Jag har fan också rätt att njuta lite!

porträtt oskar1Jag är en obotlig pessimist. Jag har inga förväntningar på att ballongen ska lyfta mer än ett trappsteg ifrån markytan, och jag är nöjd med det. Men jag kan alltid bli nöjdare, inget fel i ett högre ballonglyft, men på något sätt har jag valt att lägga ribban lägre än jag är van vid. Låga förväntningar kommer nog med åldern. Jag har tidigare tagit emot en del smällar, situationer där förhoppningar om världsherravälde varit inbegripna, och som sedan grusats. Jag resonerar som så att det är bättre att ligga och lura i vassen.

Jag tycker däremot inte att det finns några motsättningar mellan låga förväntningar och höga målsättningar. Det som gäller är att tänka successivt, ta en sak i taget.
Nackdelen med detta är att det finns en risk att jag nöjer mig med det lilla, och det är viktigt att inte hamna i den fällan. Men samtidigt som jag inte behöver bli besviken om det inte händer något med Klubb Hjärta, behöver det inte betyda att jag inte ställer höga krav på mig själv och har höga målsättningar med mitt skrivande.
Fördelen med låga förväntningar är att jag blir extra glad när det faktiskt händer något. Som när lokalradion knackar på ytterdörren och vill intervjua mig, precis när jag är på väg till jobbet, eller när jag får min första intervju i en tidning. Då känner jag att något ändå är på gång, att bollen är i rullning.

3298876_1200_675

Radio gjorde hembesök. Det resulterade i stilstudie på Fånigt Leende.

Ja, radion gjorde ett hembesök, det funkar så på landet. Telefonen ringde vid tre minuter i halv åtta, en minut senare så hade jag suttit i bilen på väg till jobbet. ”Kan Peje komma om en kvart halvtimme, han är i Tingsryd nu?” Sedan kom Peje och pratade med mig, i direktsändning, och jag sa liksom ungefär 73 gånger. Fick dessutom läsa högt ur Klubb Hjärta, ett stycke jag hade två minuter på mig att välja. På det hela taget en lyckad morgon.

Jag tror att en anledning till att jag sänker ribban på mina förväntningar är att jag kämpat j-igt hårt för att nå dit jag hittills nått. Offrat en hel del kuligheter (läs teve, tevespel, film, gitarr, m.m) för att få fram en bra text. Eller offrat är kanske att ta i, jag har valt bort, främst för att jag tycker det är hemskt trevligt att skriva, men även för att jag tror på att ha ett mål. Att ett mål gör att jag mår bättre. Så jag har valt bort en massa grejer som för stunden egentligen lockade mer. Så varför ska jag inte tillåta mig själv att njuta lite också? Stanna upp i stunden och reflektera över det faktum att boken är ute, istället för att planera för nästa steg.

Samtidigt, något motsägelsefullt, kommer jag kämpa för att nå ut med boken, ge texten så många läsare som möjligt. Inte stanna upp för en stund. Men varje framgång får härmed vara en bonus, och varje misslyckande tas med en klackspark.

Det blev lite Klysch-VM där, men kontentan är att jag har rätt att njuta lite också!

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag har fan också rätt att njuta lite!

  1. Ann-Charlotte skriver:

    Njut och gläds! Fantastiskt härligt att få lokalradion hem. Jag bor mellan två lokalradiostationer och har besökt båda. Den senaste nu i veckan. Det är verkligen roligt med radio. Så direkt och med koncentration på vad som sägs – inte hur någon ser ut. Mitt favoritord är tydligen ‘faktiskt’… Men nu på andra försöket lyckades jag slipa bort det rätt väl. Faktiskt! 😉

    • oskaredvinsson skriver:

      Ja, radio är bra. Gillar att det är så ”rörligt” också. Teve är betydligt omständligare att styra upp, med utrustning och allt. Radio är en bil med parabol, sen är det klart. Jag ska njuta, även om det är fullt upp, liksom… 🙂

  2. oskaredvinsson skriver:

    🙂 Snedblickar bjuder vi alltid på! Kul att du tyckte om texten! Och ja, lokalradion kommer säkert knacka på en dag hos dig också, det är bara att kämpa på.
    Klubb Hjärta innehåller definitivt liknande avsnitt! Bland annat får läsaren följa mytomanen Ingvar, som ljuger så mycket att han inte förstår att han ljuger. Ingvar hävdar till exempel att han bor i en fin villa, med familj och barn, men bor i själva verket i sin bil stora delar av veckorna, och tillbringar dagarna med att spela Tetris på ett gammalt Gameboy. Kan låta sorgligt, men eftersom Ingvar ljuger så mycket att det blir sanning för honom själv, så är han ganska tillfreds med tillvaron.
    Billigast hittar du den på http://www.decibelforlag.se/se (120 kr). Däremot beror det lite på var du brukar handla böcker på nätet (förutsatt att du gör det) och vilka fraktvillkor du har på andra boksajter (min erfarenhet är att detta skiljer sig beroende på medlemskap/köpbeteende, etc.), för frakten tillkommer. Om du väljer att köpa den så hoppas jag att du ska uppskatta den!

  3. Kristin C-E skriver:

    Haha, fantastiskt roligt skrivet Oskar, jag skrattade rakt ut på tunnelbanan och orsakade några snedblickar. Sånt bjuder vi på eller hur? 🙂 Jag känner också igen mig i ditt tankesätt. Jag skriver på de där manusen, kanske kan det bli nåt en dag, kanske inte, men med lite jobb och lite drömande, vem vet….? Kanske lokalradion knackar på en dag hos mig med? Bäst att börja träna på fånigt leende i spegeln :-p

    Ditt inlägg gjorde också utslaget, jag har tänkt det länge, men skriver du lika roligt i boken, så måste jag ha den! Vill du dela rekommenderad köplänk?

Kommentera

