Från författare till förläggare

author_web1

Foto: Marie Walther

Sölve Dahlgren är författaren som blev förläggare och sen kombinerat de två rollerna.

Jag debuterade i november 2009 med ungdomsromanen InnebandyPiraterna – Första säsongen. Då hade jag under några månader försökt lära mig allt jag behövde veta om bokbranschen för att kunna ge ut min bok på eget förlag. Jag minns ännu känslan av att hålla boken i handen för första gången och när jag hade releasefest på sportpuben O’Learys i Helsingborg.

Under de månader som följde tillbringade jag många timmar ute på signeringar, framför allt i olika idrottshallar där det spelades innebandy. Både ungdomsmatcher och elitmatcher. Tio månader senare lyckades jag få ut andra boken i serien och knappt två år efter första boken kom även den tredje boken.
Däremellan skrev jag dessutom ”Lyckas med bokutgivning” tillsammans med Lars Rambe och Ann Ljungberg.
Efter denna våldsamt produktiva inledning på mitt författarskap – fyra böcker inom loppet av 25 månader – så kom det en massa annat emellan som man brukar säga. Inte minst uppstarten av Hoi Förlag som föddes som en idé ur bokprojektet Lyckas med bokutgivning.

Det är inte så att jag drabbas av skrivkramp och någon brist på idéer till nya böcker har jag aldrig haft. Det är tiden som har saknats.
Eller rättare sagt, jag prioriterade inte tid för mitt eget skrivande tillräckligt högt under en period. InnebandyPiraterna-serien har blivit väldigt uppskattad och periodvis fick jag minst ett mejl i veckan från barn och föräldrar som undrade när den fjärde delen skulle komma ut. I ett svagt ögonblick hade jag utlovat tio böcker. Då kändes det inte särskilt svårt att kunna skriva både en och två sådana böcker om året.

Men det skulle dröja två och ett halvt år innan nästa skönlitterära bok kom ut (i augusti 2013 släpptes fackboken ”Lyckas som författare”). Den 27 maj 2014 kom nämligen ”Fem stjärnor för Färglösa”. En bok som jag började skriva i oktober 2012 men som delvis bygger på idéer jag påbörjade berättelser kring redan för femton år sedan.
Det tog alltså 18 månader från start på manus till utgiven bok. Det kan jämföras med den första InnebandyPiraterna som jag började skriva i januari 2009 och som alltså kom ut i tryckt form november 2009.

Tanken med det här lilla gästblogginlägget var just att jämföra den egenutgiva debuten med min senaste bok som ges ut på ett förlag (även om jag råkar vara delägare och en av grundarna till det) och hur det skiljer sig åt.
Mitt första omslag gjorde jag själv. Jag hade trots allt jobbat mer än fem år som layoutare på tidningar så jag hade en genomtänkt idé som jag tycker håller. Om jag hade fått göra omslag idag så hade jag förmodligen valt ett annat upplägg, baserat på de erfarenheter jag har skaffat mig de senaste åren.
Mitt nya omslag är gjort av Nils Olsson som gör omslag åt flera stora svenska förlag. Jag är grymt nöjd med resultatet av det och kan konstatera att jag själv aldrig hade kunnat åstadkomma något med så hög kvalitet.
Jag anlitade redaktör på min första bok och tog hjälp av flera språkkunniga för att eliminera stavfel. Men jag vet att det finns en del fel kvar, några rätt irriterande. Jag funderar faktiskt på att låta redigera hela InnebandyPiraterna 1 och göra en ny korrekturläsning av den när den nuvarande upplagan tar slut inom några månader..
På min nya bok har jag haft hjälp av en duktig redaktör och en nitisk korrekturläsare. Jag säger inte att boken är felfri för det, men jag vet att den är bättre än min debut språkligt.

Jobbet runtomkring var självfallet dubbelt jobbigt när jag debuterade eftersom jag fick göra allt själv och dessutom inte kände till hur allt fungerade med distribution och återförsäljare. Jag satsade tidigt på nätbokhandel och signeringar. Plus en del lokala bokhandlare. I början packade jag alla böcker hemma i lägenheten och sprang till Posten med paket flera gånger i veckan för att skicka böcker till återförsäljare som beställt den.
Det är klart att jag själv får rycka in och göra en del även nu.

Den här veckan är min releasevecka. Jag har bokat in mängder av aktiviteter i form av signeringar på flera olika platser i olika sammanhang. Allt för att täcka in många potentiella målgrupper. Det innebär att jag redan signerat några hundra böcker och snackat med mängder av människor om min bok.
Den verkligt stora skillnaden mellan mina egenutgivna romaner och den nya är att Akademibokhandeln köpt in den centralt så att den finns hos alla Akademibokhandlare runtom i Sverige. Det är givetvis ingen garanti för att de säljer allt de köpt in, risken för returer är alltid stor i bokbranschen. Faktum är att det var en av fördelarna med min första bok som trycktes som Print On Demand – det fanns ingen returrätt eftersom den trycktes på beställning. Det var inte helt enkelt att förklara för bokhandeln…

Fördelen med att ge ut själv är att man har stenkoll på varje moment i utgivningen. Nackdelen är att man är tvingad att ha det. Ingenting händer utan att man själv jobbar häcken av sig och ändå är vissa dörrar stängda om man inte har ett etablerat förlag i ryggen.
Så är det lättare nu – med fem böcker i bagaget och ett etablerat förlag i ryggen? Ja, på sätt och vis är det självklart så att jag får en del saker gratis nu. Men samtidigt är kraven högre när man skrivit flera böcker. Förväntningarna högre från läsarna. Mina egna förväntningar på bokförsäljning.
Min första bok valde jag att trycka som print-on-demand och den allra första upplagan som trycktes var på 100 exemplar som kom hem till mig i ett par kartonger. Min nya roman ”Fem stjärnor för Färglösa” är tryckt i 5000 exemplar. Ribban ligger betydligt högre. Den här boken ska bara sälja mer än någon av mina tidigare böcker gjort.
Det som inte skiljer sig från tidigare är att det kommer att krävas hårt jobb av mig när boken nu väl är utgiven. Att boka signeringar och hitta sammanhang att synas lokalt. Även om jag har stöd av förlaget vet jag har lika stor betydelse för hur bra boken kommer att sälja.

Ja, och så en sak till. Även med sin sjätte bok har man precis lika liten möjlighet att påverka läsare och recensenter när boken väl är färdig. Det är bara att hålla tummarna för att man skrivit en bok som uppskattas av dem. I slutändan är det också den viktigaste försäljningsfaktorn.

cover_front-200x300

Fem stjärnor för Färglösa utkom 27 maj 2014 på Hoi förlag.

Det är en burlesk, rapp satir riktad till vuxna läsare.

Det här inlägget postades i Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Från författare till förläggare

  1. Pia skriver:

    Snyggaste omslaget jag har sett på väldigt länge. Hoppas det går bra med din försäljning, tufft att göra allting själv. Jag håller på med redigering av min första bok och ska göra en vända till hos diverse förlag till hösten. Bloggar om mitt skrivande och teater på http://www.piaw.se
    Pia

Kommentera

