Enkät: hur ser debutantbloggarnas skrivpass ut?

I dagens lördagsenkät berättar debutantbloggarna om hur deras skrivstunder ser ut.

porträtt oskar1Oskar Edvinsson

Hur ser ett typiskt skrivpass ut för dig, dvs. var skriver du och hur länge?
Jag sitter i soffan. Har en massa saker som måste göras. Bloggande, mailskrivande, betala räkningar. Teven är dessutom på eftersom min fru sitter bredvid och ibland vill titta på denna. Naturligtvis tittar jag också, istället för att skriva. Jag brukar kunna ta tag i mig själv och ändå få en del gjort, men en optimal skrivsituation är det inte. Oorganiserad är kanske ett annat ord.

Är det något du inte kan vara utan under ett skrivpass, ex. musik eller viss typ av mat eller dryck?
Nej, inte egentligen. Men när klockan börjar dra lite över nio så brukar jag borsta tänderna. Snusen efter kvällens tandborstning är en av kvällens höjdpunkter.

porträtt anna1

Anna Lönnqvist

Hur ser ett typiskt skrivpass ut för dig, dvs. var skriver du och hur länge?
Jag skriver nästan alltid hemma och har ingen speciell skrivhörna. Är jag ensam sitter jag vid skrivbordet. När barnen har somnat på kvällen sitter jag i soffan framför teven. Om det är fint väder på sommaren sätter jag mig i trädgården någonstans. Jag tycker också om att skriva på flygplatser och flygplan om jag reser själv. Jag försöker skriva ett kapitel per gång och om jag har flow mer, men det är inte alltid jag lyckas, och då ligger det där oavslutade kapitlet och gnager i mig ända tills nästa gång det är dags.

Är det något du inte kan vara utan under ett skrivpass, ex. musik eller viss typ av mat eller dryck?
Kaffe är ett måste, men annars klarar jag mig rätt långt. Till skillnad från många andra, har jag svårt att skriva med musik i öronen. Antingen ska det vara tyst eller så ska teven stå på i bakgrunden. Skriver jag på kvällen mumsar jag gärna på choklad. Prick klockan nio kommer suget!

IMG_4952Hanna Höglund

Hur ser ett typiskt skrivpass ut för dig, dvs. var skriver du och hur länge? Är det något du inte kan vara utan under ett skrivpass, ex. musik eller viss typ av mat eller dryck?
Jag har alltid suttit vid mitt skrivbord, som alltid stått mitt i smeten av hemmet och barnens lek. Där bygger jag mitt imperium och tapetserar anslagstavlor med inspirationsbilder, citat och teckningar. Där vill jag gärna dricka te och äta mandelskorpor eller choklad eller vad som helst som vi kan tänkas ha i skåpen. Där finns musik som försätter mig i stämning om det är sent på natten eller som suddar ut ljuden från barnen på dagen. Blir det intensivt måste jag studsa upp från stolen och hoppa upp och ner på golvet, yla, dansa, vanka fram och åter innan jag likt en slav återvänder till min plats och gör det jag ska. Når målen. Men sista året har bilden förändrats. Jag fick en ny dator som jag helst har i knäet och plötsligt sitter jag lite var som helst i huset. I min säng oftast. I soffan ibland. Vid matsalsbordet samtidigt som jag lagar mat. Förflyttningen innebär oftast mindre musik och mindre fika, men också kortare skrivpass. Ibland saknar jag mitt skrivbord och tänker att det är dags att återerövra det, och kanske gör jag också så i sommar när redigeringen är klar och jag ska skriva min nya bok, som jag längtar efter. Då blir det inspirationsvägg och te igen. Ordning och reda.

porträtt johannes2Johannes Pinter

Hur ser ett typiskt skrivpass ut för dig, dvs. var skriver du och hur länge?
Jag sitter hemma i mitt arbetsrum. Eller, om jag inte är hemma, någonstans där jag får vara ifred utan för mycket saker som stör. De bästa skrivpassen sker dagtid, och gärna hela dagen. Jag brukar dock börja dagen med att svara på mail och ta en runda på nätet. Sen borde man vara mer disciplinerad vad gäller internet – då och då avbryter jag skrivandet för att surfa runt lite, men jag väljer att tro att det är nyttigt att ta ett steg från de intensiva skrivar-tankegångarna.

Är det något du inte kan vara utan under ett skrivpass, ex. musik eller viss typ av mat eller dryck?
Jag börjar gärna med en kopp kaffe för att vakna till liv, och tar sen gärna en eller ett par till ut på dagen, men det går bra utan också. Jag behöver ingenting annat. Musik kan jag absolut inte lyssna på när jag skriver, jag vill ha min ostörda skrivarbubbla.

porträtt åsa1Åsa Asptjärn

Hur ser ett typiskt skrivpass ut för dig, dvs. var skriver du och hur länge? Är det något du inte kan vara utan under ett skrivpass, ex. musik eller viss typ av mat eller dryck?
Jag sitter egentligen helst vid familjens stationära dator i vardagsrummet. Inget fik, inget kafé. Tillgång till kaffe ett måste såklart. Och efter cirka två timmar ett löskokt ägg. Skriver jag riktigt koncentrerat så kan jag bli sittande i runt fyra timmar, men sedan måste jag ut och promenera. Har jag fått ihop något riktigt bra så blir det en oerhört glad och trippig promenad, annars raska steg och knutna nävar djupt nerkörda i jackfickorna. Vill helst skriva i absolut tystnad. Ingen musik, möjligen svagt ljud från P1 utifrån köket.

Det här inlägget postades i Anna Lönnqvist, Åsa Asptjärn, Hanna Höglund, Johannes Pinter, lördagsenkät, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

Kommentera

