Gästbloggare: Frida Johansson

forfattarbildFrida Johansson debuterar på Epok Förlag i början av 2015 och förklarar idag hur bloggande kan användas för att få igång sitt skrivande.

Blogga igång ditt skrivande

4 februari 2013 skrev jag det första inlägget på min blogg Manuskt:

70 000 tecken in.

Jag har knappt tid att ta mig fram till datorn för att skriva på min ”moderna skräckhistoria”. Ändå får jag för mig att starta en blogg. Vem vet, den kan komma till nytta.”

Gissa vad? Den har kommit till nytta. I början av 2015 debuterar jag på Epok förlag, och det är till stor del tack vare bloggen.

”Hur då?” undrar ni. Jo, såhär.

Bloggen hjälpte mig ta skrivandet på allvar

Under det dryga år som har gått sedan det första inlägget så har jag bloggat om mitt skrivande. Bloggen blev på sätt och vis som en inspektör, som såg till att jag skrev ordentligt. Jag var ju tvungen att ha någonting att rapportera om. Det låter kanske märkligt, men tack vare den började jag ta mitt skrivande mer på allvar. Har man gett sig själv en deadline, och dessutom bloggat om den, då är man nästan tvungen att hålla den.

Genom bloggen lärde jag mig mer

När jag startade Manuskt började jag följa andra som bloggade om skrivprocesser och kampen för att bli utgivna. De skrev om skrivarkurser, coacher, testläsare och lektörer, och jag inspirerades. Jag fick tips om hemsidor med skrivskolor och jag förstod hur mycket tid man faktiskt måste lägga ner på redigering. När någon skrev om ett vanligt fel hen gjorde, så insåg jag att jag gjorde samma fel. När en annan skrev om gestaltning, konstaterade jag att jag själv gestaltade för lite. Och när en tredje skrev om dramakurvor, så fattade jag att jag hade en hel del kvar att lära…

De andra bloggarna blev min första skrivarkurs.

Bloggen hjälpte mig ”komma ut”

Tidigare skrev jag för mig själv, i största hemlighet. Att säga att jag skrev på ett bokmanus, det var liksom pinsamt. Att förhäva sig. När jag började blogga var jag anonym, men i takt med att jag blev mer bekväm blev jag också mer och mer synlig. Började underteckna inlägg och kommentarer med mitt eget namn. Lade ut information om mig själv och ett foto i bloggpresentationen. Och när jag anmält mig till min första skrivarkurs talade jag om det för folk. Nu vet grannar, arbetskamrater och vänner att jag skriver. Jag vet inte varför jag någonsin höll det hemligt.

Bloggen gav mig kontakter

Efter en tids bloggande vågade jag mig ut bland skrivande människor IRL. Jag gick en skrivkurs för Dag Öhrlund, där jag både peppades i mitt skrivande och träffade trevliga människor. Jag gick på Debutantbloggens picknick, där jag träffade jag flera av personerna bakom bloggarna jag följde. På skrivarcoachen Ann Ljungbergs skrivmingel träffade jag några fler. Plötsligt hade jag releasepartyn att gå på. Och på ett av dem hälsade jag på flera lektörer.

Genom gruppen Författare på Facebook (som jag fått nys om via bloggen) fick jag reda på ett novellprojekt. I samma grupp fick jag reda på att det fanns ett nystartat förlag som satsade på fantasy, skräck och science fiction…

Börja blogga!

Nu har det gått drygt ett år sedan mitt första blogginlägg på Manuskt. Novellsamlingen jag fick nys om släpptes i maj. En av novellerna – Jävla galonisar – har jag skrivit. Och den moderna skräckhistoria som jag hade hunnit 70 000 tecken på 4 februari 2013 blir en riktig bok våren 2015.

Min blogg är knappast den mest lästa. Jag har inga annonser jag får betalt för, och vet inte om man skulle kunna kalla den ”författarplattform”, som de säger i Tidningen Skriva. Men tack vare bloggen har jag haft ett väldigt roligt och nyttigt år. Jag har lärt mig mycket om mig själv och mitt sätt att skriva, men även om skönlitterärt skrivande i stort. Jag har snappat upp en hel del om förlagsbranschen, jag har gått på releasepartyn, inspirerande föredrag, mingel och roliga skrivarkurser. Och jag har träffat massor av trevliga människor, både på nätet och ute i verkliga världen .

