Gästbloggare: Richard Beer

Richard on terrace, RioRichard Beer är en kungsholmsgrabb som bott och arbetat större delen av sitt vuxna liv utomlands, mest som journalist men även som krögare, marknadskommunikatör och lärare. Under författnamnet Rikard Amberlin (A som i Amazon) har han nyss publicerat Niemeyerfaktorn som e-bok på Recito Förlag. Idag skriver han på Debutantbloggen om vikten av att solidariskt ta strid för romanförfattarnas fortplantning.

E-debutanter och bokbloggare, förenen eder!

En seniorförfattares spontana reflektioner om bokutgivning i elektronikens tidevarv.

Jag ska inte kommentera här min nyss släppta thriller, inte heller mitt ganska växlingsrika liv och leverne, eller varför jag debuterar som romanförfattare först vid 62 fyllda (merit eller fadäs?).

Nej, jag väljer att vara militant. För en gemensam sak. En handfull av oss blir publicerade av etablerade förlag, ännu färre blir anmälda av de stora dagstidningarna. Gabriel García Márquez nämner någonstans författarens fruktansvärda ensamhet i skrivandets stund. Lejonparten av oss debutanter får dessutom kämpa högst solitärt för att nå fram till vår tänkta publik, i en flod av böcker (aldrig tidigare har det givits ut så många titlar, och så mycket smörja även på de stora förlagen, vilken paradox!).

Vi måste söka nya vägar. Som de flesta kulturarbetare kan vi lyckligtvis räkna med internet och sociala medier för att våra alster ska synas. I synnerhet bland de yngre.

Vi läser om hur okända författare främst i USA och England simmar upp till ytan med e-böcker som återfinns på stora försäljningssajter. Ponera att… Vi utgår ifrån att ditt engelska manus uppvisar kvalitet i det narrativa och att du efter månader, kanske år av refuseringar, beslutar att själv ge ut texten. Du är övertygad om att situationer och miljöer dina karaktärer möter – eller rentav den ciselerade intrigen – kommer att väcka nyfikenhet. I slutänden lägger du också ned tid, talang och lite pengar på omslag, baksidestext, lektör, professionell korrekturläsning och ePub-formatering. Och tar steget att sälja din e-bok i förstaupplaga för löjligt låga 0,99 dollar på Amazon.com. Allt för att nå fram till läsarna. Då är oddsen hyggliga att just den boken säljer i tiotusentals ex, omnämns av bloggar, syns i sociala medier och slutligen antas av ett seriöst förlag och även når de vanliga bokhandlarna.

Detta engelskspråkiga scenario innebär definitivt ett framsteg i den individuella bokutgivningen.

Inte i Sverige. Nätdistributören Ditos register av e-bokkunder växer stadigt men svenska e-böcker är ännu som enstaka objekt i floden Don, de flyter väldigt stilla utanför biblioteken (där digitalt börjar bli ett smärre fenomen). Orsakerna är varierande. Den höga momsen, bokförlagens höga e-prissättning, den lilla marknaden (få och dyra läsplattor)… Det spelar ingen roll. En dag kommer det att lossna. Förvånande är dock att konstatera starka konservativa attityder hos många bokbloggar. ”Tack för ditt erbjudande om e-bok som rekex, men jag läser bara riktiga böcker”, har flera bloggare svarat mig. Jag har i det sammanhanget lust att förtälja en belysande anekdot. En av mina gamla vänner, bokslukare, nära 60 år med ingrodda litterära vanor, hade i åratal fnyst åt läsare av elektroniska böcker. Så fick han en läsplatta i födelsedagspresent. Radikal omsvängning. 90 procent av det han läser består nu av e-böcker. Så praktiskt, så ekonomiskt (om man köper på engelska), så lässtimulerande (i tunnelbanan) och skonande för ögonen (i förhållande till en datorskärm), berömmer han.

Själv hade jag inte överlevt som läsande svensk i Rio utan en läsplatta och lånekort på ett Stockholmsbibliotek. Vilket inte förhindrar att jag också har ett välförsett, fysiskt bibliotek. Herregud, på min bokhylla har till och med förstaupplagan av Henry Millers Quiet days in Clichy ståtat, utgiven i syndfulla Paris eftersom Miller var bannlyst i pryda USA långt in på sextiotalet! Och sköra verk från sextonhundratalet har stått nästan vid sidan av de första Hergé-albumen med Tintin utgivna i Bryssel…

Så jag räds inte boksnobbar, egentligen. Seriously, vi litterära debutanter och ni ihärdiga bokbloggare borde ta denna strid för romanförfattarnas fortplantning solidariskt.

Svar till: ”Rebel with a cause”.

NIEMEYERFAKTORN-vol.1Niemeyerfaktorn är en samhällsthriller vars handling är förlagd mellan Rio, Uppsala, Stockholm och Amazonas. Förstaupplagan är en e-bok i två volymer. Titeln ska lanseras som tryckt bok på Bokmässan i år är det tänkt. Richard jobbar annars hårt för att detta aktuella projekt ska gå ihop budgetmässigt.

”Richard has been down and out in Paris, but is alive and well and lives in Rio.”

Det här inlägget postades i Debut, Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gästbloggare: Richard Beer

  1. Lasse Andersson skriver:

    Både min mor och jag, hon fick en ipad i födelsedags present på hennes 82 års dag, går i väntans tider på uppföljaren till 1 och 2. Själv bor jag i porto de Galinhas , Pernambuco , och skulle inte ha klarat mig utan min kindle, Mariehamns stadsbibliotek och amazon.com.
    Underbart jobb med dom två första. Tack.

    Mvh
    Lasse

  2. Enligt min uppfattning har de flesta bokbloggare läsplattor. Jag har det definitivt. Vad jag däremot inte har är tid att läsa alla böcker som jag blir ombedd att läsa. Jag går igenom kataloger för utgivning och ber om Recex av de böcker som intresserar mig. Dessutom tackar jag ja till vissa förfrågningar som kommer in, men inte alla. Din har jag inte fått erbjudande på såvitt jag minns, men jag skulle tacka nej, pga fel genre för mig. Det händer däremot ganska ofta att jag tackar ja till böcker av debutanter.

    För mig och andra bokbloggare är bloggandet ett fritidsintresse och något som man gör för att det ska vara kul. Det är m a o ingen marknadsföringsvälgörenhet eller samhällsinsats som är fritt tillgänglig.

    Lycka till med din bok!

Kommentera

