Jag minns mitt 90-tal

porträtt oskar11990-talet var det. Jag var barn på 80-talet och hade blivit vuxen på 00-talet. Men det var på 90-talet allt hände. Jag blev tonåring, med ALLT vad det innebar, jag blev ung vuxen, vilket också innebar en del.
Jag minns min mormor och morfars teverum en midsommaraftons natt, när Martin Dahlin knäckte ryssarna, hur jag några år senare, en midsommarnatt igen, var full i en strandstuga någonstans på västkusten. Jag minns min första fylla glasklart, en kväll när allt annat var annat än glasklart. Jag minns tjejer som passerade och vänskap som passerade, men även vänskap som bestod. Jag minns skolår och fotbollsträningar och mitt första arbete. Postiljon minsann, men i början vek jag mest reklam. Jag minns allt som hade med sexualiteten att göra, men lämnar det till ett annat forum. Eller förresten, en bekännelse och ursäkt är på sin plats. Syrran: jag ber om ursäkt att jag använde dina VeckoRevyn till något annat än att läsa. Men det kanske du redan visste.

24. beverly-hills-90210-cast_194111756

Räck upp handen om ni var kär i någon på bilden när det begav sig.

Jag minns även musiken och alla festivaler. Musiken, som förmodligen varit den viktigaste kulturella uttrycksformen för mig. Jag minns konstiga drömmar jag fick när jag lyssnade på the Ghost of Tom Joad med Bossen när jag somnade en kväll. Efter det lyssnade jag aldrig på musik när jag skulle sova. Jag minns Bob Hund och all punk vi lyssnade på. Vi åkte till Danmark och Christiania och kollade konserter. Konserten med Lagwagon på Stenegarde 33, med Freddy och Hansson, har satt sig som ett etsat märke i bakhuvudet. Ett sprucket ögonbryn, en förlorad sko, missad färja, och övernattning i en städskrubb på det gigantiska Rikshospitalet i Köpenhamn. Och så morsan som var rasande orolig när jag ramlade in genom dörren på förmiddagen dagen efter. Ett av många minnen.

24. 1156028681

Räck upp handen om ni var först i klassen med en sådan.

Vi har väl alla dessa minnen? Alla har väl ett årtionde när allt händer? För någon som skriver är detta väsentligt. En källa av erfarenheter och känslor som vi kan använda oss av i vårt skrivande. Men hur översätter man känslorna till något användbart i den text man arbetar med? En knepig fråga och jag tänker inte svara. Det blir en roman.

24. 1992_big

Räck upp handen om ni läskat er med någon av ovan läckerheter.

Min nya tilltänkta roman utspelar sig på 90-talet. Det är ju min källa, så varför inte utnyttja det. Det är förbannat roligt dessutom. Mina karaktärer är dock lite äldre än vad jag var, de tar studenten 91, och jag har insett att jag därför hamnar i situationer där min kunskap har hål. Vad drack man till exempel på studentskivan 1991? Den frågan gick ut till en grupp på Facebook som heter Författare på Facebook, som är fullproppad med andra som tycker det är trevligt att skriva och prata om att skriva. Svaren uteblev inte. Många kommentarer inkom, och tydligen var det Galliano, XXXX, Pripps Blå, Asti Cinzano, Hot Shot, lakritsshots, Hooch, och hembränt som dracks när man tog studenten 1991. Men det var kanske inte alkoholsorterna som var det mest intressanta i saken, utan svarsfrekvensen. Jag upplevde att det fanns en glädje i att minnas tillbaka och få dela med sig av sina minnen. Lite som när en bekant la upp en bild på en gammal GB-skylt på Sidoboken. Jag blev överlycklig och kommenterade friskt om alla glassar som förgyllde ens barndom.

Så visst ligger det väl något i att vi lever på våra minnen. Och jag kan inte undgå att fråga mig hur en text hade varit om den var skriven utan minnen. Förmodligen riktigt tråkig.

 

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Jag minns mitt 90-tal

  1. annahelgesson skriver:

    Ditt inlägg är verkligen en tbt! Du la väl inte ut den i morse va? 🙂
    Kul glimtar tillbaka på tiden det begav sig. Fast jag hade mitt på 80-talet!

Kommentera