Så funderar du på att börja blogga om ditt skrivande är mitt tips: Gör det

#AlskanovellerFrida Andersson Johansson är född 1975 i Lund, men uppvuxen i Borlänge. Idag bor hon med man och två barn i Segeltorp söder om Stockholm, där också hennes debutroman – modern skräck/urban fantasy – utspelar sig. Boken, som ännu inte fått någon titel, kommer ut i början av 2015 på Epok förlag.

Frida är även en av 24 författare i novellantologin #Älskanoveller – 26 nyanser av Sverige, som kom ut i maj på Ordberoende förlag. Henns novell heter Jävla galonisar.

Du hittar hennes blogg på Manuskt.wordpress.com

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Gästbloggare: Frida Johansson

  1. Ping: Bloggen – ett halvår | Skriviver

  2. Ping: Det här med att synas | Anna Hallander

  3. Anneli skriver:

    Precis så! Jag känner igen mig i varje punkt. 🙂

  4. Linda skriver:

    Åååh vilket sjukt inspirerande inlägg!!!

    Jag går just i tankarna på att börja blogga, trots att jag egentligen är livrädd för sociala medier (har försökt öva mig på att läsa bloggar och ibland svara på folks inlägg som en start, och det verkar faktiskt fungera åtminstone till en viss del…). Just som du skriver tror jag att en blogg kan vara en fantastisk morot och piska. Både för att få till själva skrivandet, men också för att utvecklas, nätverkande och allt det där. Du har ju antagligen så sjukt rätt i allt du skriver. Och, det skulle vara så vansinnigt roligt! Bara så vansinnigt läskigt samtidigt, typiskt nog.

    Tror att jag ska läsa allt du skrivit imorgon igen. Och tänka lite till.

    Tack för inspirationen!
    /Linda

    • Manuskt skriver:

      Vad roligt att du blir inspirerad Linda! Kör hårt, tycker jag. Det kostar ingenting att testa. Du kan ju börja som anonym om du tycker det är läskigt. Lycka till med skrivandet!

  5. Pia Widlund skriver:

    Halloj. Jag är i samma situation och började blogga i februari. Skriver inte bara om mitt bokskrivande utan även en del om teater, dans och regi. Jag skriver lite för scenen både för vuxna och för barn. Pias Lilla Kulturblogg. Det finns en massa bloggar att hämta inspiration ifrån har jag märkt och det är ju kul om vi kan inspirera/peppa/hjälpa varandra!
    Kör hårt så kanske vi ses på något releaseparty om några år! Ditt eller mitt?
    Pia Widlund

  6. Kul att läsa om din resa! Tror absolut att en blogg kan hjälpa – som du säger är det ju svårare att lägga skrivandet åt sidan om du verkligen har gått ut med att du skriver. Själv hann jag gå fem skrivarkurser och faktiskt skriva mitt första manus innan jag hittade författargruppen på Facebook. Nu har jag börjat med en sida om mitt skrivande på Facebook och håller på att bygga upp min hemsida/blogg. Ska bli intressant att gå in och läsa din blogg – och din bok när den är ute!

    • Manuskt skriver:

      Tack Anna! Säg till när du är igång med din blogg. Av det jag sett från dig på Facebook, så verkar du vara väldigt produktiv även utan en blogg att redovisa för.

      • Tack – jag lovar att hojta till! Jag känner att jag har befunnit mig i en bubbla utanför vardagen men om elva veckor ska skrivandet in i det där pusslet med för många bitar. Då kanske en blogg är en hjälp på vägen. Blir inspirerad av er debutanter här!

        • Manuskt skriver:

          Hämtningar och lämningar och jobb gör såklart sitt till för att sno tid, men åker du kollektivt är ett tips att anteckna på mobilen under tiden. Och har du inte allt för sociala arbetskamrater kanske du kan få till en skrivlunch någon gång ibland (det är jag själv dålig på.) Lycka till!

  7. Ping: Gästbloggar på Debutantbloggen! | manuskt

  8. Kan bara hålla med! Jag har själv en skrivarblogg (med inriktning mot fantasy/erotik/paranormal romance) och jag har märkt att jag vågar mer och mer tack vare den 🙂

    • Manuskt skriver:

      Oj vilken spännande inriktning 🙂 Ja, himla bra det där. Igår spelade jag in mitt livs första presentationsfilm (för novellsamlingen jag är med i) där jag skröt vitt och brett om både novell och roman. Stort steg från att ha varit helt anonym…

Kommentera

