Det börjar närma sig!

porträtt oskar1Det börjar närma sig. Det är nervositet i luften och publiken är på helspänn. Är det vågen som går i Osby? Köer som ringlar sig som ormar längs Växjös gator utanför bokhandlarna? Parader till min ära i Umeå?

Nej, inget av ovan går att svara jakande på. Men vad är det som närmar sig då? Jo, Klubb Hjärta såklart. Någon gång i juni (förhoppningsvis) ska den se dagens ljus är det tänkt. Ett exakt datum får jag återkomma med. Manuskriptet är på tryckeriet och ska bli, hör och häpna, en bok! Det blir nog en häftig känsla att få hålla boken i handen, men även lite läskigt. Hittills har jag haft hyfsad kontroll på texten. Har jag velat ändra på något har en diskussion förts med förlaget, och antingen har det ändrats eller så har en fullt godkänd kompromiss tillkommit. Men nu är texten på tryckeriet, sista punkten är satt.

Det betyder att texten har lämnat min kontroll. Nu ska den läsas av andra människor än mig själv och de fåtalet personer som arbetat med den. Den kommer bedömas, ogillas av vissa (antar jag), gillas av vissa (hoppas jag), och tolkas på sätt som jag själv aldrig ämnat att den ska tolkas. Och det är läskigt. Utlämnande. En del av mig själv, hur pretentiöst det än låter, är snart ute för allmän beskådan.

Publiken var det. Allmänheten alltså. Jag spelade en korpmatch i fotboll i tisdags, i regniga och allmänt ruggiga omständigheter. Det var tre personer som var och tittade på matchen. En stor eloge till de tre tappra individerna, för mycket till underhållning var det inte, men jag hoppas att Klubb Hjärta åtminstone ska få en lite större publik.

Ni ska få lite smakprov av den färdiga boken. En baksidestext och framsidan.

Jonny är trött på sitt liv och på staden som han lever i.40672802-Q5dET
Jobbet ger honom ingenting och inte heller livet utanför.
Han är trött på sina medmänniskor, på sin egen osäkerhet
och framför allt är han trött på att känna sig oälskad.
Jonny simulerar därför sin egen död och gömmer sig på
ungkarlshotellet Heston. På hotellet träffar han den
mystiske trollkarlen Putansio, ledare för en skara avvikande
personligheter som tillsammans kallar sig för Klubb Hjärta.
Mot Jonnys vilja bestämmer Putansio att Klubb Hjärta
ska undersöka om Jonnys familj saknar honom.
Men vilka motiv har egentligen Putansio?
Det här är början på en rad underliga möten och
bråkiga konfrontationer, där död, galenskap,
förälskelse och en gaffel i låret blir en del av Jonnys nya liv.

Med tanke på korpmatchen. Kan man jämföra en fotbollsmatch med ett boksläpp?
Är själva boksläppet matchstarten? Den där matchen som man längtat efter riktigt länge, och där utkomsten, succé, fiasko, eller mitt emellan, fortfarande är oviss. Eller är det andra halvlek? Har första, sega, långdragna, halvleken äntligen avslutats? Ska det nu avgöras? Målen och finliret och publikens bifall ska komma. Eller är det slutet på matchen? Har jag vunnit något nu? En titel eller en serieseger? Nu ska bara publikens bifall tas in, segerintervjuerna börja. Eller blir det kanske inga intervjuer? Spelar jag kanske i fel liga? I Korpen blir det väldigt sällan segerintervjuer. Aldrig egentligen.

Förresten, ni undrar förstås hur matchen gick. Jodå, vi vann med 10-2 mot ICA MAXI. Så mycket pengar som jag lagt där så var det inte mer än rätt. Och det är ju som så att även små segrar räknas.

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Det börjar närma sig!

  1. Katrin Höglund skriver:

    Väldigt coolt och spännande bild på omslaget! Blir nyfiken på gaffeln i låret och lite annat… Heja!!

  2. ekensten skriver:

    Dina jämförelser med sportvärlden är oslagbara! Hur det går i matchen får vi se, men matchtröjan är i varje fall snygg 😉

  3. Anna Lönnqvist skriver:

    Det här är definitivt matchstarten och det kommer att gå jättebra! Kritik är både jobbigt och kul, alla tycker inte lika, och som Annika skriver, det blir extra frustrerande om läsaren inte tycks ha förstått någonting alls av det man velat få fram. Men sånt är livet, och jag kommer följa ditt boksläpp med spänning. Lycka till!

  4. Johannes Pinter skriver:

    Uj, det är så spännande med dessa inför-släppet-inlägg! Fjärilar i magen! Och den stora frågan jag har är självklart: gjorde du nåt mål i matchen?

  5. Hade det andra laget ingen målvakt? 😉
    Grattis i förskott till boken! Precis som du skriver kommer somliga att gilla, andra inte. Helt normalt eftersom inte heller vi gillar allt som andra gillar och virse versa. Det mest frusterande dock är när man som författare tycker att en negativ läsare inte har förstått NÅGONTING av det man velat berätta, som missuppfattat hela SYFTET med boken, som drar slutsatser som man själv aldrig varit i NÄRHETEN av att dra. Sådana gånger är det svårt att hålla tyst. Men du kommer även att möta motsatsen – läsare som är SÅ på samma våglängd – och ditt hjärta kommer att svälla av lycka. Fokusera på de stunderna.

    • oskaredvinsson skriver:

      Tack för värdefulla tips! Ja, jag ska definitivt försöka fokusera på det positiva, snarare än det negativa. Sedan kan det ju finnas konstruktiv kritik inblandat i det hela, men det behöver ju inte vara negativt. Spännande är det i varje fall!

Kommentera

