Gepetto kontra Gollum

IMG_4952Anna skrev underbara ord igår om läsarreaktioner, och även om min bok inte släppts än är det en hel hög folk som läst den och gillar/älskar.

Läsarreaktioner är fantastiska. I samtalet mellan läsare, eller mellan läsare och mig, får karaktärerna liv. När diskussionen går varm om var det fnissas, var det irriteras, var det gråts, blir karaktärerna rörliga och tillåts andas riktig luft. Varje gång jag hamnar i en sådan sits inser jag att det är därför jag skriver: för att låta något få leva som annars suttit inlåst i mitt huvud.

Jag är Gepetto. Jag snidar en docka med de hantverkskunskaper och den fantasi jag har, men det är den förtrollade fen – läsaren – som sedan blåser liv i min berättelse och gör min docka till en riktig pojke.

Just nu befinner jag mig i slutredigeringen. I fredagskväll satt jag hemma hos lillasystern tillika alfaläsaren och tog emot allt från korrfel till fanfrågor av typen: jag undrar, hur fungerar det här egentligen? Jo, och här säger du att det är billigt och sen säger du att de kanske inte har råd. Hur tänkte du då? Ovärderlig input! Jag måste säga att jag var förvånad över några av hennes frågor: efter fyra böcker, tolv år och hård grillning av astronomikompisen trodde jag att jag tänkt på a l l t. Men det fanns några microfrågetecken kvar som bara det inbitna fanset ser.

Jag jobbar alltså på. Jag förhöjer avsnitt och får omedelbar respons på ny text. Allt som allt kan man säga att det är mycket respons just nu. Hylla mina trogna betaläsare får jag göra en annan vecka, men sanningen är att hur intelligenta betaläsare jag än har, så ligger besluten fortfarande hos mig. Det där luriga, svåra, livsavgörande beslutet som måste tas. Av mig. Nu. Innan boken går till sättning. Ska den här scenen vara kvar eller inte? Ska jag förstärka detta lite, lite till, eller räcker det som det är? I sådana lägen är jag innerligt tacksam för att jag har folk att rådfråga och dela skrivandet med.

Men något hände igår. Ett förlagsbesked som gav mig pirr i magen (läs: ångest). Jag behövde tänka på annat, och att strosa hand i hand med tolvåriga Lianne skulle inte hjälpa eftersom slutredigeringshjärnan är påslagen och Lianne bara skulle få mig att tänka på den där förlagsgrejen. Vad gör man?

Utan min medvetna påverkan, flög mina tankar iväg till den där nya vändningen som jag räknat ut till bok tre i min annars färdigskrivna serie. Den där dramatiska vändningen som jag alltså inte skrivit till än, och som därmed ingen annan läst ännu.

Den som fortfarande är b a r a min.

För det finns en motsättning till önskan att bli läst, och det är Gollumsyndromet: att vilja behålla skatten för sig själv.

När Stephanie Meyer fick frågan om hon skulle återvända till Bella och Edward i någon sorts spinoff-historia efter seriens slut, svarade hon (fritt citerat ur mitt minne av en författarartikel): ”It used to be my place, where I could hide out, but it is a little crowded right now.”

Okej, nu har jag inte varit producent till en filmsaga och biostorm full med skådespelare och fans och filmmakare, men jag förstår henne ändå. Ibland vill jag inte att min värld ska vara ”crowded”. När jag vill gömma mig, gör jag det helst i en scen som ingen annan delat. Som är min.

Och ändå skriver jag för att bli läst.

Så här i novellutmaningstider måste jag fråga: hur ser ni på respons? Är ni Gepetto, som längtar efter att er docka ska få liv, eller är ni Gollum, som klappar sin älssskade nere i grottan och trivs med ensamheten?

Min lott verkar vara att vackla mellan de båda.

gepettoGollum

Uppdatering: Jag är Gepetto, jag är Gepetto, jag är Gepetto! *ler* Har fått mycket goda nyheter.

Det här inlägget postades i Hanna Höglund, karaktärer, Ljus som varit dolt. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Gepetto kontra Gollum

  1. Ping: En skatt att behålla | Debutantbloggen

  2. Linda skriver:

    Definitivt hundra procent Gepetto! Känner mig oftast väldigt vilsen utan respons. Därmed inte sagt att det är oläskigt att lämna till läsare. Det ÄR läskigt, bara extremt nödvändigt och lika extremt roligt också 🙂

    Ja, man blir ju väldigt nyfiken på nyheterna….

    /Linda

    • Hanna Höglund skriver:

      Härligt med sådan entusiasm! Och visst är det läskigt – och roligt. Gepetto for president! Och jo, det verkar som att jag får återkomma till nyheterna nästa vecka. Cliffhangern var inte riktigt avsiktlig.

  3. Kära Syster skriver:

    O vilken spännande cliffhanger!
    Själv har jag blivit Gollum på sistone med en stor förståelse för både dig och ms Meyer på köpet, men räknar med ta mig an Gepettos skepnad ungefär vilken dag som helst.

    /Anna

    • Hanna Höglund skriver:

      Som sagt tror jag att det går i faser – och får gå i faser. Vi måste utveckla en känsla av skydd innan vi törs kasta oss ut och ibland är texten det bästa skydd vi kan få: att läsa den om och om igen och känna att den håller, att vi tror på den. Står för den, även om det alltid finns något att förbättra. När Gepetto väl kliver fram sen, kommer det vara på grund av längtan efter att få se dockan dansa.

  4. Manuskt skriver:

    Får man välja att bara folk man inte känner ska läsa? 😉 Grattis till goda nyheter! Hoppas vi får läsa mer om dem längre fram.

    • Hanna Höglund skriver:

      Kanske om man skriver under pseudonym? =) Förstår vad du menar, trots min breda bas betaläsare. Det är trots allt utelämnande och vissas omdöme är läskigare än andras.

  5. annahelgesson skriver:

    Kul inlägg! ☺

  6. Absolut Gepetto! Och grattis till de goda nyheterna!

    • Hanna Höglund skriver:

      Klart att du säger Gepetto vars böcker ligger på topplistor – och stort grattis till det! Jag tänker att Gollumdagarna delvis hör ihop med att inte vara redo att skicka till förlag eller ta emot kritik – riktigt än. Men Gepettokänslan är nog den bästa som finns. =)

Kommentera

