Enkät: e-böcker

Det har pratats om e-böcker här på bloggen. Men vad är debutantbloggarnas alldeles egna personliga syn och erfarenhet av e-boksläsande?

porträtt anna1

Anna Lönnqvist

Läser du e-böcker? Speciella fördelar respektive nackdelar med formatet enligt din erfarenhet?
Jag läser helst böcker i pappersformat men måste erkänna att jag inte har gett e-boken någon ärlig chans. Jag ser helt klart fördelen med e-böcker, särkilt om jag skulle vara bortrest under en längre period utan tillgång till litteratur att låna eller köpa på plats. Jag ska utforska ämnet i praktiken framöver, man måste kunna förnya sig!   

porträtt oskar1

Oskar Edvinsson

Läser du e-böcker? Speciella fördelar respektive nackdelar med formatet enligt din erfarenhet?
Jag har inte läst en enda e-bok, eller ens sett hur en ser ut. Jag har ingen som helst lust att byta ut den fysiska boken mot en läsplatta. Jag vill hålla i min bok, få snusfläckar på sidorna, vika kanter för att veta var jag är, skriva mitt namn och när jag köpte den i boken, och tappa den i golvet när jag försöker lägga den på nattduksbordet när jag knappt kan hålla ögonen öppna. Däremot har jag inget som helst emot formatet. Det passar bara inte mig.

porträtt johannes2

Johannes Pinter

Läser du e-böcker? Speciella fördelar respektive nackdelar med formatet enligt dig?
Jag skrev om e-böcker för nån månad sen, och drog generella för- och nackdelar. Personligen har jag inte kommit mig för att läsa e-böcker i någon större utsträckning, trots att jag har e-böcker i min platta. Har verkligen grunnat på varför. Tror att en anledning är att jag helt enkelt inte kan ta läsandet på surfplatta lika ”seriöst” som när jag läser en fysisk bok, eftersom jag inte känner at jag kommer framåt på en platta – med en fysisk bok känner man att sidantalet minskar till höger, och de lästa antalet sidor ökar till vänster.

porträtt åsa1

Åsa Asptjärn

Läser du e-böcker? Speciella fördelar respektive nackdelar med formatet enligt dig?
Nej, inte skönlitteratur. Fördelarna är naturligtvis tillgänglighet. Nackdelar är väl batteritid och att boksidorna hänger sig (sker inte lika ofta IRL så att säga). Jag tror att jag kommer att läsa e-böcker mer i framtiden.

porträtt hanna2

Hanna Höglund

Läser du e-böcker? Speciella fördelar respektive nackdelar med formatet enligt dig?
Nej, faktiskt inte. Jag älskar fysiska böcker. Älskar lukten, känslan i fingertopparna. Älskar att knacka på en tjock hardback och höra ljudet av ett väntande äventyr. Men det är käckt att läsa på mobilen. Jag har ett antal manus varav bara några är mina, som jag regelbundet läser på telefonen och ibland tänker jag att jag borde ta tag i det här med hur man gör för att låna e-böcker, men det blir inte så. Istället strosar jag runt på bibliotek och bokhandel och kommer hem med nya travar att pryda fönsterkarmar och soffbord med, innan de slukas. Min tioåring däremot, hon har just laddat hem appen Readly som sorterar böcker på åldersgrupper och läser lite hela tiden på sin telefon. Toppen, säger jag!

Det här inlägget postades i e-böcker, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

