dem inbördes. Personligen skulle jag gärna växla mellan olika format beroende på vilken berättelse det är.

        • Johannes Pinter skriver:

          Jomen så är det. Även filmbranschen genomgick något liknande när det började produceras laserskivor (digitala discar som var stora som lp-skivor) med extramaterial – många människor fattade inte vitsen med allt extramaterial och interaktion som fanns på dem. Men nu är det ju standard på dvd och bluray. Och ändå kommer det till slut alltid ner till en sak: att utan att avbryta, och rakt igenom, se på den film som ligger på skivan. Sen kan man själv välja om man exempelvis vill se filmen igen med kommentarspåret påslaget, eller om man vill att det ska blinka en liten symbol i ena hörnet så att man kan klicka sig fram till en gömd filmsnutt som visar hur specialeffekterna i scenen gjordes. Det kommer även i eböcker, var så säker, det är bara en tidsfråga.

        • Johannes Pinter skriver:

          Sen är iofs böcker och filmer två vitt skilda saker. När en film görs så produceras en vansinnig massa multimedia-material som både kan visas upp i sig självt, eller indirekt genom att man kan visa en filmsnutt om hur materialet togs fram. Böcker skulle ju av naturliga skäl leda till en rätt torftig dokumentation om man ville följa produktionen. Men det finns säkerligen mycket annat som skulle kunna komplettera texten i en ebok.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s