Nu springer och skriver vi!

porträtt oskar1Kan man jämföra löpning med skrivande? Jag har varit inne på det tidigare, och spinner vidare på den bollen eftersom det är ett bra ämne (tycker jag). När jag befinner mig mitt uppe i tävlingssäsongen så blir det lätt att löpningen tar upp en hel del av hjärnaktiviteten. Vad kan då vara bättre än att kombinera dessa två intressen? Jag leker därför med tanken på om min tidsutveckling på 10 000 meter kan motsvaras av min utveckling som bokstavssamordnare.

Innan ni går i taket. Ja, jag vet att man inte kan jämföra en resultatidrott med en kulturform som bedöms objektiv. Men det är jag som bestämmer vad Debutantbloggen ska innehålla på fredagar, så det får bli så. Jag är hård, men rättvis. Här kommer en fantasifull tanke på hur det skulle kunna se ut.

37 minuter och 35 sekunder
Här befinner jag mig som löpare på 10 000 meter just nu, och jag utgår alltså ifrån denna tid när jag jämför framtida möjliga tider med möjlig författarutveckling.

I mitt författarskap är jag just nu i ett läge att en text jag skrivit blivit antagen för utgivning. Men ännu är boken inte i tryck.

36-37 minuter
Helt okej tider som inte är helt ouppnåeliga inom en snar framtid.

Boken får ett fint mottagande, en och en annan recension, men inte mycket mer än så. En bra grund att stå på.

35-36 minuter
Ja, det blir ju bättre och bättre. En ökad nivå av mängdträning och en slipad teknik ger utveckling.

Samma här. Ju mer jag skriver, desto bättre blir det. Min andra bok är nu snart klar.

34-35 minuter
Nu börjar jag närma mig tider som eliten springer på. Under 35 minuter är en drömgräns.

183468385_75b5b358-235c-4f82-adff-9d788e9de576

Jonny Danielsson. Löparshorts alltså…

Nu har andra boken släppts och det blir en hel del prat. Den säljer helt ok och jag kan ta lite ledigt från jobbet för att skriva på heltid.

33-34 minuter
Kräver mer och mer träning, men nu går det av bara farten. Jag springer varje dag.

Tredje boken är på gång. Nu satsas det och det pratas lite om boken redan innan den släpps.

32-33 minuter
Nu börjar det likna något. Närmar mig ytterligare en drömgräns.

Tredje boken släpps och det blir ett lite liv i luckan. Nu kan jag ta tjänstledigt under ett helt år och bara skriva. När jag är med i Babel gör jag en Per Oscarsson och klär av mig naken i direktsändning. Det hela passerar utan uppståndelse, då nakenhet inte längre är uppseendeväckande.

31-32 minuter
Jag fortsätter att träna och ökar successivt mängden och kvalitén.

Jag börjar etablera mig som författare men det gäller att fokusera om jag vill kunna leva helt på skrivandet.

30-31 minuter
Nu börjar det bli riktigt bra. Jag kan hävda mig väl bland den svenska eliten.

Släpper min femte bok och är med i Se och Hör, vilket tyvärr är ett mått på framgång. Nu har jag sagt upp mig på mitt dagsarbete för ett bra tag sedan. Sista dagen på jobbet så har jag bara kalsonger på mig – för att markera mitt avståndstagande från etablissemanget. Ingen märker det.

1980-3-1

Kjell-Erik Ståhl. Svenskt rekord på maratondistansen, bland mycket annat.

29-30 minuter
Vinner SM-guld när jag närmar mig 29-strecket! Får ta emot guldmedaljen av Kjell-Erik Ståhl, som numera tar sig fram med hjälp av rullator.

Vinner Augustpriset för min sjätte bok. I tacktalet tackar jag Zlatan, vars bibliografi jag skrivit. Hela Sverige är överens om att det äntligen skrivits en bra bok om nationalhjälten.

28-29 minuter
Springer nu på historiskt utmärkta tider, i svenska mått mätt.

Skriver nu utmärkta böcker, i svenska mått mätt.

Under 27.55,74
Nu spöar jag Jonny Danielssons svenska rekord.

Jag skriver den bästa bok som skrivits av en svensk författare.

26.17,53 – 27.30
Nu blir jag både världsmästare och OS-mästare. OS-guldet blir till en magisk idrottshändelse i Sverige och räknas direkt som den största prestation en svensk idrottare genomfört.

Jag får en massa litterära utmärkelser och figurerar överallt i svensk media. En ”vassare Jan Guillou”, sägs det om mig.

Under 26.17,53
Jag slår Kenenisa Bekeles världsrekord och befäster min position som en legendar inom löparvärlden. Jag pensionerar mig och får vara med i Mästarnas Mästare och besegrar Zlatan i finalen.

Jag får Nobelpriset i litteratur efter 22 böcker. Jag är gammal men tillräckligt ung för att ta emot priset. Jag pensionerar mig, men fortsätter att skriva eftersom det är kul. Det blir mest erotiska noveller eftersom jag även är gubbsjuk. Kommer dock undan med det eftersom jag har ett Nobelpris i litteratur.

___

Ja, så kan det gå. Inspirerande och fullt realistiskt kan jag känna. Nu gäller det bara att börja träna.

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Nu springer och skriver vi!

  1. Katrin Höglund skriver:

    Det här gillade jag att läsa! Hihihi, dröm på, jobba på, spring på!

  2. Susanne Olars skriver:

    Ett sånt underbart roligt resonemang! Jag gör tvärtom 🙂 Mitt personbästa på milen är från 2009 och ligger på 50,11. Då skrev jag inte mycket. Nu har jag fått min första text antagen, om så bara en novell, och tar timmen på mig för att avverka en mil. Inte vet vad som gick snett? 😀

  3. Mikael Fischer skriver:

    35-36 minuter, stukad fot och helt utbränd i kroppen av den successivt ökade dosen av löpträning. Oskar är väldigt trött på att allt tar för lång tid och lär sig hata sporten.

    Andra boken ska skrivas Oskar har handling och karaktärer klart för sig men allt blir platt. Inte en uns av liv kan strömma ut ur dom sen sedan så lydiga och ivriga händerna. Nu börjar även det övriga livet krackilera. Oskar går till jobbet i endast underbyxa för att visa sin avsky till livets alla triviala och meningslösa upprepningar. En vardag är nu inget hinder för alkohol. När den lägsta punkt är nådd skriver Oskar en svårmodig bok om självförakt vinner nobelpris och snusar glas rent.
    Mvh Belsebub Satansvans Horn

    • oskaredvinsson skriver:

      Trodde jag gjorde klart att det inte var en realistisk framtidsvision jag var ute efter. Vi ses i rännstenen, jag tar med rödvinet. Tydligen fascineras vi båda av tanken med att gå till jobbet i kalsonger. Något vi skulle testa?

  4. Ethel skriver:

    Haha! Kul tanke.

    Men redan 37,35 på milen är ju fantastiskt bra!

  5. Johannes Pinter skriver:

    Bra Oskar! Man ska ha ett antal delmål, sen hänger det bara på en själv hur många av dem man lyckas beta av. Men du verkar extremt taggad, så du ska nog klara av dem allihopa! Heja!

    • oskaredvinsson skriver:

      Haha. Ja, det är ju lite mer än en uns ironi i texten, hoppas det inte är någon som missförstår… Drömma ska man aldrig sluta med däremot 🙂

Kommentera

