Okej, det är payback-time för idrotten.

porträtt åsa1För ganska många år sedan gick jag in på känd hamburgerkedja och beställde ett OS-meal.                                                                                  ”Du menar VM-mealet” svarade tjejen i kassan ganska snorkigt.                                                                              ”Okej…VM-mealet” svarade jag ännu snorkigare och himlade dessutom med ögonen för att riktigt understryka hur fullkomligt ointressant jag tyckte det var vilken typ av ”idrottstävling” som för tillfället pågick. I culdn’t care less. Inte ointressant nog för att avhålla mig från att beställa själva mealet, tydligen, men ändå liksom under min värdighet. Skulle något liknande inträffa idag så skulle jag förgås av skam naturligtvis.

Man claimar liksom inte cred längre genom att inte ha koll på megagigantiska idrottsevenemang ens om man befinner sig eller vill befinna sig i den s.k. kultursvängen. Kulturen, och då inbegriper jag litteratur, teater, konst och modern dans, har offrat sig alternativt kommit ut ur garderoben och inte bara erkänner idrotten utan gestaltar den även inom respektive konstform. Hyllar den.

Fin poesi om fotboll.

Fin poesi om fotboll.

Jag följer en del s.k. kulturmänniskor på Twitter och låt mig uttrycka det så här: fotbolls VM går inte obemärkt förbi i deras flöden. Det kommenteras och jublas hejvilt så fort någon gör mål. Indignerade -140-teckens- kommentarer när ett mål underkänns o.s.v o.s.v. Vackert så.

Nu känner jag så här: Varsågod idrotten.

Kulturvärlden tog er till sina hjärtan. Konstnärer, författare och skådespelare gestaltar och iscensätter er konstart. Nu är det paybacktime. Zlatan (vem annars) har dragit sitt strå till stacken (och med besked ska tilläggas). Nu väntar vi på att höjdhoppare, hockeyspelare och ulitmate fighters ska backa upp kulturvärlden. I dessa tider då det talas om och oroas för ungdomars bristande intresse för läsning så kan väl en mittback i valfritt allsvenskanlag droppa vad han eller hon läser för tillfället. Eller skulle kunna tänka sig att läsa. Eller har läst.

En trestegshoppare kan nämna sin favoritdikt.

En motorcross förare kan i förbifarten tillägga att ”Lapidus senaste var stark”.

Tack på förhand!

P.S. Tyskland vinner VM.

 

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Okej, det är payback-time för idrotten.

  1. Hanna Höglund skriver:

    Ja! Tyskland vinner VM. Känns skönt att vi är överens. Och jag stöder din idé helhjärtat. Idrott för läsning!

Kommentera

