Läsa på resande fot

porträtt åsa1För det första: vart tog maj vägen? Eller de senaste arton åren för den delen, säger hon vars förstfödda tar studenten om mindre än en vecka

För det andra: när du är på resande fot bör du läsa. Och då tänker jag inte på dyra magasin inköpta på flygplatsen utan på böcker vars handling utspelar sig på den plats dit du reser. Det är naturligtvis lättare sagt än gjort om man reser till, säg Vedbæck.

Men om man reser till något en plats som Berlin, Paris eller Prag så finns det böcker att läsa. Själv reste jag häromsistens till London och började samtidigt läsa Wolf Hall av Hillary Mantel och det förvandlade resan till något nästintill magiskt. Det, som man säger, förhöjde upplevelsen. Jag kunde även ha läst Agaton Sax eller Tina Browns förträffliga Diana Chronicles. Eller Woodhouse eller Christie. Ja, just i fallet London kan listan göras oändlig.

Men visst är det fantastiskt hur en bok kan förvandla verkligheten. Som en portal till en annan värld som man har med sig samtidigt som man går i den vanliga verkliga. När man vandrar längs Themsen mot Tower Bridge och blickar ut över Londons moderna skyline med glasfasadprydda skyskrapor i mängder (ärligt talat: vad är det med engelsmännen och glasfasader? Get over it, säger jag) och samtidigt hör rorsmännen hojta till varandra, anar skriken från Towern och ja, knarret från vagnskärror. Tack vare att man satt och läste en bok en kvart tidigare på hotellrummet. Varje gatstump får en extra dimension, en plats och ett sammanhang.

En skönlitterär bok slår en traditionell guidebok i varje läge skulle jag säga. Förutom om man ska hitta en bra indisk restaurang vid Charing cross kanske. Eller rätt tunnelbanelinje till Buckingham möjligen. Men annars.

Dessutom besökte jag Harry Potter Studios vilket är ett otroligt, bisarrt och helt makalöst exempel på hur litteraturen kan manifesteras i verkligheten. Att det börjar med en penna mot ett papper, fingrar mot ett tangentbord och slutar med tre gigantiska hangarer ute i Watford Junction fyllda med Starbucks, trollstavar i vit choklad och suddgummin för 50 spänn. Jag gillar nästan den andra resan snäppet mer. Den från boksidan till mitt huvud och ut till rasslet från stenarna vid Themsens flodstrand.

Så över till er: lästips om man ska ut och resa. Vart som helst. Till Vedbæck, Chicago eller Beirut.

agaton

wolf

 

diana

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

