Jag tror jag behöver mediatränas

porträtt anna1”Du är inte rädd för att skriva om sex?” frågar Lena Callne som intervjuar mig på radion.

Egentligen är det inte ens en fråga utan ett påstående. Hon har läst min bok och vet att den innehåller vissa inslag av erotik, som hon sedan kommer att kalla det, eller närmare bestämt att ett kapitel av sextiosju rör själva akten.

Det är en bit in i intervjun. Jag har börjat känna mig bekväm vid både Lena som intervjuar och vid formatet. Nej, jag har aldrig pratat i radio förut. Men det känns tryggt. Lena är van vid det här och har den där radiorösten ni vet, den lugna, varma och mörka. Den som vaggar in en i visshet om att det här kommer att bli bra. Pö om pö slappnar jag av. Jag kan min roman och jag känner mina karaktärer, och jag vill inget hellre än att samtala om Tills kärleken skiljer oss inför lyssnarna.

Vi pratar om Norrbotten och att David, som Lena kallar för hjälten i romanen, kommer från Luleå. Hon undrar varför jag valde samma uppväxtort för honom som jag själv haft. Jag förklarar att Luleå anknyter bra till Davids personlighet. Han är snäll och trygg, precis så som jag tänker mig att norrbottningar, och Lulebor i synnerhet, är. Lena skrattar och säger att nu får jag många pluspoäng hos de norrbottniska lyssnarna, och jag ler. Det går ju bra det här. Sen tänker jag på att hon nyss kallade en av mina favoritkaraktärer för hjälte, och jag smälter som en glass i gassande solsken. Atmosfären i studion blir alltmer mysig och jag känner hur befriande det är att prata i radio. Inga krav på kläder, hår eller make-up. Bara stå rätt upp och ner framför en mikrofon och vaggas in i radiorytmen. Det här kan jag göra för alltid tänker jag.

Så kommer frågan om sex och jag blir lite ställd. Visserligen har flera som recenserat boken berört ämnet och tycker att jag bemästrar konsten att skriva bra sexscener. Det är fint, jämställt och hett skildrat. Sägs det. Ändå skruvar jag mig framför mikrofonen och det här mysiga kommer av sig lite. Men sen återfår jag fattningen och tycker att jag får till ett bra svar.

Anna_radion

Jag i studion hos Sveriges Radio P4 Norrbotten

Lena intervjuade mig i tjugo minuter. Hon klippte ner inspelningen till tio. En fråga handlade om sex. Ett kapitel i romanen beskriver hur det går till. Rubriken hon sätter på intervjun blir: Anna Lönnqvist antar utmaningen att skriva om erotik. Jag tror att jag behöver mediatränas.

Om Anna Lönnqvist

I am a Swedish feelgood writer. My first novel "Tills kärleken skiljer oss" was published in 2014. The sequel "Tjugo år till dig" was released in June 2016.
Det här inlägget postades i Anna Lönnqvist, Media, Tills kärleken skiljer oss. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jag tror jag behöver mediatränas

  1. Ping: Jag cirklade som en krokodil innan attack | Debutantbloggen

  2. Kära Syster skriver:

    Ja duvet…. sex säljer va? Klart det var den lilla detaljen som journalisten skulle använda:) Grattis till radiopremiären och alla fina omdömen!

    /Anna

    • Anna Lönnqvist skriver:

      Klart hon fastnade för den detaljen! Borde ha förstått det. 🙂 Men det var väldigt kul att vara med i radio, det gör jag gärna om. Tack, har blivit alldeles bortskämd med fina recensioner! Nästan overkligt …

  3. Hanna Höglund skriver:

    De är ju bara för luriga, de där journalisterna! Du beskriver det så bra, hur du blir lugn och sen får den här frågan som sen blir uppblåst förstås för att väcka uppmärksamhet. Förstår hur du känner, att det måste vara jobbigt att inte allt du sa kom med, men samtidigt hoppas jag att även den vinklade intervjun är bra marknadsföring. Modig du är!

    • Anna Lönnqvist skriver:

      Tack fina Hanna! Det var just så, det kändes så bra under intervjun (trots den här frågan) och så kommer jag hem och ska lyssna på den på nätet, och ser den stora rubriken torna upp sig framför mig. Kändes snopet! Samtidigt får vi hoppas som du säger att det ändå är bra marknadsföring. 🙂

Kommentera

