Enkät: genre att inte skriva i

Alla har sin speciella genre de valt att skriva inom. Men finns de någon genre som debutantbloggarna helst INTE skulle vilja skriva inom?

porträtt anna1

Anna Lönnqvist

Finns det någon bokgenre som du absolut inte skulle vilja skriva i? Varför då?
Med risk för att göra Johannes ledsen ;), säger jag skräckgenren, av den enkla orsaken att jag både är otroligt lättskrämd och mörkrädd. Jag kan knappt läsa deckare utan att bli rädd (även om jag gör det) – då förstår ni! 

porträtt oskar1

Oskar Edvinsson

Finns det någon bokgenre som du absolut inte skulle vilja skriva i? Varför då?
Polisdeckare. Det görs redan tillräckligt många (även en hel del bra, som jag inte har någon lust att konkurrera med). Däremot skulle jag gärna försöka mig på att skriva en deckare utan poliser som huvudpersoner, kanske med en privatdetektiv i skottlinjen istället.
Jag har för tillfället ingen direkt lust att skriva för barn eller ungdomar heller, men kan mycket väl få den lusten.
En Harlequinroman är nog inte heller riktigt min grej.   

porträtt johannes1

Johannes Pinter

Finns det någon bokgenre som du absolut inte skulle vilja skriva i? Varför då?
Jag är nog inte gjord för romantiska böcker eller chick lit. Nu ska detta inte tolkas som att jag inte har romantik i mig, för det har jag (hoppas jag, får fråga frugan). Inte heller att jag anser att det är en sämre sorts litteratur, för det tycker jag inte. Men de saker jag vill berätta är inte den typen av historier. Det mesta går i.o.f.s att mixa med skräck, så även romantik och kärlek, men jag skulle inte kunna få ur mig något som var primärt en chick lit-roman.

porträtt åsa1

Åsa Asptjärn

Finns det någon bokgenre som du absolut inte skulle vilja skriva i? Varför då?
Nej, det finns inte någon jag skulle avvisa helt och hållet av de stora genrerna. Sedan är det väl mindre sannolikt att jag lägger ner den tid det ändå tar att skriva en bok inom vissa genrer, såsom erotik (om det är en genre?) och ett framtidsäventyr i yttre rymden. Där känner jag kanske inte att just jag har så mycket att tillföra.

porträtt hanna2

Hanna Höglund

Finns det någon bokgenre som du absolut inte skulle vilja skriva i? Varför då?
Erotik. Ja, jag har med sex i mina böcker när handlingen eller karaktärsgestaltningen så kräver, men det är också allt. Jag skulle aldrig kunna skriva en bok som går ut på att vara erotisk. Jag skulle inte känna mig bekväm med det och det skulle absolut inte bli bra litteratur. Därmed inte sagt att sexscenerna jag har med i andra sorters böcker är dåliga. Jag är faktiskt skitstolt över dem. Bortsett från erotik ligger nog skräck långt borta också (om Johannes ursäktar). Jag är på tok för lättskrämd för att på allvar närma mig så farliga grejer.

Det här inlägget postades i Genre, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Enkät: genre att inte skriva i

  1. Manuskt skriver:

    Min teori är annars att just vi som skriver åt skräck-hållet är de mest mörkrädda av alla 🙂 ”Tänk om någon – eller något – ligger under sängen och griper tag i mitt ben om jag går upp! Hm, skulle kunna bli en bra scen…”

    Vågar inte säga nej till någon genre. Hade själv inte trott att det var inom fantastisk jag skulle debutera.

    • Johannes Pinter skriver:

      Ja, så är det nog. Jag var en gruvligt skrajsen lite pojke, så att bli så inne på skräck som jag sen blev var högst otippat för mig också.

  2. MarveW skriver:

    Insikter om vad man själv passar för att skriva, behöver inte nödvändigtvis handla om vilja. Nog finns det områden jag absolut inte skulle fixa idag, men jag gillar tanken av att vi alla kan utvecklas. Och lockas på så sätt av att vi alla någon gång vågar testa det okända.

Kommentera

