Nu smäller det!

porträtt oskar1NU SMÄLLER DET! Pang och Bom! Eller så säger det bara Pjiuh, som när en ballong tappar luften. I vilket fall säger det Pjiuh eller Pang! på måndag.

Under det senaste halvåret är det många som blivit överraskade av att jag ska ge ut en bok. Anledning till detta är att jag under åren som gått inte berättat för många att jag skriver. För de som känt mig länge, sedan barndom och tonår, är det dessutom en bild av mig de inte känner igen. Jag var sportkillen som älskade fotboll. Jag tycker fortfarande om fotboll, det finns ingen motsättning för mig där, men det är klart att skrivandet kommer som en överraskning för många när de kommer ihåg mig med en boll på foten och inte med en penna i handen.

Egentligen var det bara den närmaste familjen och en och en annan nära vän som visste att jag skrev under en period på uppskattningsvis sju år. Jag hade inget behov av att berätta att jag var aspirerande författare, eller så var jag rädd för att misslyckas. Ville inte att människor skulle fråga om det gick bra, när det inte gick överhuvudtaget. Ännu ett misslyckande liksom.

Men hur började det egentligen? Ja, det började med Brevbäraren (läs mer här om Brevbäraren och mina osannolika förväntningar på denna). En roman om en kille som levde ensam med sin mamma och jobbade på Posten. Av en händelse får han reda på att hans okända pappa också jobbar på Posten, alltså hans arbetskamrat. Förutom alla komplikationer som detta innebär, är hans pappa, vid namn William, en total galning. En person med en upp och nedvänd världssyn, starkt inspirerad av Tooles karaktär Ignatius J. Reilly, i boken Dumskallarnas sammansvärjning. För att göra en lång historia kort så avslutas manuskriptet med att far och son möts i en uppgörelse där en av dem dör och begravs under ett träd. Vilken av dem det är som dör lämnas öppet.

Brevbäraren mår nog bra av att ligga kvar och samla damm under mitt skrivbord, men två saker går att säga om den, med tanke på Klubb Hjärta.
Dels tog jag med mig William, som i Klubb Hjärta blev Wilhelm. Jag var ändå nöjd med grunden för hans karaktär. Den byggde jag vidare på och han fick bli en av medlemmarna i Klubb Hjärta, klubben som ska hjälpa huvudpersonen Jonny att ta reda på om hans familj saknar honom när han simulerat sin död.
Dels fanns det ett parti i originalmanuset som syftade på avslutningsscenen i Brevbäraren. I ett kapitel om Wilhelm tar jag plötsligt upp denna scen, låter läsaren ta del av Wilhelms historia, men på ett väldigt kryptiskt sätt. Naturligtvis reagerade korrekturläsaren på detta som en hök och avsnittet togs självklart bort. Anledningen till att jag lagt dit stycket var att jag ville dela ut en känga till de som refuserat Brevbäraren. Att de som läste skulle undra och vilja få reda på mer om den där historian. Att någon (läs förlagen) skulle ångra att de inte publicerade Brevbäraren. Frågan jag ställer mig idag är om någon i hela världen överhuvudtaget kan begripa hur jag tänkte. Ett riktigt idiotiskt drag. Och naivt såklart.

Nog pratat om Brevbäraren. Men såhär i utgivningstider är det lätt att bli lite nostalgisk. Det är som om ett nytt kapitel ska ta sin början. Nervöst och pirrigt men fantastiskt att det äntligen händer.

Klubb Hjärta kommer ut den 2 juni, alltså på måndag. Vill ni läsa ett smakprov? Klicka här!

Förresten: om ni försöker nå mig och jag inte kan nås, så är jag förmodligen upptagen med att googla Klubb Hjärta.

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Nu smäller det!

  1. Manuskt skriver:

    Ha ha, hoppas du säljer mycket böcker till apotekets medlemmar 🙂 Lycka till med releasen!

    • oskaredvinsson skriver:

      Haha, tack! Ja, om alla deras medlemmar köper en bok istället för Alvedon så hade jag blivit glad. Eller så skulle man kanske ta kontakt med Apoteket och be dem köpa in lite ex. som alternativ medicin.

  2. Tjoho, Oskar! Grattis och välkommen till Anonyma Googlare! 🙂

    • oskaredvinsson skriver:

      Tack, finns det AG-träffar också? Ser mig sittande i en ring i något sunkigt gammalt Folkets Hus, berättandes om mina oändliga timmar framför skärmen.

  3. Johannes Pinter skriver:

    Den där ”Brevbäraren” blir jag mycket intresserad av att läsa! Och såklart ”Klubb hjärta”. Ska bli kul att höra vad du hittar när du börjar googla ”Klubb hjärta”!

Kommentera

