Drömmen om en skrivarlya

porträtt åsa1Här sitter jag med ett infekterat skoskav och tänker svordomar om att nu går en skrivdag åt skogen (och då tänker jag inte ”åt skogen” utan värre).  Nu blir det till att ringa vårdcentralen, sitta i telefonkö, väntrum och det ena med det andra.

För man skriver det som måste skrivas, sedan ska det filas och fixas och i bästa fall får man tillfälle att sova lite på saken. Såvida inget kommer emellan, som ett skoskav som börjar bulta och värka och som till slut inte kan ignoreras.

Häromkvällen hörde jag en intervju med Michelle Magorian, Godnatt Mr Tom, ni vet. Hon berättade att hon hade tvingat sig själv att lära sig skriva var som helst. På bussen, i tvättstugan, precis var som helst och när som helst där tillfälle gavs.

Inga krav på absolut tystnad, perfekt rumstemperatur och ett löskokt ägg klockan 11.30 alltså. Den typen av raider-lista innehållande lagom bubbligt mineralvatten och gröna äpplen i ett ljudisolerat rum med kala väggar är alltså inte realistiska tänker jag besviket.

Men man kan ju drömma om hur den där perfekta skrivarlyan skulle se ut om man fick välja. Jag tänker mig ett litet rum med havsutsikt (originellt jag vet). Jag tänker mig internetuppkoppling i max en timme under en arbetsdag och en mycket bekväm stol. Kanske en liten dagbädd i ena hörnet, för jag tror som sagt det är bra att sova på saken ibland. Nära till ett kafé med gott kaffe.

Inga skoskav som trilskas och lagom tempererat.

Hur ser era drömmars skrivarlya ut?

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Drömmen om en skrivarlya

  1. MarveW skriver:

    Åh, vad jag drömmer om en skrivarlya. Ett stort ljust rum med ett stort skrivbord och en ergonomisk stol att sitta på. Och en skön fåtölj för korrekturläsning. Bra lampor och massor av bokhyllor längs väggarna. Och en riktigt bra kaffemaskin. Har en stående lottorad för denna dröm!

    • asptjarn skriver:

      Så oerhört företagsamt att ha en stående lottorad för detta. Imponerande. Låter som en oerhört behaglig drömlya dessutom. Håller tummarna!

  2. Ethel skriver:

    JAg tänker mig en röd liten stuga med vita knutar vid en insjö (även det originellt, eller hur?). Där vill jag sitta i den lilla pittoreska trädgården i en syrenberså, i skuggan (det ska vara på sommaren och som du säger, lagom tempererat) under ett vitt parasoll med ett glas isvatten smaksatt med citron bredvid mig. Gärna en kopp kaffe.

    • asptjarn skriver:

      Underbart! Bra tänkt med trädgård också. Kan nog vara bra att gå ut och rensa i rabatten mellan varven. Min drömlya är urbant belägen (inser jag nu), alltså lägenhet i stan med havsutsikt. Det ska väl inte vara så omöjligt att uppnå 😉

Kommentera

