Enkät: målgrupp

I dag pratar vi om målgrupper i lördagsenkäten. Vilken målgrupp har din debutroman och hade du målgruppen i tanken när du skrev romanen?

porträtt johannes1Johannes Pinter

Oj, vad svårt med målgruppstänk! Ofta brukar man tänka åldersgrupp när man säger målgrupp. Men jag har primärt tänkt mig ”Vackra kyrkor jag besökts” läsare som folk med visst intresse av fantastik och skräck i allmänhet och nordisk mytologi i synnerhet, oavsett ålder. Som kommen ur filmbranschen brukar jag även tänka i termer av åldersgränser. Många idéer jag får brukar vara barnförbjudna. Men ”Vackra kyrkor jag besökt” är nog mer 11-årsgräns, då den drar mer åt äventyrsfilm är skräckfilm (om jag nu ska fortsätta med filmreferenserna).

Jag hade inte målgruppen i åtanke när jag skrev, utan jag bara tutade på efter eget huvud. Jag är själv mitt i målgruppen och är därför en utmärkt referenspunkt: om jag tyckte nåt var coolt så använde jag det, om något klingade falskt så ströks det.

porträtt åsa1Åsa Asptjärn

Ja. Min dröm, mitt mål med mitt skrivande har alltid varit att skriva för barn och ungdomar. Samtidigt tycker jag själv om att läsa barn och ungdomsböcker så på det viset var mitt tänk när jag skrev att ”skriva en bok jag själv ville läsa” som det brukar heta. Så min målgrupp är/var alla som går i högstadiet eller har gått. Eller barn och ungdomar och jag själv.

porträtt oskar1Oskar Edvinsson

Min målgrupp är vuxna. Det är alltså en text som inte är lämplig för barn och tonåringar, men mer än så kan jag inte säga att den kan ringas in. Möjligen skulle jag haft en specifik målgrupp i tanken, när boken skrevs, för att öka möjligheten att nå ut. Men utifrån den situation jag var i, så var detta en omöjlighet. Jag skrev det som skulle skrivas helt enkelt.

porträtt anna1Anna Lönnqvist

Jag hade definitivt målgruppen i tanken när jag skrev Tills kärleken skiljer oss. Det är en relationsroman med karaktärer i åldrarna tjugofem till fyrtio, men jag tror att igenkänningen är som störst hos kvinnor (och män) över trettio. En del av den feedback jag har fått hittills är att skildringarna av förhållanden och familjeliv är lätta att ta till sig och förstå, och det var något jag tänkte mycket på när jag skrev. Att läsaren skulle känna igen sig i det vardagliga kring att få allt att gå ihop, men också den här längtan bort som många av oss har. ”Gräset är grönare på andra sidan.” Jag tror också på att skriva böcker som man själv vill läsa, och jag är en sucker för relations- och kärleksromaner.


IMG_4952Hanna Höglund

Målgruppen var en av de saker som förändrades genom de stora omskrivningarna. Boken riktade sig först till något yngre barn än den gör nu, men språkdräkten passade inte och allt blev mycket bättre när jag tänkte mig en äldre publik. Men eftersom det är en ungdomsbok har målgruppen i övrigt varit tydlig från början, vilket har påverkat allt från tankar kring våld och mörker till vad som är förståelig gestaltning och språkbruk för den tänkta läsaren.

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät, Målgrupp. Bokmärk permalänken.

Kommentera

